מיקרוסופט | ניתוח

מניית מיקרוסופט בשיא: כמה הרוויח מי שהשקיע בהנפקה לפני 37 שנה?

בחודש האחרון נראה שהכוכבים הסתדרו עבור ענקית התוכנה: היא השחקנית היחידה בתחום הענן שעמדה בתחזיות, ההובלה שלה בטרנד ה־AI רק מתחזקת, והיא השלימה את עסקת הרכישה הגדולה בתולדות ההייטק - בניגוד לכל הציפיות • כך היא נסקה לשווי שיא של 2.75 טריליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Ted S. Warren
סאטיה נאדלה, מנכ''ל מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Ted S. Warren

מיקרוסופט  רשמה בסוף השבוע האחרון שיא כל הזמנים. המנייה שלה השלימה זינוק של 50% מתחילת השנה, שהביאה אותה לשווי של 2.75 טריליון דולר - השווי הגבוה ביותר בהיסטוריה של החברה. למעשה, 300 מיליארד דולר מהשווי שלה, התווסף לערכה רק ב־11 הימים האחרונים. כך, מניית מיקרוסופט הציגה את הביצועים הטובים ביותר בקרב ענקיות הטק בחודש האחרון, יותר מאנבידיה, אמזון, אפל, מטא וגוגל (שצנחה החודש) ביחד. מה מביא לנסיקה של חברת התוכנה?

למרות המלחמה: מיקרוסופט משיקה דאטה סנטר בישראל
WSJ | אלפי רחפנים עושים את דרכם לישראל. כך הם יסייעו במלחמה  

היחידה שעמדה בתחזיות לשוק הענן

לפי הערכות, מיקרוסופט היא השחקנית השנייה בגודלה בשוק הענן העולמי. חברת המחקר Synergy Research Group, העריכה את הנתח של מיקרוסופט ב־22% מהשוק. זאת לעומת 32% באמזון ו־11% בגוגל. אלא שמיקרוסופט היא היחידה מבין השלוש שעמדה בתחזיות האנליסטים להכנסות שלה מהתחום הצומח. החברה דיווחה ברבעון השלישי של השנה על הכנסות של 24.3 מיליארד דולר מעסקי הענן - עלייה של 19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד וגבוה ביותר ממיליארד דולר מהכנסות אמזון באותו התחום.

מיקרוסופט עוקפת את המתחרה הגדולה שלה בשירותי הענן גם במונחי צמיחה. היא עקפה את תחזיות האנליסטים ברבעון הנוכחי עם צמיחה של 29%, יותר מפי שניים מהנתון המקביל באמזון שעומד על 12%. כאן נעוצה גם אחת הסיבות המרכזיות לירידה במניית גוגל, מניית הביג טק היחידה שהציגה ביצועים שליליים בחודש האחרון: ההכנסות שלה מפעילות הענן החמיצו את התחזיות ועמדו על 8.4 מיליארד דולר, במקום 8.6 מיליארד בציפיות המוקדמות.

 

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנהיימר מסביר כי "אחת ההחלטות החכמות של מיקרוסופט הן של המנכ"ל סאטיה נאדלה. הוא השכיל להעביר את כל העסקים של מיקרוסופט לענן כי הוא הבין את הפוטנציאל. הבדל חשוב בין אמזון למיקרוסופט לדוגמה, הוא שמיקרוסופט משווקת ענן היברידי שמתכתב ומתייחס לתשתיות מסורתיות שיש לחברה. אמזון לעומת זאת מחייבת אותך להעביר את המידע אליה".

לדבריו, ההבדל המהותי בין מיקרוסופט לכל חברה אחרת הוא מאגר הענק של הלקוחות הארגוניים שלה. "למיקרוסופט יש מעל למיליארד משתמשים ארגוניים, משמע משתמשים שמוציאים יותר כסף מאשר צרכן רגיל. שאר החברות שאנחנו מכירים כמו אפל, גוגל, פייסבוק ואמזון, אלו חברות צרכניות ולא ארגוניות".

הוא מדגיש את העובדה שמיקרוסופט שומרת כבר מספר עשורים על ההובלה בתחום התוכנה הארגונית. "אם נבחן בהיסטוריה נראה שחברות שהיו מובילות בשוק זה או אחר, בשלב מסוים מאבדות את ההובלה, כי יש תחרות שגוברת ומשתנים נוספים. במקרה של מיקרוסופט זה לא קרה, כי החברה פעלה כל הזמן וביצעה מהלכים שעזרו לה להישאר רלוונטית".

כמה הרוויח מי שהשקיע 1,000 דולר בהנפקת מיקרוסופט?

