האיחוד האירופי נגד טורקיה, והאזרחים הבריטים שנתקעו בעזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם - האיחוד האירופי לא מסכים עם עמדת טורקיה לגבי חמאס, שנת שיא לאג"ח ממשלת ישראל והרופא הבריטי שכלוא בעזה • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: הרופא הבריטי שכלוא בעזה, איך הפכה המלחמה את 2023 לשנת שיא לאג"ח של ממשלת ישראל וסין רוסיה ממשיכות להתקרב.

כתב זר התלווה לצה"ל בתוך עזה, ובסעודיה מאותתים שהנורמליזציה עדיין על הפרק 
WSJ | סין ורוסיה טוענות לעליונות מוסרית על גבם של ההרוגים הפלסטינים 
דיווח: צלמי עיתונות תיעדו את אירועי ה-7 באוקטובר לצד חמאס 

1אזרחים בריטים תקועים בגבול עזה מצרים

ד"ר אחמד סברה, קרדיולוג בריטי, אמר שהוא "נידון למוות" לאחר שאמש נאלץ לחזור לעזה מעבר לגבול ממצרים במעבר רפיח, דיווח הגארדיאן. "אני פונה נואשות לציבור שמחזיק בערכים בריטיים לעזור לנו. אנו תחת גזר דין מוות. עזה היא המקום המסוכן ביותר בעולם", אמר. לאחר שביקר עם משפחתו בעזה וכבר היה בדרך לקהיר, סיפר סברה שהוא ועוד קבוצה קטנה של אזרחים בריטים נאלצו לחזור מעבר לגבול למרות שהורשו לעבור על ידי פלסטינים יחד עם שאר משפחותיהם.

"צוות משרד החוץ, חבר העמים והפיתוח שאמור לעזור לנו במעבר רפיח נעלם", אמר. ז'רינט דייויס, חבר פרלמנט בריטי, נאבק להוציא את סברה ומשפחתו מעזה כבר יותר משבועיים. "החובה הראשונה של הממשלה היא להגן על אזרחים והם אפשרו לד"ר סברה להישלח אל מותו. נעשה הרבה יותר למען אזרחים שאינם בריטניה שנמלטו מאויבים בקאבול מאשר למען ד"ר סברה, שכבר היה בטיפולה של השגרירות הבריטית", צוטט בעיתון.

מתוך הגארדיאן, מאת פטריק ווינטור. לקריאת הכתבה המלאה. 

2 סין ורוסיה מתקרבות

אמש פגש נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את ג'אנג יוקסיה, סגן יו"ר המועצה הצבאית המרכזית של סין, כשמשלחת רחבה יותר של גורמי הגנה סיניים ביקרה במוסקבה, דיווח ה-CNBC. "רוסיה וסין לא בונות בריתות צבאיות כלשהן כדוגמאת המלחמה הקרה", אמר פוטין, ורמז לקואליציות כמו נאט"ו - ברית צבאית מערבית שנוצרה לאחר מלחמת העולם השנייה, שרוסיה מבקרת באופן חריף. מוקדם יותר, משרד ההגנה הרוסי אמר שהשיחות עם הסינים יתמקדו ב"הגברת שיתוף הפעולה הבילטרלי במגזר הביטחוני". בהכרזה על הביקור, המשרד הצהיר בטלגרם כי היחסים בין רוסיה לסין "הם דוגמה לאינטראקציה אסטרטגית המבוססת על אמון וכבוד".

מתוך CNBC , מאת הולי אלייט. לקריאת הכתבה המלאה. 

3 שנת שיא לאג"ח ישראל

החברה הכלכלית לפיתוח ישראל גייסה מיליארד דולר ממכירת אג"ח בארה"ב מאז הפיגוע ב-7 באוקטובר, דיווח אמש ה-CNBC. לפי הדיווח, משרד האוצר הנפיק אג"ח חדשות בימים הסמוכים לאחר המתקפה. מיליארד הדולר שגויסו בארבעת השבועות האחרונים הם הסכום הגדול ביותר של אג"ח ישראליות שנרכשו אי פעם בתקופה קצרה, לפי החברה לפיתוח, הסוכנות שעומדת מאחורי מכירות האג"ח הישראליות, נכתב. זה גם הופך את 2023 לשנת שיא לאג"ח של ממשלת ישראל. לפי הודעת הארגון, רוב הכסף הגיע מ-15 קרנות אג"ח ממלכתיות ועירוניות, וכן מכמה בנקים. הקונים העיקריים היו ממשלות המדינה בפלורידה, ניו יורק, אלבמה, אריזונה, אוהיו, אילינוי, טקסס, ג'ורג'יה, אוקלהומה, נבדה, לואיזיאנה, דרום קרוליינה, אינדיאנה ופנסילבניה.

מתוך CNBC , מאת ג'ייסון גרוויץ. לקריאת הכתבה המלאה.

4 יחסי האיחוד האירופי וטורקיה ממשיכים להתדרדר

האיחוד האירופי אמר שהוא נתון ב"חוסר הסכמה מוחלט" עם עמדתה של טורקיה בנוגע לחמאס לאחר שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן התייחס לקבוצת הטרור כתנועת "שחרור", דיווח אמש הפייננשיאל טיימס. בדוח של נציבות האירופית שפורסם אמש, נכתב כי יש "ליקויים חמורים" בתפקוד המוסדות הדמוקרטיים של טורקיה וכן "ההידרדרות זכויות האדם והיסוד" במדינה. עוד צוין כי השפה הנוקבת של האיחוד היא סימן נוסף לאופן שבו היחסים בין טורקיה לאירופה נותרו טעונים, גם לאחר שארדואן מינה את מה שהרבה אנליסטים ראו כקבינט ידידותי יותר למערב בעקבות ניצחונו בבחירות במאי.

מתוך הפייננשיאל טיימס, מאת אדם סמסון. לקריאת הכתבה המלאה.