המגורים הזמניים שיוקמו בהליכים מהירים למפוני עוטף עזה יישארו גם לאחר שיחזרו לביתם

כך אמר מנהל מינהל התכנון בישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שדנה בשינויים שיחולו בחוק התכנון והבנייה, לצורך קיצור ההליכים להקמת מתחמי מגורים למפוני העוטף ומרחבים מוגנים • בין ההליכים: פטורים מתב"ע והיתרי בנייה

בית הרוס בקיבוץ בארי / צילום: ap, Baz Ratner
בית הרוס בקיבוץ בארי / צילום: ap, Baz Ratner

המתחמים הזמניים שיתוכננו למגורים זמניים עבור מפוני עוטף עזה ביישובים שנהרסו, יתוכננו לטווח רחוק וישמשו לאחר מכן גם אנשים אחרים - כך אמר מנהל מינהל התכנון, רפי אלמליח. אלמליח דיבר בישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שהתקיימה היום (ד') ודנה בצורך לשנות סעיפים בחוק התכנון והבנייה שיאפשרו בנייה מהירה של המתחמים הללו, בהם אפשרויות לפטורים מעריכת תב"ע והנפקת היתרי בנייה. 

המדינה נערכת להחזיר 23 אלף תושבים לעוטף כבר בינואר. האם השטח ערוך לכך?
כמעט ברגע האחרון: תקופת השהות של המפונים בבתי המלון הוארכה עד לסוף השנה

במסגרת הישיבה אמר ראש מינהלת תקומה, תא"ל במיל' משה אדרי, כי "לא נוכל לקדם את חבל תקומה עם הרגולציה, הכללים והחוקים שקיימים היום. אנחנו חייבים מענים מאוד-מאוד ייחודיים - 'מסלולים ירוקים'. ללא פתרונות ייחודיים, לא נעמוד בלוחות הזמנים שאנחנו שואפים אליהם. אני פונה לכל גורם מדינה שאחראי ובעל סמכות, לסייע בהסרת מגבלות וחסמים". לדבריו, אנשי המינהלת קיימו שולחנות עגולים עם תושבי מרבית היישובים צמודי הגדר, ועד לסוף השבוע ישלימו את סבב הדיונים. 

כאמור, על הפרק עומד שינוי חוק התכנון והבנייה, בהקשר להקמת מתחמי מגורים זמניים למפונים, וחדרי ביטחון. בין השינויים המוצעים בחוק: מתן סמכות לשר הפנים להנפיק צו הפוטר פרויקט מהיתר בנייה או מתוכנית, לצורך הקמת מתחם מגורים למפונים, או לצרכי ציבור המפונים, פטור מהצבת שלטים שיפרסמו את הפקדת התוכנית, פטור מפיצוי על ירידת ערך בגין הקמת מרחב מוגן במבנה קיים, פטור מתשלום היטלי השבחה בגין תוספת ממ"ד ועוד.  

 "לא נרצה לזרוק כספי ציבור לחינם"

ואולם המתחמים הללו לא יהיו זמניים. אלמליח אמר בדיון כי הכוונה היא לתכנן את המתחמים הזמניים לטווח ארוך: "לא נרצה לזרוק כספי ציבור לחינם, וכבר נתכנן לעתיד. גם אם הבינוי לא ישמש את אותה אוכלוסייה, המתחם ישמש בעתיד אוכלוסייה אחרת. מדובר באזור שנרצה לראות אותו מתפתח ומתעצם, ונמשוך לשם תושבים נוספים. אנחנו מדברים באופן כללי על חיזוק הפריפריה". 

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר, אמר כי "מצפים מאיתנו לשים בצד את חוקי התכנון והבנייה ולתת יד חופשית, אבל לא נרצה להישאר אחר-כך עם פילים לבנים. חשוב לנו כוועדה לקבל את התוכנית הכוללת, לוודא שיש הקלות ויישום גם הביצוע".

הוא הדגיש כי הוועדה תקדם את הצעת החוק באופן מהיר לטובת תושבי העוטף. "הוועדה מחויבת לעשות הכול כדי להסיר את כל החסמים המעכבים את שיקום יישובי חבל התקומה. הבאנו את החוק הזה בהליך מאוד מהיר, ונביא אותו בהקדם לאישור סופי במליאת הכנסת".