נורווג'יאן קרוז ליין מבטלת את הקרוזים לישראל. והיא לא היחידה

חברת נורווג'יאן קרוז ליין הודיעה כי כתוצאה מהמלחמה בישראל, היא ביטלה או ניתבה מחדש מספר קווים לאזורים אחרים עד סוף 2023, והיא נמצאת כיום בתהליך לביטול כל השיוטים לישראל לשנת 2024 • בשבוע שעבר הודיעה גם רויאל קריביאן קרוזס על השהיית הפעילות בישראל

אונייה של נורביג'יאן קרוז בנמל פיראוס, יוון / צילום: Shutterstock, GEORGE STAMATIS
אונייה של נורביג'יאן קרוז בנמל פיראוס, יוון / צילום: Shutterstock, GEORGE STAMATIS

חברות הקרוזים הגדולות מדלגות על ישראל על רקע המלחמה. השבוע, חברת נורווג'יאן קרוז ליין   הודיעה על כך, מספר ימים לאחר רויאל קריביאן קרוזס  המתחרה. שתי החברות דיווחו על השעיית הקרוזים שלהן לישראל במסגרת הדוחות הכספיים שלהן. חברת קרוזים נוספת, קרניבל , מדווחת במועדים שונים משום שהשנה הפיסקאלית שלה מתחילה בדצמבר, ולכן הדוחות האחרונים שלה פורסמו לפני שפרצה המלחמה בישראל.

לאחר תחזית חלשה: מניית סולאראדג' ירדה ב-19% במסחר המאוחר לשווי של פחות מ-3.5 מיליארד דולר 
בדיקת גלובס | קריסה של עשרות אלפי עסקים ואובדן הכנסות ממסים: התחזית הפסימית למשק 

חברת Norwegian Cruise Line נסחרת בבורסת ניו יורק בשווי 5.6 מיליארד דולר. בדוחות שפרסמה אתמול (ד') היא העריכה שתסיים את השנה עם EBITDA מתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של 1.86 מיליארד דולר, בהתאם לתחזית המקורית "למרות השפעת אירועים בינלאומיים כמו שריפות החורש במאווי והקונפליקט המסלים בישראל".

החברה ציינה שכתוצאה מהמלחמה בישראל, היא ביטלה או ניתבה מחדש מספר קווים לאזורים אחרים עד סוף 2023, והיא נמצאת כיום בתהליך לביטול כל השיוטים לישראל לשנת 2024. לפני המלחמה, כ-7% מהקיבולת שלה ברבעון הרביעי הייתה קשורה למזרח התיכון (כולל קפריסין), וכ-4% מהקיבולת הצפויה ב-2024.

רויאל קריביאן, שנסחרת בניו יורק בשווי 21.8 מיליארד דולר, פרסמה דוחות בשבוע שעבר ועדכנה את המשקיעים כי ההשפעה של המלחמה בישראל תפחית 3 סנטים מהרווח הנקי למניה שלה. בשיחת וועידה שנערכה עם משקיעים ואנליסטים לאחר פרסום הדוחות, מנכ"ל החברה ג'ייסון ליברטי אמר כי "למתקפת הטרור הנוראית שקרתה בישראל אין מקום בחברה מתורבתת. ההיקף והברבריות של ההתקפות אמורים לזעזע את כולנו". הוא ציין את המאמצים של צוות הספינה Rhapsody of the Seas שסייע בפינוי אזרחים אמריקאים מישראל (ללא תשלום) יחד עם משרד החוץ של ארה"ב.

ליברטי ציין כ-1.5% מהקיבולת של רויאל קריביאן ברבעון הרביעי הייתה אמורה להיות בישראל, ופחות מ-1.5% ב-2024.

"יקח זמן לפני שאנשים ירגישו בטוחים לחזור לישראל"

בשיחת הוועידה של Norwegian נשאל המנכ"ל הארי סומר למה החברה החליטה לבטל את הקרוזים לישראל גם ב-2024, והשיב כי "אני חושב שייקח זמן לפני שאנשים ירגישו בטוחים לחזור לישראל, ולכן אנו מבטלים את הקרוזים לישראל ב-2024, אפילו אם הקונפליקט - כפי שאנו מקווים - יסתיים תוך זמן קצר". הוא העריך שהסטת הקרוזים למקומות אחרים ב-2024 תאפשר מספיק זמן לנוסעים הפוטנציאליים לבצע הזמנות ובכך רמת ההזמנות תחזור לרמות הרגילות.

כאמור, בחברת קרניבל לא דווח עד כה על שינויים שקשורים לישראל. עם זאת, בבנק ההשקעות וולס פארגו העריכו לאחרונה שהחשיפה שלה לישראל היא הנמוכה ביותר וציינו שמאוקטובר עד סוף השנה, היו לה רק 6 קרוזים שמתוכננים לישראל, לעומת 14 ו-10 לרויאל קריביאן ו-Norwegian, בהתאמה. מתחילת המלחמה, מניית רויאל קריביאן איבדה 6.2% מערכה, קרניבל ירדה ב-14.8% ו-Norwegian ירדה ב-21.3%.