מפייסבוק ועד קולגייט: כך מושפעות חברות הענק הגלובליות מהמלחמה בישראל

ענקיות בינלאומיות מתחומי הטכנולוגיה, התעופה, התיירות והפיננסים לא אדישות להשלכות הלחימה בישראל על עסקיהן, על הלקוחות ועל העובדים • CNBC: כ־1.5% מהנוסעים שחברת הקרוזים רויאל קריביאן תכננה לארח בהפלגות שלה ברבעון הרביעי היו אמורים לבקר בישראל

ספינה של רויאל קריביאן, 1.5% מהנוסעים יועדו לבקר בישראל / צילום: יח''צ הרויאל קריביאן
ספינה של רויאל קריביאן, 1.5% מהנוסעים יועדו לבקר בישראל / צילום: יח''צ הרויאל קריביאן

מאז ה־7 באוקטובר משפיעה המלחמה שמנהלת ישראל מול החמאס על מגזרים רבים במשק, שדיווחו בשבועות האחרונים על פגיעתה הצפויה - החל מתיירות ותעופה, דרך רשתות אופנה ובתי מלון ועד בנקים וחברות ביטוח. בד בבד מתברר כי גם חברות ענק ברחבי העולם לא נותרות אדישות להשפעות המלחמה על עסקיהן, הלקוחות והעובדים. בסוף השבוע האחרון דיווחו בערוץ הטלוויזיה הכלכלי CNBC על כמה חברות גלובליות בולטות שמושפעות מהמלחמה בדרום.

מי בשוק ידע? המניה צנחה בחדות, החברות נזכרו לספר למשקיעים מדוע רק אחרי יומיים

כך בענף הטכנולוגיה, המלחמה משפיעה על כוח העבודה, תקציבי הפרסום ושרשרת האספקה. החברה האם של אפליקציית הצילום הפופולרית סנאפצ'ט (Snapchat), סנאפ, דיווחה לאחרונה כי כבר מפרוץ המלחמה היא הבחינה בירידה בתקציבי קמפיינים של חברות פרסום המתמקדות בבניית מותג. חלק מהקמפיינים הושהו בתחילת המערכה וכבר הספיקו להתחדש מאז, ואחרים נעצרו רק כעת לדברי החברה. לכן לדבריה זה יהיה "לא אחראי" לתת תחזיות רשמיות לגבי הרבעון הזה, "בשל האופי הבלתי צפוי של המלחמה".

סנאפצ'אט / צילום: Shutterstock
 סנאפצ'אט / צילום: Shutterstock

מנהלת הכספים הראשית של מטא (פייסבוק), סוזן לי, דיווחה כי החברה ניהלה תקציבי פרסום מתונים יותר עד כה ברבעון, מאז החל הסכסוך. היא לא ייחסה זאת בהכרח לאירוע מסוים, וציינה כי בעבר הוצאות מצומצמות יותר התלוו לתחילתם של סכסוכים, דוגמת הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה. "אנחנו עוקבים אחרי זה", אמרה לי לאנליסטים במהלך השיחת שלאחר דוחות החברה ביום רביעי.

לאחרונה ציינה מנהלת הכספים כי המסחר המקוון היה התורם הגדול ביותר לצמיחה בעסקי הפרסום של מטא, אך כעת לנוכח המתיחות הצבאית והאי ודאות במזרח התיכון, היא רואה פוטנציאל לפגיעה בעסקי הפרסום.

באוויר ובים - פגיעה בענף הנסיעות

חברת אליין (Align Technology) הפועלת בתחום המכשור הרפואי, צופה גם היא אתגרים בעיקר בסוגיית שרשרת האספקה, עקב המלחמה. החברה צופה שהרווח התפעולי ברבעון הרביעי יקטן לעומת הקודם, לפי CNBC, וזאת בגין פיצויי פיטורים שתידרש להעניק לעובדים שייפגעו משינויים במצבת כוח האדם בחברה.

המלחמה במזרח התיכון היא עיסוק מרכזי בקרב בכירים בתעשיית התעופה והנסיעות. יצרנית המטוסים בואינג דיווחה כי למלחמה יש פוטנציאל להשפיע לא רק על חברות תעופה אלא גם על חלק מהספקים של חלקים ורכיבים עבור בואינג.

