סיוע ממשלתי | פרשנות

סמוטריץ' העמיק את היד בכיס, אבל עדיין לא כל העסקים מרוצים

אחרי שנמתחה ביקורת מקיר לקיר על מתווה הסיוע למשק שהוצג בשבוע שעבר, הובאה התוכנית החדשה, הכוללת מענקים מוגדלים לעסקים ותנאים גמישים יותר לעובדים שייצאו לחל"ת • עפ"י גורמים באוצר, העלות החודשית של התוכנית צפויה לגדול מכ-5 מיליארד שקל ליותר מ-7 מיליארד שקל

בצלאל סמוטריץ' שר האוצר / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

משרד האוצר פירסם הערב (א') את מתווה הפיצויים המשודרג לעסקים. גורמים באוצר אומרים כי העלות החודשית של התוכנית צפויה לגדול מכ-5 מיליארד שקל ליותר מ-7 מיליארד שקל. התוכנית החדשה כוללת מענקים מוגדלים לעסקים ותנאים גמישים יותר לעובדים שיצאו לחל"ת.

אחרי שנמתחה ביקורת מקיר לקיר על מתווה הסיוע למשק שהוצג בשבוע שעבר, בהודעה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אודות התוכנית המשופרת, מצוטטים כמברכים כמעט כל הגורמים מסביב לשולחן המשא ומתן. ביניהם: נשיאות המגזר העסקי, ההסתדרות, ועדת הכספים ונציגות העצמאים. 

ומי לא נמצא ברשימת המברכים? בראש ובראשונה בולט בהיעדרו פורום העסקים הגדולים. אלה שדרשו להכניס למתווה מענקים גם לעסקים בעלי מחזור הכנסות של יותר מ-400 מיליון שקל.

שעה קלה לפני שפרסמו באוצר את התוכנית העדכנית, נפגשה צמרת המשרד עם נציגי העסקים הגדולים. לפגישה הגיעו בין היתר נציגי הבנקים הגדולים, חברות הביטוח והראל ויזל, הבעלים של פוקס, שהיה הראשון מתחילת המלחמה להודיע על הוצאה המונית של עובדים לחופשה ללא תשלום. 

העסקים הגדולים לא קיבלו את מבוקשם ולא יזכו למענקים. אומנם, שינויים שערכו באוצר בסוגיית החל"ת יקלו גם על עסקים אלה, שהם מהמעסיקים הגדולים במשק. למשל, ניתן יהיה להחזיר עובדים מחל"ת בהתראה קצרה יותר כאשר המצב הביטחוני יירגע. לשם כך, ישונה המצב הקיים בחוק, לפיו העובד יוצא לחל"ת למשך חודשים קלנדריים מלאים. במקום, תוגדר תקופת חל"ת מינימלית בת שבועיים.

אולם, השאיפה בקרב בעלי העסקים השונים וכן ארגוני העובדים, הייתה למנגנון חל"ת נרחב הרבה יותר. כלומר, למתן דמי חל"ת לעובדים מהמדינה. באוצר סירבו לחזור למודל החל"ת של הקורונה וגם לא רצו לאמץ מאירופה ומארצות הברית מנגנון של חל"ת גמיש. במקום, העובדים יהיו זכאים לדמי האבטלה הרגילים שקבועים בחוק, עם כמה הקלות, כמו קיצור תקופת האכשרה. 

"להכניס את הידיים לכיסים"

תקציבית, באוצר התפשרו מעט יחסית בנושא החל"ת. תוספת העלות היחידה מבחינתם היא בהחלטה לבטל את חמשת ימי ההמתנה לקבלת דמי אבטלה. כלומר, האוצר יצטרך לשפות את הביטוח הלאומי על חמישה ימים נוספים בגין כל עובד.

מתווה הפיצויים, שטעון עדיין חקיקה, יחול על עסקים בכל רחבי הארץ. פיצויים מוגדלים יוענקו למי שנמצא קרוב יותר לאש המלחמה. בהתאם לבקשת ועדת הכספים, המתווה החדש מאריך את טווח הזכאות לפיצויים מלאים מ-0-7 קילומטר מהגדר, עד ל-20 קילומטרים. המשמעות היא שניתן יהיה לכלול בפנים יישובים כמו אופקים, שנפגעו קשות במתקפת הטרור של חמאס. אולם, החלטה זו עדיין מצריכה עבודה משפטית מורכבת, שבה תצטרך הממשלה להסביר מדוע היא קובעת את הרף דווקא על 20 קילומטרים.

אחרי שראש הממשלה בנימין נתניהו אמר שהנחה את סמוטריץ' "להכניס את הידיים לכיסים", ולאחר ששר האוצר עצמו חזר ואמר שהממשלה תסייע ללא כל מגבלה תקציבית - ניתן לומר שהמתווה עדיין צנוע ביחס להצהרות. אבל כאשר כמעט כל הגורמים הנוגעים בדבר מסכימים שזה מתווה שיכול להחזיק, לפחות לחודש-חודשיים הקרובים, כנראה שלפחות בגזרה אחת צפוי לממשלה קצת שקט.