ישראל ביקשה ממדינות אירופיות לשלוח בתי חולים צפים לעזה

הבקשה הישראלית בה על רקע הדרישה מהצוותים הרפואיים של בתי החולים בצפון רצועת עזה להתפנות דרומה • במקביל, ישראל סיפקה למדינות מידע לפיו בתי חולים מסוימים משמשים כמסווה לפעילות חמאס - ביניהם בית החולים גדול "שיפא" במרכז עזה

צוותי רפואה במעבר רפיח, רצועת עזה / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa
צוותי רפואה במעבר רפיח, רצועת עזה / צילום: Reuters, Ibraheem Abu Mustafa

על רקע דרישת ישראל כי הצוותים הרפואיים של בתי החולים באזור צפון רצועת עזה יפנו אותם, פנה הצד הישראלי בימים האחרונים לשורת מדינות אירופיות, וביקש מהן לשלוח "בתי חולים צפים" לאזור חופי הרצועה. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כבר הודיע לפני כשבוע כי אניית מלחמה שבה בית חולים גדול תגיע לאזור. הוא אף הבטיח כי תצא מנמל טולון בתוך 48 שעות מעת ההודעה ביום חמישי שעבר, אך לא ברור אם היא בדרך ומתי תגיע לאזור.

כך התקפלו כלי תקשורת בעולם מהדיווח על "הפצצה ישראלית" בבית חולים בעזה
חבר מפלגת השלטון הבריטית קרא להפסקת אש בעזה, ופוטר מתפקידו

היום (ה') ביקש מגרמניה השגריר הישראלי במדינה, רון פרושאור, לשגר לאזור הרצועה, ולנמלים הסמוכים לה בצד המצרי, בית חולים צף. סוגיית פעילות בתי החולים ברצועה הופכת לבעיה בין־לאומית בעבור ישראל. לפי דיווח של ארגון הבריאות העולמי, 14 בתי חולים מתוך 36 ברצועה הפסיקו את פעילותם בשל מחסור בדלק. ישראל סיפקה מידע לגבי העובדה כי בתי חולים מסוימים משמשים כמסווה ומגן לפעילות מחבלי חמאס, כולל בית החולים הגדול "שיפא" במרכז העיר עזה.

לפי ישראל, הפתרון לפינוי הדרוש הוא העברת החולים לבית חולים שדה המוקם ברפיח, בצד המצרי, סמוך לרצועת עזה. הבקשה הישראלית משורת מדינות אירופיות יכולה להיות חלק מהפתרון, אם תתאפשר העברת חולים רבים, כולל פגים הדורשים אינקובטורים וחולי טיפול נמרץ הזקוקים להנשמה. "הספינות אמורות לעגון במצרים, ולאסוף משם פלסטינים פצועים שהורשו לעזוב את הרצועה", נכתב ב"שפיגל" הערב.

במקביל, כלי התקשורת באירופה מדווחים כי קפריסין הגישה הצעה לישראל לפתוח מסדרון הומניטרי ימי מנמל לימסול לנמל באל-עריש שבצד המצרי, דרכו יוכלו מדינות אירופה להעביר סיוע לאוכלוסייה האזרחית במדינה. גורמים בקפריסין אמרו לכלי התקשורת כי ישראל "לא הביעה התנגדות לרעיון". עד כה, הסיוע הבין־לאומי שמגיע לרצועה עובר דרך מעבר הגבול ברפיח. מדינות שונות, כאשר קטר היא הבולטת מביניהן, שולחות ציוד רפואי וציוד חירום לתושבי הרצועה לשדות תעופה בצפון-מזרח סיני, ומשם הם עוברים במשאיות לדרום הרצועה.