מחיר הדלק ישאר 6.94 שקלים, מאמץ באוצר למצוא תקציב להמשך הסבסוד

מחיר הדלק בחודש נובמבר ישאר ללא שינוי מאוקטובר • אולם באוצר הצליחו לאתר מקור תקציבי להפחתת הבלו לשישה ימים בלבד, ובימים אלה ינסו לאתר מקורות מימון נוספים, אם לא יצליחו - תהיה קפיצה במחיר

תחנת דלק / צילום: סיון פרג'
תחנת דלק / צילום: סיון פרג'

מחיר הדלק בחודש נובמבר צפוי לעמוד על 6.94 שקלים לליטר בנזין - ללא שינוי לעומת אוקטובר.

באוצר הצליחו לאתר מקור תקציבי להפחתת הבלו לשישה ימים בלבד. במהלך הימים הבאים ינסו שם לאתר מקורות נוספים להמשך מימון מחיר הדלק. אם לא יצליחו, תהיה קפיצה במחיר.

זעקת העצמאים: מאיפה נשלם משכורות ב־1 בנובמבר?
הסערה במט"ח: מה עומד מאחורי הנסיגה של הדולר משער של 4.08 שקלים

מחיר הנפט בעולם ירד באופן ניכר בהשוואה לחודש שעבר. מנגד, הדולר זינק ביחס לשקל מאז פרוץ המלחמה. בקיזוז התנודות בשער הדולר אל מול הוזלת הנפט - מחיר הדלק לצרכן אמור היה לרדת.

אולם, הנוסחה הרשמית של משרד האנרגיה לחישוב מחירי הדלק היא כבר מזמן לא הכלי שקובע את המחירים בתחנות הדלק. בפועל, לקראת סוף כל חודש, מעדכן שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', את גובה מס הבלו על הדלק, כדי למנוע התייקרויות. מדי חודש, סופגת קופת המדינה אובדן הכנסות מס בכ-150-250 מיליון שקל.

בתקציב המדינה לשנת 2023, הקצה האוצר סכום של 1.1 מיליארד שקל להפחתות הבלו. אלא שהסכום הזה כבר קרוב להתרוקן, כך שלא ניתן יהיה להמשיך לסבסד באופן מלא התייקרויות בדלק מבלי להעמיק את הגירעון, דווקא בתקופת לחימה שבה הוצאות המדינה מזנקות וההכנסות ממסים יורדות.

בחודש שעבר, קבע סמוטריץ' הנחה של כשקל לליטר בנזין. אם צו הבלו של החודש הקודם היה נשאר, המחיר היה יורד. בגלל הירידה במחיר הנפט בעולם, יכלו הפעם לקצץ את ההנחה מבלי לייקר את המחיר לצרכן. אלא שגם זה מצריך מהאוצר לגרד מקורות תקציביים, ועד הרגע האחרון לא היה ברור האם מחיר הדלק יישאר יציב או יתייקר.