דווקא עכשיו: המדינה בהליך לסגירת חווה לטיפול בפוסט-טראומה

בשנת 2019 הוציאה המדינה צו הריסה לחוות הטיפול, מאחר שהמקום לא תואם את תוכנית המתאר בקרקע • העמותה המפעילה את החוות עתרה נגד הצו, וכעת היא טוענת נגד המדינה: "האם בימים כאלה אתם שוקלים לסגור מרכז ותיק ומבוסס שמטפל בנפגעי טראומה ופוסט-טראומה?"

חוה טיפולית תל מונד / צילום: איל יצהר
חוה טיפולית תל מונד / צילום: איל יצהר

בזמן שהמלחמה נמשכת, וחיילי צה"ל נלחמים בעזה, המדינה עוסקת בסגירת חוות סוסים וכלבים טיפולית בתל מונד הפועלת מזה 25 שנים ומטפלת במאות נכי צה"ל ופוסט-טראומטיים. בשבוע הבא צפויה המדינה להגיש את עמדתה לבג"ץ בעתירה שהוגשה ביוני נגד הריסת החווה.

כך מתמודדים במשרדי עורכי הדין עם הפגיעה הכלכלית של המלחמה 
האזהרה של פירמת עורכי הדין מהגדולות בעולם: אנטישמיות תשפיע על קבלת מועמדים לעבודה 

בשנת 2019 הוציאה המדינה צו הריסה לחווה, מאחר שהמקום לא תואם את תוכנית המתאר בקרקע. בתגובה,הגישה העמותה המפעילה את החווה עתירה נגד הממשלה, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ושורת גופי תכנון ומינהל. 

"התנהלות חלמאית" 

בעתירה, אליה הצטרפו נכי צה"ל המטופלים במקום, נטען כי יש להימנע מהריסת החווה, וכי בשם הערך של "שמירה על הנוף", מוסדות המדינה מסכלים הסדרת קבע תכנונית של חווה טיפולית הפועלת כבר 23 בשליחות המדינה. "התנהלות חלמאית של עובדי מדינה משך שנים על גבי שנים, ערלות-לב והיעדר גמישות, פוגעים בזכויות חוקתיות ובאחת האוכלוסיות המוחלשות ביותר בישראל - אוכלוסיית בעלי הלקויות, המוגבלויות והצרכים המיוחדים".

כעת טוענת העמותה כי מאז הגשת העתירה חל "שינוי נסיבות מהותי": פרצה מלחמת "חרבות ברזל" שגבתה עד כה אלפי קורבנות בגוף ובנפש, והמרכז החל לטפל בחינם ובהתנדבות בנפגעי טראומה מהדרום. העמותה טוענת כי לא ייתכן שבימים אלה, עמדת המדינה תישאר כפי שהייתה קודם לכן.

"בעת הזו אתם באמת שוקלים לסגור חווה טיפולית לנפגעי פוסט-טראומה?"

השבוע פנה נציג העמותה, עו"ד יובל גלאון ממשרד עמית פולק מטלון, לנציג מחלקת הבג"צים, עו"ד יונתן ברמן: "האם ייתכן כי בעת הזו, חודש אחרי שידעה מדינת ישראל את אחד מאירועי הטרור הקשים ביותר מאז ומעולם, וכשאנו מצויים במלחמה שכבר גבתה עשרות אלפי קורבנות בנפש - אתם באמת שוקלים לסגור חווה טיפולית לנפגעי פוסט-טראומה?".

עוד כתב עו"ד גלאון כי "הוויכוח מושא העתירה שייך לעולם אחר, לעולם ישן, לעולם של לפני ה-7 באוקטובר. האם באמת ובתמים, בימים שכאלה, אתם שוקלים לסגור מרכז ותיק ומבוסס שמטפל בנפגעי טראומה ופוסט-טראומה?". בעמותה טוענים כי בשם פורמליסטיקה משפטית, מבקשת המדינה לסגור את החווה ובכך לפגוע בחברה הישראלית, שתזדקק לה מאוד לאחר המלחמה וכבר בימים אלה.

עוד נכתב כי "העמותה מטפלת בנכי צה"ל ובפוסט-טראומטיים. ביניהם, חיילי צה"ל שנלקחו בשבי האויב ועברו במשך חודשים ארוכים מסכת עינויים נוראית, ואחרים שאיבדו את חבריהם בקרבות בסיני וברמת הגולן ונחשפו למראות מלחמה קשים. לחלקם ילדים שמשרתים בימים אלה בתפקידי לחימה בעזה. הם מספרים שמתקפת החמאס ב-7 באוקטובר מחזירה אותם שנים אחורה לאותם רגעי אימה בשדות הקרב ובשבי הסורי והמצרי, מה שמגביר אצלם את תחושות הפחד, החרדה וחוסר האונים".

1,100 טיפולים בחודש בממוצע

על-פי העמותה, היא הוותיקה ביותר בתחומה ונותנת שירות למשרד הרווחה, הביטוח הלאומי ומשרד הביטחון. בשנת 2000 עברה העמותה למשכנה הנוכחי שבתל מונד. בחווה מתקיימים כ-1,100 טיפולים בחודש בממוצע, ברכיבה ובכלבנות טיפולית. שטח המתחם הינו כ-30 דונם, וקיימים בו מבנים עבור גידול 30 סוסים ו-20 כלבים.

השטח מוגדר בתמ"א 35 כ"מכלול נופי". המשמעות היא שהשטח אמור להיות שטח פתוח לטובת כלל הציבור. מינהל התכנון ניסה למצוא פתרונות להעברת החווה לאזור אחר המתאים לפעילות, ולעמדתם לא ניתן לקדם תוכנית שנוגדת לייעוד כפי שמבקשת העמותה. במינהל התכנון טוענים כי לא ניתן לקדם את התוכנית שהעמותה מבקשת, היות שמדובר בשטחים פתוחים המשרתים את כלל הציבור.

העמותה טוענת כי המדינה הקצתה לה את הקרקע לפני 23 שנים, וכי היא פעלה בהנחיית רשויות המדינה לקבל היתר שימוש חורג עד שתאושר התוכנית לשינוי הייעוד. "בזרועה האחת, מדינת ישראל נעזרת בשירותי העמותה ומפנה אליה את האוכלוסיות להן אין היא יכולה לתת מענה בעצמה; ובזרועה השנייה, היא מסכלת, ממש כך, את פעילות העמותה בשטח".

ממינהל התכנון נמסר: "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בפעילות המבורכת של החווה הטיפולית. יחד עם זאת, נאמר מספר רב של פעמים לבעלי החווה כי בהתאם לתוכנית המתאר הארצית, לפיה פועל התכנון בכל מדינת ישראל, לא ניתן לקדם תוכנית שהתבקשה לחווה במיקומה הנוכחי של החווה, היות שמדובר בשטחים פתוחים המשרתים את כלל הציבור. הוגשה עתירה לבג"ץ, אשר ידון בנושא".