סם אלטמן | שאלות ותשובות

הדחתו וחזרתו של סם אלטמן: כל המרוויחים והמפסידים בסערת OpenAI

בשישה ימים עברה OpenAI "מהפך" • לחץ המשקיעים והגיבוי של מיקרוסופט לאלטמן עשו את שלהם, וחברת הבינה המלאכותית החזירה את המנכ"ל המודח לתפקידו • המחיר: החלפת הדירקטוריון • גלובס צולל למשמעויות ולשאלה אם כעת תשנה החברה את פניה?

סם אלטמן / צילום: Reuters, Meir Chaimowitz
סם אלטמן / צילום: Reuters, Meir Chaimowitz

בשבוע האחרון חווה עולם ההייטק דרמה בהילוך מהיר. חברת הבינה המלאכותית OpenAI הודיעה ב־17 בנובמבר, יום שישי האחרון, על הדחת מנכ"ל החברה ואחד ממקימיה, סם אלטמן. המהלך המפתיע הזה הוביל לשרשרת אירועים דרמטית, שכללה את הצטרפות אלטמן למיקרוסופט, מינוי של מחליף זמני לו בחברת הבינה המלאכותית, איומים של משקיעים ועובדים בחברה שיעזבו, ולבסוף - להודעה כי אלטמן יוחזר לתפקידו כמנכ"ל. אך סאגת אלטמן לא מסתיימת בדיוק באותה נקודה, אלא בהחלטה נוספת כי דירקטוריון החברה, זה שהביא להדחתו, יוחלף כמעט כליל. מה הייתה בדיוק השתלשלות האירועים, איך זה ישפיע על החברה, ומיהם המרוויחים והמפסידים ממנה? גלובס עושה סדר.

מה הן נקודות המפתח בהשתלשלות האירועים?

ביום שישי האחרון כאמור הודיע דירקטוריון OpenAI על הדחתו של אלטמן, אולי הדמות המזוהה ביותר עם מהפכת הבינה המלאכותית, והמייסד והמנכ"ל של החברה. הודעה זו הפתיעה את תעשיית הטק כולה, כולל את עובדי החברה, המשקיעים שלה, ואת אלטמן עצמו. מי שהודיע לו על פיטוריו, אגב, היה לא אחר מאשר איליה סוצקבר, המדען הראשי של החברה ואחד המייסדים שלה.

כמה שעות לאחר מכן הודיע גרג ברוקמן, גם הוא מייסד שותף ומי שכיהן כנשיא הדירקטוריון, על התפטרותו כאות מחאה על ההדחה. משקיעי החברה, בהן קרנות ענק כמו סקויה קפיטל, אנדסון הורוביץ, ת'רייב קפיטל וטייגר גלובל, הפעילו לחץ רב כדי להחזיר את אלטמן לחברה. במקביל, הדירקטוריון מינה את אמט שיר, מייסד טוויץ', למנכ"ל זמני.

בתוך שרשרת האירועים, הודיעה מיקרוסופט, המשקיעה העיקרית ב־OpenAI, שמחזיקה ב־49% ממניות החברה, כי היא שוכרת את אלטמן וברוקמן לשורותיה. כתוצאה מכך, נודע כי כמה משקיעים שקלו למשוך את השקעתם מ־OpenAI.

הסערה המתחוללת מחוץ לחברה החלה לחלחל גם לתוכה - יותר מ־700 מעובדי OpenAI, כ־95 אחוז מעובדי החברה, חתמו על מכתב הדורש שחברי הדירקטוריון יתפטרו - ואם לא הם יעברו למיזם החדש של אלטמן במיקרוסופט. לפי דיווחים, גם סוצקבר, המדען הראשי בחברה ומי שנחשב לזה שהוביל את ההדחה, חתום על המכתב. במקביל הוא אף פרסם התנצלות בחשבון הטוויטר שלו על שלקח חלק בהדחת אלטמן. לבסוף, אלטמן ממונה בשנית לתפקיד המנכ"ל, והדירקטוריון הקיים עד כה מתפרק, כשהחברה מקימה דירקטוריון חדש - גדול יותר ועם נציגיויות של משקיעים, שלא נכחו בו קודם לכן.

כיצד היה בנוי הדירקטוריון הקודם של החברה?

טרם הדחת אלטמן מנה הדירקטוריון שישה אנשים, בהם שלושה מהמייסדים: אלטמן עצמו, ברוקמן שכיהן גם כנשיא הדירקטוריון, וסוצקבר. בנוסף אליהם מנה הדירקטוריון עוד שלושה גורמים חיצוניים בלתי תלויים - הלן טונר, מנהלת אסטרטגיה במרכז לאבטחה וטכנולוגיות באוניברסיטאת ג'ורג'טאון, אדם דאנג'לו, מנכ"ל חברת Quora, וטאשה מקולי, יזמית ומדענית בכירה.

