עסקת החטופים יוצאת לדרך: לאן נעלם גל הירש?

שורת בכירים מעורבת במשא־ומתן להשבת החטופים: החל מראש המוסד דרך האלוף (במיל') ניצן אלון וכלה בראש השב"כ • דווקא גל הירש, הממונה על נושא החטופים, נותר מחוץ לתמונה

הממונה לנושא החטופים והנעדרים, תא''ל (במיל) גל הירש, בפגישה עם סגן השליח הנשיאותי האמריקאי בנושא בני הערובה, סטיבן גילן / צילום: חיים צח, לע''מ
הממונה לנושא החטופים והנעדרים, תא''ל (במיל) גל הירש, בפגישה עם סגן השליח הנשיאותי האמריקאי בנושא בני הערובה, סטיבן גילן / צילום: חיים צח, לע''מ

מאחורי עסקת השבת החטופים שאושרה בממשלה עומדים מספר רב של גופים ואישים בכירים, במארג שממחיש את חריגות האירוע. על פי הפרסומים הגלויים, ראש המוסד דדי ברנע טס לקטאר לשיחות שהוגדרו "פרודוקטיביות", ראש השב"כ רונן בר ביקר בקהיר "בנושא המאמצים לשחרור החטופים ובנושא תפקידה של מצרים בעזה במהלך המלחמה וכן ביום שאחרי". צה"ל אף הצליח לחלץ את התצפיתנית אורי מגידיש. אפילו חלק ממשפחות החטופים עצמן פגשו את שגריר קטאר בוושינגטון, משעל אל־ת'אני, בניסיון לקדם את שחרור החטופים משבי החמאס.

מתי ישוחררו החטופים ומה יקבל חמאס? כך תיראה העסקה
הטיפול הרפואי והתשאול הביטחוני: מה צפוי לחטופים כשיחזרו לישראל

בנוסף, פורסם שראש המוסד לשעבר יוסי כהן נשלח גם הוא לקטאר, בסמכות וברשות ראש הממשלה. אולם, גורמים עמם דיברנו לא ידעו להגדיר במדויק את אופי התרומה שלו מעבר למאמצי ראש המוסד הנוכחי.

הממונה על נושא החטופים והנעדרים גל הירש אמנם צולם ביחד עם החטופות הראשונות ששוחררו, נטלי ויהודית רענן, אך עד כמה משמעותי התפקיד שלו בתוך המארג הסבוך של המשא־ומתן להחזרת השבויים? נראה שלמרות הבולטות התקשורתית תחום אחריותו של הירש בעיקר מתרכז סביב משפחות החטופים.

"קודם כל, הממונה העליון על נושא החטופים הוא ראש הממשלה", אומר לגלובס חגי הדס, שהיה הממונה על השבויים והנעדרים בין השנים 2009 ל־2011, בין היתר בתקופת עסקת שליט. "יחד עם הקבינט והממשלה, הוא הסמכות כדי ליישם עסקה, ולפעול כדי לייצר עסקה".

בימים בהם כיהן הדס כממונה, התפקיד היה מרכזי ואדם בודד היה יכול לקחת על עצמו חלק ניכר מהעבודה. גורם בכיר שמעורה בפרטים מסביר שכעת המצב שונה לגמרי: "פתאום נהיו לך 239 חטופים - אירוע שלא היה במדינת ישראל אף פעם. היה צורך להקים גוף מתכלל עם מספר זרועות". לשיטתו, העבודה של הגופים השונים, כמו גם התיאום ביניהם, היא טובה, ו"מי שמנסה לעשות דם רע ולהגיד שיש בלאגן - טועה".

הגורם מפרט את חלוקת הסמכויות בין הגופים, כל אחד על פי מומחיותו. "המוסד מנהל את המשא־ומתן דרך קטאר, ושב"כ דרך מצרים. זאת בשל הקשרים הטובים שיש לכל אחד מהגופים עם המדינות הללו. בהקשר הקטארי, אחד הגופים שמסייעים במיוחד הוא ה־CIA האמריקאי, שתורם מהיכולות והקשרים שלו. הרמטכ"ל אחראי על הרמה האופרטיבית הצבאית, ומי שמופקד על הנושא המודיעיני (איתור החטופים בעזה וניסיונות החילוץ - ע"א) הוא האלוף במילואים ניצן אלון".

בתגובה לשאלת גלובס, מטעמו של גל הירש נמסר: "המשא־ומתן הבינלאומי בעניין השבת החטופים מנוהל על ידי ראש המוסד ואלוף (במיל') ניצן אלון. תא"ל (במיל') גל הירש מעודכן באופן שוטף ומתאם את כל שאר פעולות הממשלה בנושא החטופים והנעדרים, לרבות הקשר עם המשפחות".

"השב"כ והמוסד לא צריכים שיתכללו אותם"

על גל הירש אומר הגורם לגלובס כי "הוא לא מתכלל את המשא־ומתן שמנהלים השב"כ והמוסד, הם לא צריכים שיתכללו אותם".

לדבריו, "תחת הממונה לנושא החטופים והנעדרים יושבים האלוף במיל' ליאור כרמלי, שהיה אחראי על זהות החטופים והמשפחות שצריך להודיע להן ולטפל בהן; והאלוף במיל' מאיר כליפי, שמסייע למשפחות בפועל עם כל מה שהן צריכות, לרבות הקמת מרכז בבני ברק אליו הן יכולות להגיע, ומסייע להן מול כל משרדי הממשלה".

חגי הדס מסביר שיש לליווי משפחות החטופים שני חלקים: "קודם, ליווי בלתי פורמלי, שקשור יותר לאדם מאשר לדרישות התפקיד. זה ברמת האמפתיה, החיבוק והחיזוק המוראלי לאנשים במצוקה.

"החלק השני הוא ליווי פורמלי, ועטיפת המשפחה ברמת הבירוקרטיה והיום־יום: קודם כל, שיתוף במידע על מצב יקיריהם ותהליך המשא־ומתן. ומעבר לזה מיצוי זכויות בביטוח לאומי, מערכות יחסים מול עובדים ומעסיקים, פניה לרשויות לגבי עסק שכרגע לא רלוונטי או בקשיים, דאגה למסגרות לימוד אם נאלצו לעבור מקום, עזרה מול סניף הבנק, חידוש כרטיס אשראי אם צריך... לפעמים יש גם מקרים בהם מישהו חיצוני בא 'לעזור' ובפועל לוקח כסף לעצמו, וצריך להגן ולשמור על המשפחות מניצול כזה".

"בכל הנוגע לחיילים החטופים, יש באכ"א את ענף נפגעים" אומר הדס. "אבל מה שקשור לאזרחים זה יותר מורכב. הירש אמור לעשות את זה, ולרכז את הגורמים הרלוונטיים - אבל לא לגמרי ברור מי בוחש במה". עם זאת, גורם שמעורה בפרטים מדגיש ש"כל הגופים מעורבים בכל הנושאים, והסנכרון ביניהם טוב".

נראה בפועל כי תפקידו של הירש בשחרור החטופים שולי. הוא מהווה כנציג רה"מ בפני הגופים האחרים, ואחראי על הטיפול במשפחות - אך גם שם יושבים תחתיו אלופים במיל' המנהלים את הנושאים הללו בפועל. בכל הנוגע לניהול המשא־ומתן וחילוץ החטופים - על זה אחראים המוסד והשב"כ, תוך מעורבות אישית של נתניהו עצמו.