"שברו שתיקה": משרדי עורכי דין הגדולים בישראל נגד האו"ם

משרדי עורכי דין הגדולים בארץ, יחד עם לשכת עורכי הדין, פנו לארגון זכויות הנשים של האו"ם • "התנהלותכם עשויה להתפרש כהוכחה לכך שהפשעים לא התרחשו - כי אחרת מדוע UN Women לא דיווחו וגינו אותם?"

ועידת האו''ם. מכתב עורכי הדין קורא לשבור את השתיקה בנוגע לאירועי ה-7.10 / צילום: Reuters, Kyodo
ועידת האו''ם. מכתב עורכי הדין קורא לשבור את השתיקה בנוגע לאירועי ה-7.10 / צילום: Reuters, Kyodo

23 משרדי עורכי דין מהגדולים בארץ, יחד עם לשכת עורכי הדין פנו היום לארגון זכויות הנשים של האו"ם (UN Woman) בדרישה לשבור את שתיקתו בנוגע לעבירות האונס שבוצעו על ידי מחבלי חמאס ב-7 באוקטובר.

עו"ד יהודי רוצה את הזכויות לסלוגן אנטישמי פופולרי. האם זה יקרה?
איך מסקרים בעולם את עסקת החטופים?

"על האו"ם מוטלת המשימה להגן על נשים, ללא קשר לגזע, דת, לאום או השתייכותן הפוליטית. בשתיקתכם אתם מודים שהפוליטיקה מכתיבה על מי תגנו. נטשתם מאות נשים" כתבו. "למרות הראיות UN Women בחרה באופן אקטיבי לשתוק. אילם על האונס הנורא וההתעללות המינית על ידי חמאס".

בין המשרדים החתומים גולדפרב גרוס זליגמן, ברנע ג'פה לנדה, ש.הורוביץ, הרצוג, מיתר, פישר ושבלת.

לקריאת המכתב ולרשימת המשרדים המלאה לחצו כאן

"אנו, קבוצה של מומחי משפט כותבים לכם מתוך דאגה עמוקה לשתיקתכם ביחס לזוועות נגד נשים ישראליות שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. שתיקתכם מחרישת אוזניים, שוללת את המעשים ומשדרת כי הם לגיטימיים. UN Women אמור להיות גוף המוקדש לשוויון מגדרי ולהעצמת נשים. יש נשים ונערות בישראל שזועקות לעזרתכם. עבורן, השתיקה שלכם הרסנית. בשבילן שתיקתכם מצהירה כי הן לא ראויות להגנה שווה על זכויותיהן".

במכתבם מתייחסים עורכי הדין להחלטת מועצת הביטחון 1,325 משנת 2000, הקוראת לצדדים בסכסוך להגן על נשים ונערות מפני אלימות המבוססת על מגדר, במיוחד אונס ותקיפה מינית. "ההחלטה לא מבדילה בין נשים על סמך לאום, מוצא או השתייכותן הפוליטית. יש להתייחס לכולן באופן שווה" נכתב. "במקרים קודמים השנה, השמעתם את קולכם נגד אלימות מינית הקשורה לסכסוך בסודאן ובאוקראינה".

עורכי הדין ביקרו את הצהרות הארגון הרבות על המצב ההומניטרי בעזה והדאגה לנשים בעזה מבלי להתייחס, באופן מקומם, לזוועות שביצעו מחבלי חמאס בנשים ונערות ישראליות וזרות. "התנהלותכם עשויה להתפרש כהוכחה לכך שהפשעים לא התרחשו - כי אחרת מדוע UN Women לא דיווחו וגינו אותם? הפרשנות האלטרנטיבית היא אפילו גרועה יותר - תמיכה בכך שהתעללות מינית היא כלי לגיטימי במלחמה נגד נשים ישראליות. אנו מזכירים ל-UN Women שה-25 בנובמבר 2023 הוא היום הבינלאומי לביטול אלימות נגד נשים. כל הנשים, כולל ישראליות".

בתוך כך אתמול התקיימה לראשונה מאז שהחלה המלחמה פגישה בין חברות הנציבות האזרחית לפשעי חמאס נגד נשים וילדים לבין ארגון הנשים של האו"ם. בפגישה הועברה ביקורת על שתיקת הארגון. הנציבות היא גוף עצמאי שהוקם על ידי מומחיות למשפט בינלאומי, ארגוני נשים וזכויות אדם על מנת לסייע בחקר פשעי מלחמה שבוצעו במהלך הטבח ב-7 באוקטובר. "היום היה מפגש חשוב, כואב ומשמעותי עם UN Woman. הבענו את הביקורת הכי נוקבת שאפשר אחרי ימים ארוכים של מאבק נגד השתיקה לגבי מה שקרה נשים וילדים. אין ספק שזו רק תחילת הדרך" כתבה ד"ר כוכב אלקיים לוי מהמחלקה ליחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית, העומדת בראש הנציבות.