חברות התעופה יונייטד איירליינס, דלתא ואמריקן איירליינס מיהרו לשנות לוחות זמנים עם התגלגלות הלחימה, ויונייטד אף הצהירה כי הביצועים הפיננסיים שלה ברבעון הרביעי עשויים להיות מושפעים מהפסקת הטיסות לתל אביב, ככל שתתמשך (לפי CNBC). המנכ"ל, סקוט קירבי, הסביר שהיתרון של החברה בדמות רשתות הטיסות הפנימיות והבינלאומיות הנרחבות שלה, גם "יוצר סיכון מסוים ותנודתיות בטווח הקצר, כפי שמלמדת הפגיעה בשולי הרווח של רבעון זה כתוצאה מהמלחמה בישראל".

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ

בישראל, חברת אל על מחזיקה כמעט לבד את התנועה בשמי ישראל כיום, ומפעילה כמעט את כל הטיסות לישראל.

הסערה מגיעה גם לענף השיט. לפי CNBC, כ־1.5% מהנוסעים שחברת הקרוזים רויאל קריביאן תכננה לארח בהפלגות שלה ברבעון הרביעי היו אמורים לבקר בישראל. כן דווח כי רויאל הציעה לממשלת ארה"ב שימוש חינם בכלי השיט שלה Rhapsody of the Seas כדי לסייע בפינוי אזרחים אמריקאים מישראל. בחברה צופים הפחתה של הרווחים ב־5 סנט למניה, לרמה של 6.58-6.63 דולר למניה השנה.

על אף האתגרים, ברויאל קריביאן אופטימיים. לדברי המנכ"ל ג'ייסון ליברטי, החברה לא חוששת מביטולים, אלא מיעדי הפלגות עתידיים.

"סולידריות עם עובדינו באזור ומשפחותיהם"

חברות גדולות כמו ענקית הביטוח Aon ו־ווסט פארמסוטיקל מתחום התרופות, הדגישו את מחויבותן לעזור ולספק תמיכה לעובדיהן ולמשפחותיהם המתגוררים ועובדים בישראל ובאזור הלחימה. מנכ"ל חברת סרוויס נאו (ServiceNow) מתחום מחשוב הענן, שעובד החברה שלו היה בין הנרצחים בפסטיבל המוזיקה נובה, מסר כי "אנו עומדים בסולידריות לצד הצוות שלנו ועם משפחותיהם. הטרור גרם למשבר ההומניטרי הבלתי נתפס שפוקד כעת מיליוני אנשים בישראל ובעזה".

ב־CNBC מציינים כי גם חברות המתמחות במערכות הגנה היו כבר "מתוחות" כשפרץ סכסוך בינלאומי נוסף, ולמשל ג'נרל דיינאמיקס, היצרנית הגדולה ביותר של פגזי ארטילריה בארה"ב, כבר הגבירה את ייצור הפגזים שלה כדי לענות על הביקוש שיצר הסכסוך באוקראינה. בדוחותיה בשבוע שעבר העריך מנהל הכספים של החברה כי "המצב בישראל רק יגדיל את הדרישה הזו".

מידע צופה פני עתיד: הסיכון גדל

חברות נוספות הנסחרות בוול סטריט, לא רק הישראליות שביניהן, כבר הוסיפו במידע הצופה פני עתיד (forward looking statement) שמצורף לדוחות הכספיים שלהן את הסיכון הכרוך במלחמה בישראל. מדובר במשפט לקוני שנוסף למשפטים שכבר היו שם קודם לכן, בנוגע להשפעות מלחמת אוקראינה־רוסיה ובנוגע לנגיף הקורונה, למשל.

כך לדוגמה, חברת מוצרי הצריכה קולגייט־פלמוליב שנסחרת בוול סטריט בשווי של כ־60 מיליארד דולר, צירפה זאת לדוחות שפרסמה בשבוע שעבר, וכך עשו עוד לא מעט חברות - לחלקן יש פעילות בישראל ולחלקן אין בארץ פעילות ישירה. בין החברות שדיווחו ניתן לציין את קונגלומרט התעשייה Textron שנסחר בשווי 14.7 מיליארד דולר, חברת ציוד התקשורת ג'וניפר שנסחרת בשווי 8.6 מיליארד דולר, ספקית התקשורת T-Mobile ששוויה הוא 162 מיליארד דולר וכן יצרנית כלי הרכב הצבאיים והמשאיות Oshkosh Corporation, שנסחרת בשווי 5.6 מיליארד דולר.

נציין שחברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט פרסמו בחלקן דיווחים מיידיים בנושא השפעות המלחמה (גם במקרים בהם החברות ציינו שאין כל השפעה על הפעילות שלהן) ולא המתינו לדוחות הכספיים.