חטופים | שאלות ותשובות

מתי ישוחררו החטופים ומה יקבל חמאס? כך תיראה העסקה

כמה חטופים ישוחררו, כיצד תתבצע העברתם לארץ, איך יטפלו בהם בישראל, מתי תתחיל הפסקת האש, ומה יקרה לאחר סיום מתווה העסקה? • גלובס עושה סדר

צילומים של החטופים תלויים על הקיר בהפגנה לשחרורם / צילום: ap, Francisco Seco
צילומים של החטופים תלויים על הקיר בהפגנה לשחרורם / צילום: ap, Francisco Seco

הממשלה אישרה ב-3 לפנות בוקר את המתווה להשבת חלק החטופים בעזה, בתמיכת כל גופי הביטחון. שלושה שרי עוצמה יהודית התנגדו. כך תתבצע העסקה. 

לקריאת החלטת הממשלה לחצו כאן

כמה חטופים ישוחררו?

המתווה כולל שני שלבים במספר פעימות. בשלב הראשון ישוחררו 50 חטופים - ילדים עד גיל 19 ונשים, אזרחי או תושבי המדינה, במהלך 4 ימי הפסקת אש. בתמורה ישוחררו 150 אסירים ביטחוניים, שלא הורשעו בעבירות רצח, בארבע פעימות. בכל יום פעימה לפחות 10 חטופים. 

הבכיר שמסביר: זה מה שחמאס השיג בעסקת השבויים, וכך ישראל צריכה לנהוג
הוא היה בעמדות בכירות וניסה להתריע מפני המצב הביטחוני. אף אחד לא הקשיב לו
הכסף והקשרים שהפכו את קטאר למתווכת בין ישראל לחמאס
בן 42 עם "קו פתוח" לחמאס: האיש שמאחורי העסקה להשבת החטופים
בדרך לעסקת חטופים? זה מה שיקרה מרגע הסיכום עם חמאס

בשלב השני ישנה אפשרות לשחרור של 50 חטופים נוספים בעד 150 אסירים נוספים שלא הורשעו בעבירות רצח. גם שלב זה יבוצע בפעימות, כך שבכל פעימה ישוחררו לפחות 10 חטופים, ובתמורה תהיה הפוגה בלחימה של 24 שעות וישוחררו עד ל-300 אסירים ביטחוניים.

שמות החטופים שישוחררו לא נמסרו, ומשפחות החטופים לא יודעות מי ישוחרר. 

מה החמאס מקבל בתמורה?

מעבר לימי הפסקת האש ישוחררו כאמור עד 300 אסירים ביטחוניים. האסירים שישוחררו הם קטינים ונשים. מרביתם נעצרו באיו"ש בשל עבירות יידוי אבנים, חברות בארגון טרור, פגיעה בביטחון האזור, שימוש באמל"ח, אך גם מורשעים בניסיון רצח בדקירה ובירי. חלקם משתייכים לחמאס, אחרים לפת"ח, וחלקם ללא שיוך ארגוני.

בהחלטת הממשלה לא צוינו תמורות נוספות, אך לפי פרסומים ולפי הודעת החמאס, ישראל תאפשר להכניס דלק לרצועה בימי הפסקת האש, ופעילות חיל האוויר לאיסוף מודיעין תופסק בכל יום למשך 6 שעות בין 10:00-16:00. בנוסף, לפי פרסומים, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה כי יוכנס להסכם סעיף לפיו הצלב האדום יבקר את החטופים שלא ישוחררו ויספק להם תרופות. בהודעת החמאס אין התייחסות לכך. 

כיצד תתבצע העברת החטופים ומתי?

ההערכה היא שהפסקת האש תחל ביום חמישי בשעות הבוקר או הצהריים, ובמקביל אליה יחל שחרור הקבוצה הראשונה של 12 חטופים. האסירים הביטחוניים ישוחררו רק לאחר שהחטופים באותה פעימה יועברו לכוחות הביטחון של ישראל.

ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ רשאים להחליט על סיום ביצוע המתווה לא יאוחר מחלוף 10 ימים מהפעימה הראשונה, כך שאסירים שלא שוחררו עד מועד זה לא ישוחררו ממאסר, והחלטת הממשלה בעניינם תהא בטלה. 

מה צפוי עד יום חמישי בצהריים?

העסקה תצא לדרך בתוך 24 שעות מפרסום שמות האסירים כדי לאפשר הגשת עתירות לבג"ץ. משרד המשפטים פרסם את רשימת האסירים בשעה 4:55 הבוקר. ארגון אלמגור לנפגעי פעולות טרור צפוי לעתור לבג"ץ היום בצהריים. במסגרת החלטת הממשלה פורסמו שמות 300 האסירים הביטחוניים, גילם, אילו עבירות ביצעו ומקום מגוריהם. בתוך 24 שעות הציבור רשאי להגיש עתירה נגד המתווה. ההערכה היא שעתירות שיוגשו יידחו. בעסקאות לשחרור שבויים קודמות, בג"ץ לא התערב.

מה יקרה לאחר סיום מתווה העסקה?

בהחלטת הממשלה נקבע כי עם סיום ההפוגה בלחימה לפי ההסכם, תימשך הלחימה ברצועת עזה "לשם השמדת היכולות הצבאיות והתשתיות השלטוניות והארגוניות של חמאס והגי'האד האיסלאמי ברצועת עזה ויצירת תנאים להשבת כלל החטופים".

ראש הממשלה נתניהו אמר בישיבת הממשלה: "נמשיך במלחמה עד שנשיג את כל היעדים שלנו; לחסל את החמאס, להשיב את כל חטופינו ונעדרינו, ולהבטיח שבעזה לא יהיה שום גורם שמאיים על ישראל".

איך יטפלו בישראל בחטופים?

החטופים צפויים להגיע לבית חולים עם הגעתם לישראל ולעבור בדיקות רפואיות. לאחר שחרורם הם ילוו על-ידי עובדים סוציאליים. משרד הרווחה גיבש נוהל כך שעובדת סוציאלית קבועה תוצמד לכל אדם ומשפחה ותהווה גורם מתכלל למיצוי הזכויות מול כל המשרדים והגורמים הממשלתיים הרלוונטיים. העובדים הסוציאליים שנבחרו למשימה עברו הכשרות ייעודיות בהתמודדות עם טראומה.

במקביל, משרד הרווחה פרסם תדריך מקצועי לעובדים סוציאליים, אנשי טיפול ואנשי צבא שיהיו הראשונים להיפגש עם ילדים ששבו מעזה. התדריך מחולק לשלושה שלבים: שלב הקבלה של הילדים (24 שעות ראשונות), השבוע הראשון וחצי השנה הראשונה, והוא מגדיר בפירוט כיצד יש לנהוג על-מנת שלא להעמיק את הטראומה שחוו הילדים. בתדריך הומלץ להימנע מהעמדת גורמי מקצוע על המשפחה, ושעובד סוציאלי אחד ילווה אותם.