איך מסקרים בעולם את עסקת החטופים?

ההסכם לשחרור 50 חטופים ישראלים בתמורה להפסקת אש זמנית של ארבעה ימים ושחרור עצירים פלסטינים, עלה הבוקר לראש הכותרות בכלי התקשורת הבינלאומיים • הנה מבחר התייחסויות מכלי התקשורת המרכזיים באירופה שדיווחו בכותרות ראשיות על העסקה המסתמנת

חמ''ל משפחות החטופים / צילום: תמר מצפי
חמ''ל משפחות החטופים / צילום: תמר מצפי

אחרי שבועות של לחימה, ההסכם לשחרור כ-50 חטופים ישראלים, בעיקר נשים וילדים, בתמורה להפסקת אש זמנית של ארבעה ימים ושחרור כ-150 אסירים ועצירים פלסטינים, עלה הבוקר לראש הכותרות בכלי התקשורת הבינלאומיים. "ישראל וחמאס הסכימו להפוגה בקרבות בתמורה לשחרור 50 בני ערובה", נכתב ב-BBC. "ישראל וחמאס הסכימו על הפסקת אש בתמורה לשחרור חטופים", כתבו ה"וושינגטון פוסט" וה"ניו יורק טיימס".

מתי ישוחררו החטופים ומה יקבל חמאס? כך תיראה העסקה
הבכיר שמסביר: זה מה שחמאס השיג בעסקת החטופים, וכך ישראל צריכה לנהוג
הכסף והקשרים שהפכו את קטאר למתווכת בין ישראל לחמאס 

גם באירופה, כלי התקשורת המרכזיים דיווחו בכותרות ראשיות על העסקה המסתמנת. "ישראל מסכימה להפסקת אש - חמאס מתכוון לשחרר לפחות 50 חטופים", כתב ה"שפיגל" הבוקר לקוראיו. "ממשלת ישראל הסכימה להפסקת אש בת ארבעה ימים". המגזין דיווח כי הנשים והילדים המוחזקים ברצועת עזה ישוחררו על ידי ארגון הטרור, בתמורה ל-150 אסירים ועצירים פלסטינים.

צילום: צילום מסך
 צילום: צילום מסך

כלי התקשורת האירופיים הביאו את תגובתה של קטאר, המתווכת המרכזית, לאישור הממשלה הישראלית כי "אנו מקווים שזה יהיה השלב הראשון להסכם ולהפסקת אש כוללת". "לאחר הפסקת האש, הלחימה עזה צפויה להתחדש", נכתב ב"שפיגל". כלי התקשורת האירופיים שמו דגש רב על הסיוע ההומניטרי שיזרום לרצועת עזה בעקבות ההסכם, שכולל לפחות 300 משאיות שייכנסו לרצועה עם ציוד רפואי, דלק ומזון.

באירופה מקפידים להגדיר את הפסקת האש כ"הפוגה הומניטרית"

בצד הרשמי, נשיאת הנציבות האירופית, שניצבה בצד הישראלי במחלוקת הפנים-אירופית בנוגע להמתנה עם הקריאה להפסקת אש, הייתה הראשונה מבין הפוליטיקאים לפרסם הבוקר הודעה המברכת על העסקה.

אורסולה פון-דר-ליין, שגם ביקרה בישראל בתחילת המלחמה, אמרה כי הנציבות מברכת על מה שהגדירה "הפוגה" (Pause) בלחימה. האיחוד היה חלוק אם לקרוא ל"הפסקת אש" או ל"הפוגות אש", כאשר הנשיאה בגיבוי גרמניה, אוסטריה ושורת מדינות בעלות מדיניות פרו-ישראלית ביבשת תמכו בחלופה השנייה. רק אירלנד, ספרד, לוקסמבורג ובלגיה הביעו תמיכה בקריאה להפסקת אש מוחלטת, כפי שדורשים למשל מפגינים פרו-פלשתיניים ברחבי העולם.

צילום: צילום מסך
 צילום: צילום מסך

"כל יום שהאימהות והילדים הללו הוחזקו כחטופים על ידי טרוריסטים הוא יום אחד יותר מדי", כתבה פון-דר-ליין, שהיא אם לשבעה ילדים. היא קראה לשחרר מיד את יתר החטופים ואמרה כי האיחוד "ינצל את ההפוגה" כדי להזרים סיוע הומניטרי לרצועה.

שרת החוץ הגרמנית אנלנה ברבוק גם היא בירכה על העסקה. "השחרור המתוכנן של הקבוצה הגדולה הראשונה של חטופים הוא פריצת דרך", אמרה השרה, "למרות ששום דבר לא יכול להשיב לאחור את הסבל שחוו". גם היא הוסיפה כי יש לנצל את ה"פאוזה ההומניטרית", כדי "לספק עזרה חיונית לתושבי עזה".

בתאילנד מקווים ל"חדשות טובות"

בין החטופות והילדים יש כמה בעלי אזרחויות זרות, כולל גרמניה וארה"ב, ונציגים של הצדדים עמדו בקשר עם המשפחות. "אני מבטיח לכם שלא נפסיק עד שנביא לשחרור כל בני הערובה", אמר הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן אמש, אחרי שבירך על העסקה המסתמנת. "אנו מקווים כי בין המשוחררים יהיו כאלו בעלי אזרחות צרפתית", אמרה לתקשורת הצרפתית שרה במשרד החוץ הצרפתי הבוקר. "זהו רגע של תקווה אמיתית", הוסיפה.

צילום: צילום מסך
 צילום: צילום מסך

בתאילנד, דיווחו כלי התקשורת, אמר ראש הממשלה כי "אנו מקווים לחדשות טובות בקרוב". המדינה יצרה קשר ישיר עם חמאס באיראן, וקיבלה הבטחה - לפי הדיווחים - כי יותר מ-20 שבויים תאילנדים ישוחררו "בהזדמנות הראשונה". לפי ההערכות הם לא ייכללו במסגרת 50 החטופים הישראלים (או כאלו בעלי אזרחות כפולה) שישוחררו, אלא ישוחררו באופן וולונטרי על ידי חמאס במהלך ארבעת ימי ההפוגה.