כיוון ש־OpenAI הקומה במקור כחברה ללא מטרות רווח, הדירקטוריון שלה שיקף חזון אידאליסטי. זאת, בין היתר בשל העובדה כי ארגונים שמגדירים את עצמם ללא מטרות רווח מטבעם מעניקים עדיפות לשירות לטובת הציבור על פני מיקסום רווח - מה שמסביר את העובדה שלכל משקיעי החברה, גם לקרנות הגדולות וגם למשקיעה העיקרית מיקרוסופט, לא היו מושבים בדירקטוריון. בנוסף, המבנה הייחודי של הדירקטוריון הוא זה שאיפשר לו לבצע מהלך כמו הדחת אלטמן ללא התייעצות עם משקיעי החברה.

כיצד יראה הדירקטוריון החדש?

לאחר ההודעה על חזרתו של אלטמן לתפקיד המנכ"ל, נודע גם כי הדירקטוריון הקודם יפוטר ברובו וייבנה אחד חדש. מי שאמור לנהל את הדירקטורון החדש הוא ברט טיילור, לשעבר מנכ"ל ומייסד שותף של חברת Salesforce. אליו מצטרף גם לארי סאמרס, מי שהיה נשיא אוניברסיטת הרווארד ולשעבר שר האוצר של ארה"ב. אדם דאנג'לו, שהיה חבר בדירקטוריון בגלגולו הקודם, יישאר בו. לפי פרסומים, הדירקטוריון החדש ימנה תשעה חברים, מתוכם לחברת מיקרוסופט יהיה לכל הפחות מושב אחד.

איליה סוצקבר, הלן טונר וטאשה מקולי, שלושת חברי הדירקטוריון הקודם, לא ייקחו חלק בדירקטוריון החדש. אלטמן עצמו רוצה גם הוא מושב בדירקטוריון, כך לפי אתר דה ורג'. נכון לעתה, טרם ידוע אם לחלק מהקרנות המשקיעות בחברה יהיו נציגים בצוות הדירקטוריון המורחב החדש.

מה יעלה בגורלו של סוצקבר כעת?

נדמה כי סוצקבר הוא אחד המפסידים הגדולים בפרשה הזו. בדיווחים הראשונים נטען כי הוא היה בין חברי הדירקטוריון שדחפו להדחתו של אלטמן. נשיא החברה ברוקמן כתב בציוץ כי סוצקבר היה גם זה שהודיע לאלטמן על הדחתו. כעת, הוא משלם על המהלך במקום שהחזיק בדירקטוריון החברה. לעת עתה, לא יודע על כוונות כלשהן להוציא את סוצקבר מהחברה, שנחשב לכוח מרכזי בה.

מה היה תפקידה של מיקרוסופוט באירועים?

במקביל, נדמה כי מיקרוסופט היא המרוויחה הגדולה בסיפור הנוכחי. תחילה הודיעה החברה כי תגייס את אלטמן וברוקמן לשורותיה, וכן גם את כל עובדי החברה שיעזבו - מה שאומר שהיא למעשה הייתה מרוויחה את ההון האנושי של OpenAI, "בחינם". כעת, לאחר שאלטמן מונה שנית, היא מקבלת מושב אחד לפחות בדירקטוריון החדש של החברה.

האם כעת החברה תשנה את ייעודה?

כאמור, המבנה הראשוני של הדירקטוריון היה מיועד לשמר את אופייה של החברה כמי שמונעת ממניעים אידיאליסטיים, ולא ממניעי רווח. אולם במצב הנוכחי, נדמה כי היוצרות מתהפכות. הדירקטוריון החדש שיקום בעקבות האירועים, שעוד לא ברור מי יהיו כל חבריו, יכיל בתוכו כבר את הכוחות הפיננסים שמאחורי החברה (כגון מיקרוסופט), ואולי גם נציגים מהקרנות המשקיעות.

האם OpenAI תשנה את פניה?

לא פעם ולא פעמיים התבטאו בכירים ב־OpenAI לגבי החשש שלהם מעוצמת הטכנולוגיה שהם מפתחים. אך עצם המשך פיתוח הטכנולוגיה מצריך אותו תזרים בלתי נגמר של מזומנים, במיליארדי דולרים. פרשת הדחתו של אלטמן על ידי הדירקטוריון הבלתי תלוי של החברה עימתה את המשקיעים עם אותה בעייתיות במבנה הנוכחי. כעת נדמה כי מודל השליטה האידיאליסטי שהיה קיים עד כה כבר לא יהיה תקף, לפחות לא במלואו, ב־OpenAI.