"עד 3,000 רקטות ביום": האלוף שמסביר - זה מה שיקרה אם תהיה מלחמה גם בצפון

האלוף במיל. עמוס גלעד מעריך עדיין שהסיכוי לחזית צפונית מלאה נמוך • אך מתאר מה יקרה לו המצב יסלים בכל זאת: "יהיו נזקים לא פשוטים, 2,500-3,000 טילים ביום, אבל ישראל ערוכה לתרחיש הזה"

אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן / צילום: שלומי יוסף
אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה, אוניברסיטת רייכמן / צילום: שלומי יוסף

בעקבות המתקפה של חיזבאללה מהיום על ישובי הצפון, שכללו פגיעה ישירה בבית בקריית שמונה שהסתיימה ללא נזקים בגוף, פנינו לאלוף במיל' עמוס גלעד, שהיה בעבר ראש חטיבת המחקר בחיל המודיעין, כדי להבין ממנו כיצד הוא מנתח את המצב, הקשר בין חיזבאללה לחמאס מה הסיכוי למלחמה רב-חזיתית מלאה מול שניהם גם יחד - ומה צפוי לקרות בתרחיש כזה.

מומחית הביטחון שמאמינה: "יש סיכוי סביר שלאחר המלחמה עזה תהפוך לסומליה"
ראיון | ראש השב"כ לשעבר חושף: "התרענו לאורך כל הדרך בפני הדרג המדיני"  

האם יש קשר בין הפעילות הקרקעית המורחבת ברצועת עזה לבין השיגורים של חיזבאללה מלבנון?
"ברור שיש קשר, ומההתחלה יש קשר. ציר הרשע בהובלת איראן מכיל את חמאס שהשתלטו על עזה, חיזבאללה שהשתלטו על לבנון, וכך גם מיליציות בעיראק והחות'ים בתימן שעוינים את ישראל וארה"ב. במקרה שלנו, חיזבאללה אפשרו לחמאס לפרוס כוחות בלבנון בתאום איתם, ולפעול מלבנון באישורם. משהתרחש הפיגוע הזוועתי בישראל, ישראל החליטה להשמיד את חמאס, וחיזבאללה הצטרפו בפרופיל של חיכוכי גבול כדי להראות הזדהות. חמאס, כמובן, היו רוצים שחיזבאללה יעשו הרבה יותר - והם לוחצים על חיזבאללה כל הזמן. אם מנתחים את המסמכים וחקירות השבויים הם היו רוצים להשתלט על ישובים כמו קריית גת ולחולל זעזוע שימשוך גם את חיזבאללה, הפלסטינים והערבים בישראל. בינתיים הם לא מצליחים".

האם הירי הערב משנה את התחזית הרווחת שחיזבאללה לא רוצה להסלים?
"איך יודעים מה חיזבאללה יעשה? מסתמכים על מודיעין, שיוקרתו כרגע ידועה. אבל הוא עדיין מצוין. עושים הערכות מצב, והפריסה של צה"ל בצפון היא חזקה. המתקפות האחרונות העלו את הרף, אבל עדיין זה עימות בגבול ולא עימות כולל. גם המיליציות הפרו-איראנית תוקפות בסיסים אמריקאים באותה צורה. ככלל, חיזבאללה לא רוצים עימות רחב, כי הם רואים מה קורה בעזה. אם הם ילכו על התקפה כוללת, התוצאות יהיו מרות בשבילם, כפי שהם כבר ראו במתקפות על דאחייה במלחמת לבנון השנייה. עד עכשיו הם הסתפקו בחיכוך, ועכשיו הם יוצאים מתוך הנחה שברגע שהם לא חוצים רף של התקפה כוללת, אנחנו נספוג את זה. כאשר מול החמאס הם יכולים להגיד - אנחנו מזדהים איתכם. הם שולחים חוליות נ"ט לתקוף מוצבים ועכשיו גם יורים על ישובים כמו קרית שמונה. בינתיים, צה"ל ממשיך להתקדם עד איפה שהפקודות מאפשרות לו, ויש ערפל קרב סמיך. צה"ל מבצע את המשימות היטב, ואולי מחלחל לחמאס שאנחנו באמת מתכוונים להפיל את שלטונם. בכל מקרה, צבא צריך להיות מוכן למלחמה רב-חזיתית, והוא אכן מוכן. 

האם ישראל מוכנה לאיום רקטי בעצימות מלאה מצד חיזבאללה? המאגרים שלו הם פי כמה מחמאס.
צה"ל מתכונן שנים לתרחיש כזה. הפגיעות האוויריות שיש כרגע הן קשות, ובמקרה של מלחמה מלאה ייתכן ונצטרך להפעיל כוחות קרקע. יש תוכניות ארוכות שנים, אבל בכל תכניות יש שינויים. גם הפקודה להפיל את חמאס מעולם לא הייתה קודם. כך גם בלבנון. אם יתקפו במלוא עוצמתם, נתקוף במלוא עוצמתנו עד ביירות. כן, וישוגרו לעברנו עוד 2,500-3,000 רקטות ביום, ואלו ממדים אחרים לגמרי מאשר אלו של חמאס. תחת נתניהו אפשרו גם את זה וגם את זה. בכל מקרה, יהיו פה נזקים לא פשוטים. ישראל כמובן מוכנה לתרחיש כזה, אבל מוכנה אומר שיודעים מה לעשות, לא שזה יהיה משחק ילדים". 

מעבר לכך, עמוס גלעד מוסיף ש"יש פה ממד חדש של גיבוי אמריקאי עם נושאות מטוסים, וכבר ראינו שהם מיירטים טילים מתימן. וכן, יש פה פוטנציאל למערכה רב-חזיתית. ישראל לא מעוניינת בזה, ואולי גם חיזבאללה ואיראן לא מעוניינים. אבל צריכים להיות ערוכים לכל תרחיש, הזאת כי המצב בעזה הוא דינאמי".