השותפים לשעבר של סם בנקמן פריד משיקים בורסת קריפטו חדשה

עורך הדין לשעבר של FTX, קן סאן, ומנהלים נוספים לשעבר בבורסת הקריפטו מתכוונים להשיק פלטפורמת מסחר חדשה במטרה לאפשר ללקוחות לאמת את ההחזקות שלהם בכל עת

סם בנקמן־פריד, מייסד בורסת FTX / צילום: Associated Press, John Minchillo
סם בנקמן־פריד, מייסד בורסת FTX / צילום: Associated Press, John Minchillo

קבוצת מנהלים לשעבר בבורסת הקריפטו FTX, כולל אחד ששימש כעד מרכזי נגד סם בנקמן־פריד, חברו להקמת בורסת קריפטו חדשה, שמטרתה לפתור את הבעיות שהובילו לנפילת המעסיק שלהם לשעבר.

טרק לבס, סטארט־אפ שבסיסו בדובאי, בראשות היועץ המשפטי לשעבר של FTX, קן סאן, קיבל בחודש שעבר רישיון מרגולטור הקריפטו של האמירויות. עובד אחר לשעבר ב־FTX, ארמני פרנטה, הוא מנכ"ל חברת ההחזקות של טרק באיי הבתולה. הוא גם מנהל פירמה שותפה של טרק בשם Backpack, שמעצבת ומתפעלת ארנקי מטבעות דיגיטליים. 

סם בנקמן-פריד הורשע בשבעה סעיפי ההונאה הפליליים 
"ניהול השקעות? שרלטנות": האיש הכי קרוב לוורן באפט מדבר ללא מעצורים

הסגנית לשעבר של סאן ב־FTX, שהיא גם אשתו של פרנטה, יושבת גם היא בצוות ההנהלה של טרק. המיזם מבקש למכור 10% מהמניות לפי שווי של למעלה מ־100 מיליון דולר.

סאן ופרנטה אמרו כי הם רוצים ליישם את הלקחים שלמדו מהכישלון של FTX בהגנה על כספי המשתמשים. לדבריהם, "Backpack Exchange", תחתיה טרק תפעל, תשתמש בטכנולוגיה של Backpack כדי לאפשר למשתמשים להחזיק כספים בארנקי קריפטו במשמורת פרטית, כלומר שהבורסה עצמה לא תוכל לגשת לכספים באופן חד־צדדי.

ארנקים כאלה תוכננו תוך שימוש בטכניקות מורכבות שמחייבות מספר צדדים לאשר כל עסקה. לקוחות ב־Backpack Exchange, שמתכוונת להשיק גרסת בטא החודש, יוכלו לאמת את ההחזקות שלהם, לדברי סאן ופרנטה, בכל עת.

לא ברור לאיזו קבלת-פנים יזכה המיזם, לנוכח הרקע של מנהליו ב־ FTX. רק שמו של פרנטה, ולא של סאן, הופיע בהודעה לעיתונות בחודש שעבר, שהכריזה על השקת הסטארט־אפ. "בעולם שלאחר FTX אתה צריך אמון ושקיפות כדי ליצור אלטרנטיבה אמיתית לשחקנים האחרים בשוק", אמר סאן.

לדבריו, הוא ופרנטה שכרו עובדי FTX נוספים, בפרט מתחום הייעוץ המשפטי, בגלל הכישורים והניסיון שלהם. סאן גם חשף את תפקידו הקודם ב־FTX: רגולציה וקשרי משקיעים. הוא גם יידע את הרגולטור בדובאי על עדותו במשפט של סם בנקמן־פריד. 

דלת אחורית סודית 

בפרשת FTX, סם בנקמן־פריד ערבב בין כספי לקוחות לכספים של החברה ואיפשר לעצמו להסית כספים לפירמת המסחר שלו, Alameda Research. הוא עשה זאת באמצעות דלת אחורית סודית בתוכנה. לקוחות לא היו מודעים לכך, עד שריצה אל הכסף ב־FTX חשפה כי ההון שלהם כבר לא שם. כ־9 מיליארד דולר מהפקדות לקוחות ב־FTX נעלמו.

"זה נוגד את כל מה שאני האמנתי בו והוצג לי על־ידי סם", אמר סאן. במשפט, הוא אמר למושבעים שבנקמן־פריד תמיד אמר שכספי לקוחות מופרדים ומוגנים. בנקמן־פריד פנה לסאן שניסה לקדם גיוס חירום ממשקיעים במהלך ההתמוטטות של FTX. הוא ביקש ממנו להמציא הצדקות משפטיות שיוכלו להסביר למה קרנות של FTX נמצאות ב‏־Alameda.

סאן סירב, ועזב את תפקיד היועץ המשפטי של החברה יום לאחר שבנקמן־פריד סיפר לו על השימוש בכספי לקוחות.

מאוחר יותר חתם סאן על הסכם אי־תביעה עם התובעים הפדרליים ושיתף פעולה עם החקירה שהובילה להרשעתו של בנקמן־פריד בתחילת החודש.

בעדותו ב־19 באוקטובר אמר סאן כי הוא ביקש את הסכם אי־העמדה לדין מתוך "שפע של זהירות", מכיוון שכיועץ כללי הוא היה מעורב בעסקאות, שלמרות שלא ידע באותה העת, ייתכן שהיו כרוכות בכספי לקוחות. ההסכם, שנבדק על־ידי ה"וול סטריט ג'ורנל", אומר כי הוא "לא צריך להתפרש כקביעה משפטית או עובדתית שמר סאו הפר חוק פדרלי כלשהו".

גם פרנטה היה עד לאסון FTX מקרוב. הוא עבד ב‏־Alameda כמה חודשים בשנת 2018, ואחר־כך עבד בפרויקט ב־FTX. חברת הארנק הדיגיטלי שלו סגרה סבב השקעה של 20 מיליון דולר בספטמבר 2022, ובו תרמה זרוע ההון סיכון של FTX מחצית מהגיוס. פרנטה החזיק את רוב הכספים שגויסו בפלטפורמה של FTX, ואמר שהוא הפסיד הכול כשהבורסה קרסה.

ממסמכי התאגיד עולה כי פרנטה מחזיק במניות מיעוט בחברת ההחזקות של טרק. השניים גייסו עוד מספר עובדי FTX לשעבר, כולל הסגנית לשעבר של סאן, קלייר ג'אנג, שגם היא מחזיקה במניות טרק. סאן אמר שהוא שכר את ג'אנג כי היא עורכת דין מוכשרת. העובדה שהשניים נשואים נחשפה בבקשה שהגישה טרק לרגולטור בדובאי.

ברגע שטרק תשלים את הגיוס, ג'אנג אמרה שהיא מתכננת לצאת מהחברה. לדבריה, היא עבדה ללא שכר כדי "לעזור להזניק את הבורסה".

אלכסנדר אוסיפוביץ' תרם למאמר זה