מה חושבים במגזר העסקי על מתווה הפיצוי החדש של סמוטריץ׳?

אחרי שספג ביקורת כבדה, פרסם הערב האוצר מתווה מסתמן חדש של תוכנית כלכלית ובמרכזו מענקים מוגדלים לעסקים והרחבה של תוכנית החל״ת. במגזר העסקי חלוקים ביחס לתוכנית • חלק מהארגונים הכלכליים בירכו ואחרים טענו שעדיין מדובר בתוכנית מרובת חורים • נשיא התאחדות הקבלנים הגדיל לעשות והעריך כי 100 אלף איש בסכנת פיטורים. אלה התגובות

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי ״חרף השיפור הקל במתווה המקורי הוא עדיין מפקיר עשרות אלפי עסקים'' / צילום: איל יצהר
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים טוען כי ״חרף השיפור הקל במתווה המקורי הוא עדיין מפקיר עשרות אלפי עסקים'' / צילום: איל יצהר

בתום פגישה שארכה חמש שעות בין הארגונים הכלכליים לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו״ר ועדת הכספים משה גפני פורסם הערב מתווה פיצויים עדכני למשק. זאת לאחר שהמתווה הקודם ספג ביקורת מקיר לקיר. במגזר העסקי נחלקים הקולות גם ביחס ליעילות המתווה הזה. אלה התגובות העיקריות: 

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס סבור שמדובר במתווה טוב: ״יש כאן שינוי משמעותי מהמתווה הקודם מכיוון שאחוז ההשתתפות של המדינה בשכר העובדים גדלה באופן ניכר, דבר שיאפשר לעסקים לשמור על רציפות העסקת העובדים והמשך הייצור במשק, גם אם הוא יהיה חלקי. בנוסף, שיעור ההשתתפות בהוצאות גדל מ-18 אחוז ל-22 אחוז. אחד הנושאים החשובים שעמדנו עליהם זו הגדלת התקרה הכוללת מ-300 אלף שקל 600 אלף שקל״. 

גם רועי כהן נשיא לה"ב הצטרף לברכות: ״מדובר בשינוי מקצה לקצה שמאפשר לעסקים לחיות״ אמר.

בהתאחדות התעשיינים פחות התלהבו. נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר אמר כי ״חרף השיפור הקל במתווה המקורי הוא עדיין מפקיר עשרות אלפי עסקים ומאות אלפי עובדים בענפי התעשייה, המסחר והבנייה, ויפגע ביכולת הצמיחה של המשק לאור מצב הביטחון. ואני אומר זאת בצער, כי אחרי 20 יום שאנחנו מדממים, במשרד האוצר צריכים להתחיל להבין את גודל השעה ולהבין שחלק מהניצחון הוא גם לשמור על והכלכלה הישראלית חזקה. להבין שזוהי האחריות שלהם ושלהם בלבד״.

״המתווה עדיין לא נותן מענה ראוי לשוק העבודה"

אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר וראול סרוגו נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, העבירו ביקורת דומה וטענו שאמנם יש שיפור במתווה אך הוא עדיין לא מספק. לדברי סרוגו: ״המתווה עדיין לא נותן מענה ראוי לשוק העבודה. השבוע ראינו כיצד מפעל ידוע שמספק לתעשיות הבנייה נאלץ לוותר על 30% מכוח העבודה שלו. היקף תפוקת ענף הבניה והתשתית במלחמה נע סביב 10%-15% מפעילותו הסדירה, וגם השתתפות מקסימלית של 75% בשכר של המדינה לא תשאיר את העובדים בחברות הבניה. להערכתי, בשל היקף האשראי האדיר שנטלו קבלנים ויזמים לצורך הבנייה, ככל שהמלחמה תמשך, יגדל הסיכון שלהם לקרוס. אני צופה סכנת פיטורים של כ-100 אלף מעובדי ענף הבנייה והתשתיות ושל עשרות אלפי עובדים מתעשיות הבניה״. 

יוסי אלקובי נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה התייחס לנקודה נוספת שלא זכתה למענה. לדבריו: ״המתווה אינו לוקח בחשבון שהעסקים הקטנים צריכים לשלם את המשכורות של חודש אוקטובר כבר עכשיו ולכל המאוחר עד ליום 9.11.23, אך המתווה אינו מזכיר כלל את תשלום מקדמות לעסקים בכל הארץ. איך האוצר מצפה שעסק שלא הכניס שקל אחד החודש יעמוד בתשלומי שכר מלאים?".

כמו כן, לדברי אלקובי ״המתווה אינו נותן פתרון לעסקים שאינם צריכים עובדים. מה ההגיון להעסיק עובד שהוא לא נדרש לו מכיון שהעבודה ירדה בצורה משמעותית ולשלם לו 100% שכר, כאשר בפועל המעסיק מקבל רק 75% שיפוי.

לא ברור מדוע המדינה לא השכילה ללמוד שום דבר מהקורונה ולהבין כי מתווה החל"ת המוצע, עלול לנתק את יחסי העובד-מעביד. במקום זאת, יש לאפשר חל"ת גמיש אשר מקנה למעסיק את האפשרות להעסיק את העובד בחלקיות המשרה״.