מיקרוסופט הונפקה בוול סטריט ב־13 במרץ 1986, במחיר של 21 דולר למניה. עד סוף יום המסחר הראשון שלה, המחיר עלה ל־28 דולר למניה ומאז זינקה פי 370. כמה הרוויח מי שזיהה את ההצלחה בהנפקה?

לפי בית ההשקעות פסגות ונתוני בלומברג, מי שהשקיע ביומה הראשון של חברת התוכנה 1,000 שקל מחזיק היום במניות בשווי של כ־6.3 מיליון דולר. זאת, בהנחה שהשקיע את הדיבידנדים שקיבל לאורך השנים בחזרה בחברה. מי שלא השקיע את הדיבידנדים מחזיק במניות בשווי 3.96 מיליון דולר.

לצורך השוואה, מי שהיה משקיע את אותו הסכום ובאותה התקופה במדד S&P 500 היה מקבל 43 אלף דולרים, ובמדד הנאסד"ק 100-129 אלף דולר.

ההשקה של OpenAI והשליטה בטרנד ה־AI

האחיזה של מיקרוסופט בשוק הענן, משרתת אותה גם במירוץ על הטרנד החם של השנה בענף ההייטק - הבינה המלאכותית. חלק מהאנליסטים מתייחסים לדיווחי ההכנסות בעסקי הענן בתור רווחים עתידיים בתחום ה־AI. זאת, מיכוון שתשתיות ענן חזקות הן הבסיס לפיתוחי בינה מלאכותית. כשמוסיפים את ההתחזקות של מיקרוסופט בשוק לשותפות הצמודה שלה עם השחקנית הפופולרית בתחום הבינה המלאכותית - OpenAI, מקבלים כוח לא מבוטל בענף.

 

בחודש האחרון, OpenAI קיימה אירוע השקה שמשך את תשומת הלב של האנליסטים והמשקיעים בשוק. ההחברה הכריזה על הורדת מחירים, מודל מתקדם יותר וחסכוני יותר GPT-4 Turbo ומוצר חדש שיאפשר למפתחים לייצר גרסאות מותאמות אישית של הצ'אט הפופולרי. כל אלו, התפרשו אצל האנליסטים כמתכון להצלחה בשוק המתפתח. וסצ'ונוק טוען כי השוק רגיש במיוחד לתחום ה־AI. "אם אתה לא שם, אתה לא קיים. גם בעונת הדוחות בישראל, כל חברה שלא דיברה על בינה מלאכותית, המנייה ירדה".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה בבית ההשקעות פסגות, מסביר כי מיקרוסופט זיהתה במהירות את ההייפ. "מיקרוסופט מיהרה להגדיל את השקעתה בחברת OpenAI. בכך הצליחה להבטיח לעצמה דריסת רגל משמעותית ומובילות בתחום ה־AI המתפתח, ולהבטיח ביקוש גובר ליישומים שלה, כאשר כעת הם מועצמים עם יכולות AI משולבות".

שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן
 שחר כרמי, אנליסט הטכנולוגיה של פסגות בית השקעות / צילום: מושיק בירן

"מצליחה איפה שהשאר נכשלות"

ויש עוד גורם שהפך את מיקרוסופט ככל הנראה לענקית הטק עם הביצועים ביותר החודש: השלמת הרכישה שלה את חברת הגיימינג אקטיוויז'ן בליזארד. מדובר בעסקת הרכישה הגדולה בתולדות ההייטק העולמי שמסתכמת ב־68.7 מיליארד דולר. הרגולטורים אמנם העמידו קשיים רבים על העסקה בשנתיים האחרונות, אך לבסוף, להפתעת האנליסטים, היא הושלמה. "מיקרוסופט מצליחה איפה שהשאר נכשלות", אומר וסצ'ונוק. "במידה מסוימת, היא החברה היחידה שאין עליה ביקורת ציבורית או של הקונגרס בהיבטי הגבלים עסקיים או תביעות ענק".

השיא מאחוריה? "אין חברה שצומחת בלי סוף"

אבל ספק אם השקט מהרגולטורים יישמר. "לא ראינו אף חברה צומחת ללא סוף, בלי רגולטורים שמרימים גבה", אומר וסצ'ונוק. "אפשר לראות מה עשו לפייסבוק ואיך המניה התרסקה מאז. מעניין לראות מתי מיקרוסופט תאלץ להתמודד עם זה".

האם משתלם לרכוש עכשיו מניות מיקרוסופט? כרמי מסביר כי "מצד אחד המניה יקרה, נסחרת לפי מכפיל נקי של כ־33 לשנה המסתיימת ביוני 2024. מצד שני, נראה שמהפכת ה־AI רק החלה, ויש לה הרבה פוטנציאל צמיחה. לכן בהחלט יש לה עדיין לאן לצמוח".