"חוצפה ממדרגה ראשונה": המכתב שהצליח להרגיז את מנכ"ל צים

אלי גליקמן התייחס למכתב שנשלח השבוע מטעם התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר בטענות על גביית "היטל מלחמה" ע"י צים מלקוחותיה: "אני חושב שזו חוצפה ממדרגה ראשונה"

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית
אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

עם פרוץ המלחמה בדרום בתחילת החודש שעבר, הודיעה חברת הספנות צים  על העמדת כל האוניות והתשתיות שלה בעדיפות ראשונה לטובת המדינה. מנכ"ל החברה, אלי גליקמן, אמר אתמול (ד') לגלובס כי "צים היא חברת הספנות היחידה שמבטיחה שגם במלחמה האוניות שלה יגיעו לישראל, בזמן שחברות אחרות מדלגות על ישראל, כיוון שהצוות לא רוצה להגיע או בשל משמעות ביטוח וסיכון אוניות.

"אנחנו שומעים על חברות זרות שמשאירות מטענים במדינות זרות. מדינת ישראל הגדירה את המצב כמצב מלחמה, ולחברות יש סעיף בחוזה עם הלקוחות שלהן שלפיו הן יכולות במצבי מלחמה להשאיר את המטען במדינה אחרת, ואז זו בעיה של הלקוח. צים היא החברה היחידה שהודיעה זה מכבר שנמשיך לפקוד את ישראל בכל מצב". 

כבר לא הרווחית בישראל: צים עם הפסד רבעוני עצום של 2.27 מיליארד דולר 
בענף הספנות מתריעים מפני משבר: מחירי הסחורות עלולים לזנק 

לעומת זאת בהתאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, טוענים במכתב שנשלח לשרת התחבורה, מירי רגב, כי שתי חברות הספנות הבינלאומיות הגדולות ביותר, MSC ו- MEARSK ויתרו עם תחילת המלחמה על היטלי מלחמה, מתוך הזדהות ורצון להקל על לקוחותיהם הישראלים, ואילו דווקא צים, חברה ישראלית שהיה מצופה ממנה כי תפעל למען מדינת ישראל ועסקים ישראלים, מסרבת לוותר על היטלי המלחמה. על כן כתבו במכתב לשרת התחבורה כי "לאור האמור נבקש את התערבותך האישית והמיידית לביטול גביית ההיטל…אנו מצפים כי התערבותך תביא להיענות חיובית של חברת צים, לרווחת בעלי המטענים והפחתת הלחץ על יוקר המחייה". כמו כן הם מאשימים את צים כי טענתה שבמידה והיא לא תיקח היטלי מלחמה, היא תפעל בהפסד אינה נכונה - משרד האוצר מכסה במסגרת מס רכוש את העלאת הביטוח בעקבות הלחימה - ולמרות זאת צים הטילה היטלי מלחמה.

גליקמן אינו מסתיר את כעסו ממכתב זה. "אני חושב שזו חוצפה ממדרגה ראשונה, שהתאחדות התעשיינים ולשכת המסחר פונות בצורה עקיפה ומנסות להפעיל לחצים על חברה שהודיעה על הפסדים אדירים, שנצמצם היטל מלחמה שנכפה עלינו. מה עוד שאחד מהכותבים מזדהה כחבר לשכת המסחר, ולא מספק שקיפות שיש לו חברת שילוח, והוא אמור ליהנות מכך שצים תסבסד לו את ההיטל".

גליקמן מבהיר כי "פרמיית סיכון המלחמה, או ההיטל הזה, נכפה על צים על-ידי חברות הביטוח. אנחנו גובים אותו ללא רווח של אגורה. אחת החברות שמצוינות במכתב ובכתבות היא חברה שרק השבוע העלתה מחירים ב-30% בישראל ובאזור. המשמעות היא עליית מחיר של 700 דולר, והם מבקשים לוותר על היטל מלחמה של 50-100 דולר - התוספת לביטוח פר מכולה.

"אף אחד לא מצפה מחברה שמפסידה סכומים כמו שלנו לסבסד את ההיטל. מה הם רוצים, שנפשוט רגל? בסוף לקוחות צריכים לבחון היטב את העלות הכוללת שלהם, והמחיר שלנו עשוי להיות נמוך יותר", ציין.

"קלה יותר בעלויות"

בשנים קודמות דיברת על הרווחיות הגבוהה של צים -   מעל 4.6 מיליארד דולר בכל שנה ב2021-2022. מה נשאר מהרווחיות ההיא?
"יש לנו יתרות מזומנים של כ-3.1 מיליארד דולר בתום הרבעון השלישי, זו כרית שתאפשר לצים להמשיך להתמקד בטווח הרחוק, לצד התמודדות עם חולשה מתמשכת בתנאי השוק. נקטנו צעדים משמעותיים לצמצום עלויות, התאמנו את קיבולת הצי ואת מערך קווי הסחר שלנו. אנו בתקופת מעבר, ומקבלים במהלכה את האוניות החדישות ביותר שיש בענף.

"בתקופה הזו נשתחרר מיותר אוניות מזהמות, יקרות ולא יעילות. בסוף 2024, בהנחה שהמחירים הנמוכים יישמרו, נוריד מעלינו את מרב המשקולות של האוניות הישנות, ונוכל לצאת לדרך חדשה עם אוניות חדשות ויעילות".

תוכנית חידוש צי האוניות של צים, הכוללת 46 אוניות חדשות שמהן 28 אוניות LNG "ירוקות", נועדה לשפר את מבנה העלויות של החברה.

בדיעבד, תוכנית ההצטיידות באוניות האלה הייתה נכונה?
"זאת תוכנית מצוינת. צים הולכת להוביל את שוק הספנות עם הצי הכי חדיש, שני קווים מלאים לחוף המזרחי של ארה"ב עם הטכנולוגיה הכי פחות מזהמת - נהיה החברה היחידה שפוקדת את החוף המזרחי עם אוניות כאלה. ההחזר על ההשקעה מצוין, כבר היום רואים 20%-30% יותר יעילות. אנחנו מעריכים שכשנקבל את כל האוניות, צים תהיה חברה קלה יותר מבחינת העלויות שלה, וגם במחירים נמוכים כמו היום היא תוכל להיות החברה המובילה בשוק הספנות".

בעת שמניית צים נסחרה בשיא, שווי המניות והאופציות שהיו בידי גליקמן הגיע לכ-130 מיליון דולר והפך אותו למנהל השכיר המתוגמל בישראל. אז החזיק גליקמן 1.3% ממניות החברה. נכון לדיווח האחרון גליקמן מחזיק פחות מ-1%, ולכן לא ידוע מה שווי המניות שלו כיום, אם כי ברור שהשווי ירד משמעותית. "אני מאמין בחברה, ונשארתי עם האופציות ועם המניות שלי ברובן", הוא מדגיש. "אני משקיע לטווח ארוך".

הדוחות הכספיים שפרסמה אתמול צים, עד לאחרונה החברה הרווחית ביותר בישראל, הציגו ירידה של 62% בהכנסות הרבעון השלישי בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, לכ-1.27 מיליארד דולר - נמוך מתחזיות האנליסטים. בשורה התחתונה הציגה החברה, בניהולו של גליקמן, הפסד נקי עצום של 2.27 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח נקי של 1.17 מיליארד דולר ברבעון המקביל. על ההפסד השפיעה לרעה הפחתה חשבונאית בשווי נכסי החברה של 2.06 מיליארד דולר.