החזון של אדם נוימן מתפוגג: WeWork צפויה להגיש בקשה לפשיטת רגל

מי שנחשבה בעשור הקודם לסטארט-אפ מלהיב בתחום חללי העבודה המשותפים, והוערכה בשיא לפי שווי מדומיין של כ־47 מיליארד דולר, מצויה על סף חדלות פירעון • לאחר שמתחילת השנה התרסקה מניית WeWork ב־98%, החברה נערכת להגיש בקשה לצ'פטר 11 • WeWork ישראל אינה קשורה לחברה האמריקאית

בניין WeWork בוונקובר / צילום: Shutterstock
בניין WeWork בוונקובר / צילום: Shutterstock

חברת חללי העבודה המשותפים WeWork  (וויוורק) צפויה להגיש בקשה לפשיטת רגל, ייתכן שכבר בשבוע הבא, לפי מקורות המעורים בענייני החברה. על פי הדיווח בוול סטריט ג'ורנל, החברה, שמשרדיה בניו יורק, שוקלת להגיש בקשה לפי סעיף 11 (צ'פטר 11) לבית משפט בניו ג'רזי.

בשיאה הוערכה החברה בשווי עצום של 47 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק הנוכחי שלה עומד על כ-60 מיליון דולר בלבד, וזאת לאחר נפילה של 50% בתחילת המסחר בוול סטריט ביום רביעי. מתחילת השנה נחתכה המניה בכ־98%.

ותודה לפאלו אלטו: המכפיל המדהים שהשיגה חברת הסייבר הישראלית
מפייסבוק ועד קולגייט: כך מושפעות חברות גלובליות מהמלחמה בישראל

האירוע שהוביל ככל הנראה להגשת בקשה לפשיטת רקע הוא ש־WeWork החמיצה תשלום ריבית לבעלי ניירות הערך שלה ב־2 באוקטובר, מה שהחל ספירה של תקופת "גרייס" בת 30 יום להעביר את התשלומים. כישלון לשלם ייחשב לאירוע חדלות פירעון. ביום שלישי מסרה החברה כי הגיעה להסכם עם בעלי הני"ע שיאפשרו לה שבעה ימים נוספים לשאת ולתת עם בעלי העניין בחברה בטרם הכרזה על חדלות פירעון.

בחברה סירבו להגיב לדיווחים שאותם הדובר כינה "ספקולציות". הדובר גם הצביע על מסמכים שהוגשו לרשות ני"ע (SEC) בבוקר יום שלישי, לפיהם "הסכם ההימנעות מספק זמן להמשיך בשיחות החיוביות עם בעלי העניין הפיננסיים המרכזיים שלנו, ולפעול ליישום המאמצים האסטרטגיים המתמשכים לחיזוק מבנה ההון שלנו".

 

פועלת "להתאים החוזים לתנאי השוק הנוכחי"

בתחילת חודש אוגוסט כבר פרסמה וויוורק הערת אזהרה ולפיה קיים ספק משמעותי לגבי יכולתה להמשיך לפעול ולהתקיים כעסק חי. זאת, לנוכח המשך צבירת ההפסדים שלה ותזרים שלילי מפעילותה השוטפת. על החברה רבץ באותה עת חוב (נטו) לטווח ארוך בסך כ־3 מיליארד דולר.

מי שנחשבה בעבר לאחד הסטארט־אפים בעלי השווי הגבוה בעולם, עדכנה אז כי מלאי עודף של נכסי נדל"ן משרדי, תחרות גדולה יותר בתחום חללי העבודה ואי ודאות כלכלית הובילו להפסד של 349 מיליון דולר ברבעון השני של 2023.

באותה עת גם חווה דירקטוריון החברה טלטלה כששלושה מחבריו התפטרו בשל אי הסכמה מהותית באשר לממשל התאגידי והכיוון האסטרטגי של החברה, כפי שנחשף במסמכים שהוגשו ל־SEC.

החברה מינתה אז ארבעה דירקטורים חדשים עם ניסיון בשיקום פיננסי מורכב. אלו מנהלים דיונים עם נושי WeWork בחודשים האחרונים לגבי תוכנית שיקום, במקביל לכך שהם נערכים לאפשרות של פשיטת רגל.

החברה מבקשת כיום לפתוח חוזים קיימים עם בעלי נכסים שהיא שוכרת מהם חללים, וכפי שציין המנכ"ל דיוויד טולי בשיחת ועידה בספטמבר, "המחויבויות החוזיות של החברה חייבות להיות 'בגודל הנכון' כדי להתאים לפעילות בתנאי השוק הנוכחיים, לאחר שכל שוק המשרדים השתנה מן היסוד".

לפי הערכות, יש ל־WeWork מחויבויות חוזיות בכ־10 מיליארד דולר מיוני השנה ועד סוף 2027, ועוד כ־15 מיליארד החל ב־2028, על פי דיווחים ציבוריים. החברה שרפה כ־530 מיליון דולר בששת החודשים הראשונים של 2023, ונכון ליוני היו בקופתה כ־205 מיליון דולר במזומן, על פי דיווחים לרשות ני"ע.

ההייפ התפוגג, המייסד פוטר

לאורך שנות פעילותה גייסה WeWork מיליארדי דולרים מגופים בראשות סופטבנק, התאגיד היפני שהפך למשקיע הגדול ביותר שלה. אבל בשלהי העשור הקודם המשקיעים החלו להסתייג מסגנון הניהול של המייסד השותף הכריזמטי, הישראלי אדם נוימן, ועסקאות שעשו גורמים הקשורים אליו עם החברה.

נוימן נאלץ לעזוב את החברה ב־2019, ותחת ההנהלה החדשה וויוורק החלה להיסחר בניו יורק באוקטובר 2021, לאחר שמוזגה ל-SPAC לפי שווי של 9 מיליארד דולר.

יש לציין כי חברת WeWork ישראל הינה חברה פרטית ישראלית בבעלות קבוצת אמפא, ולכן אינה מושפעת משפטית או כלכלית ממצבה של החברה האמריקאית.