בנייה | פרשנות

תרחיש יום כיפור או מלחמת לבנון? התשובה שתקבע את כיוון השוק

בדיקה של השפעת אותן מלחמות על שוק הבנייה בארץ מעלה תמונה מורכבת ולא אחידה • בעבר, לא רק המלחמה עצמה השפיעה על השוק, אלא גם המצב הכלכלי של המדינה • במלחמה הנוכחית יש שיקולים חדשים

עבודות בנייה באשקלון ב־2021. איך המלחמה תשפיע על ענף הבנייה / צילום: Shutterstock
עבודות בנייה באשקלון ב־2021. איך המלחמה תשפיע על ענף הבנייה / צילום: Shutterstock

המלחמה בעזה צפויה לשנות את שוק הנדל"ן בישראל, במיוחד בפריפריה, והשאלה היא כמובן לאיזה כיוון. מה שנראה בטוח לפי שעה הוא שהשקעות גדולות בתשתיות צפויות שם - בבניית ושיקום הישובים שנפגעו קשות ובתיקון ושדרוג קווי הגבול שנפרצו. בכך מלחמת "חרבות ברזל" נראית שונה ממלחמות קודמות.

מניות הנדל"ן והוויכוח: השוק עומד לזנק, או שיתאושש רק עוד 15 שנה?
מומחים מעריכים: זה מה שיכול להוציא את ענף הבנייה מהמשבר

ככלל, בדיקה של השפעת אותן מלחמות על שוק הבנייה בארץ מעלה תמונה מורכבת ולא אחידה. לא רק המלחמה עצמה השפיעה על השוק, אלא גם המצב הכלכלי של המדינה. כשנפתחה מלחמת ששת הימים, המשק היה במיתון כבד (מה שכונה בזמנו "צנע"); הניצחון המהיר והמפואר שינה את הדברים מהקצה לקצה - מצב הרוח הלאומי עלה, ובין השנים 1967 ל־1973 השקיעה המדינה רבות בתשתיות ובפרויקטים ומחירי הדירות עלו ריאלית (בניכוי מדד המחירים לצרכן) ב־74%. ההיפוך הכואב הגיע במלחמת יום כיפור, שבנוסף לאלפי הרוגים, הביאה גם מכה קשה לכלכלה ולמצב הרוח הלאומי. הדבר בא לידי ביטוי גם במחירי הדירות שירדו ריאלית ב־37%.

שתי מלחמות לבנון היו קטנות בהרבה בהיקפן. הראשונה ב־1982 נערכה במהלך אחד המשברים הכלכליים החמורים בתולדות המדינה, עם היפר אינפלציה שהובילה למדד מחירים לצרכן של יותר מ־400%, ולמשבר ויסות מניות הבנקים שגרר קריסה במערכת הבנקאית. כך שקשה לבודד את השפעות המלחמה על מחירי הדירות, שרשמו אז ירידות.

מלחמת לבנון השנייה שהתרחשה בקיץ 2006, עיכבה במעט את התאוששות שוק הנדל"ן ממשבר כבד שפקד אותו החל מסוף שנות התשעים. אולם השפעותיה המשמעותיות היו בעיקר בערי הצפון, שבהן נרשמו ירידות מחירים תלולות במהלך הלחימה, אך אלו שבו במהירות לרמתם מלפני המלחמה ובמהלך 2007 אף עלו. שוק הנדל"ן במרכז הארץ הוסיף להתנהל כמעט כרגיל.

המלחמה הנוכחית שונה

המלחמה הנוכחית מביאה עימה היבט שונה: יישובים בעוטף עזה שנהרסו בחלקם באותה השבת השחורה של ה־7 באוקטובר, כמו גם יישובים שפונו מתושביהם בדרום ובצפון הארץ. שאלת המפתח כאן היא האם תוצאות המלחמה יאפשרו למפונים לשוב הביתה, וישכנעו רוכשים פוטנציאליים שלהחזיק דירה ליד עזה זה מעשה בטוח.

זה קשור להישגים הצבאיים כמובן, אך גם להשקעות הממשלתיות באזור העוטף, כאמור בשיקום היישובים ההרוסים וחומת ההפרדה. ייתכן אף שהמדינה תשקיע במענקים כלכליים לרוכשי דירות באזור.

סביר כי כל זה נכון גם לצפון, ונדרשת גם שם השקעה ניכרת בתשתיות. גם מתן מענקים לשכנע אנשים להתיישב לאורך הגבול, נראה תרחיש ריאלי.

ככל שיושג ניצחון מוחץ במלחמה, התושבים יחושו ביטחון וישובו לבתיהם, ורוכשים חדשים יגיעו ליישובי העוטף. ולהשקעות הממשלתיות יהיה ביטוי גם במחירי הדירות שיעלו. אך אם הציבור לא ישתכנע שבטוח להתגורר סמוך לגדר הגבול, ניתן לצפות לירידות מחירים במקומות הללו.