מטא, IBM, אינטל וענקיות טק נוספות הכריזו על הקמת ברית בינה מלאכותית גלובלית

יותר מ-50 חברות ומוסדות אקדמיה וארגונים ברחבי העולם, הכריזו על הקמת ״AI Alliance״- קואליציה שהוקמה במטרה לפעול למען קידום פיתוח בינה מלאכותית בצורה אחראית, בטוחה ושקופה • גם האוניברסיטה העברית חברה בקואליציה

בינה מלאכותית / איור: Shutterstock
בינה מלאכותית / איור: Shutterstock

ענקיות הטכנולוגיה מטא  ו-IBM , יחד עם עוד 50 חברות נוספות, מוסדות אקדמיה וארגונים ברחבי העולם, הכריזו על הקמת ״AI Alliance״- קואליציה גלובלית שהוקמה במטרה לפעול למען קידום פיתוח בינה מלאכותית בצורה אחראית, בטוחה ושקופה.

בהודעה שיצאה מטעם החברות היום (ג'), נכתב בין היתר כי אמנם ישנן כבר המון חברות, ממשלות, ארגונים ומוסדות מחקר שפועלים בנושא באופן עצמאי, אך שיתוף פעולה גלובלי שכזה, כמו גם שיתוף מידע בין כל אותם גופים, יעזרו לקהילת החברות להאיץ את פיתוח החדשנות בצורה מקיפה יותר, כמו גם לזהות סיכונים ספציפיים ולצמצם אותם בטרם כל חברה משיקה ומפיצה מוצר חודש.

עוד נכתב כי בין מטרות ברית הבינה המלאכותית ניתן למנות טיפוח קהילה פתוחה ומאפשרת למפתחים ולחוקרים, תוך הקפדה על דיוק מדעי, אחריות, ביסוס אמון, בטיחות, אבטחה, גיוון ותחרותיות כלכלית.

לטענת חברות הקואליציה, איחוד של מפתחים יחד עם מדענים, מוסדות אקדמיים וחברות חדשניות נוספות, יאפשר איסוף משאבים וידע בכדי להתמודד עם חששות בנוגע לבטיחות הטכנולוגיה, ובמקביל לספק פלטפורמה שבה ניתן לשתף דרכי פיתוח כמו גם פתרונות מותאמים לצרכיהם של חוקרים, מפתחים, ומאמצי הטכנולוגיה ברחבי העולם.

עוד על פי הודעתן, החברות והארגונים השותפים ליוזמה יקדמו, בין היתר, פרויקטים לגיבוש אמות מידה, כלים ומשאבים נוספים שיאפשרו המשך פיתוח בינה מלאכותית בצורה בטוחה ואחראית יותר. כמו כן, יפעלו החברות הארגונים לטובת פיתוח מדדים ותקני הערכה בעבור מודלים פתוחים של בינה מלאכותית, והאופן שבו הם מופעלים ביישומים שונים.

עוד נכתב בי הארגונים יקדמו אקוסיסטם של מודלי בסיס (Foundation Models) פתוחים לצד איפיונים מגוונים, כמו גם אקוסיסטם המיועד לטובת האצת הפיתוח של חומרה עבור בינה מלאכותית. כמו כן, יתמכו החברות והארגונים בבניית כישורי בינה מלאכותית באמצעות יוזמות חינוך ומחקר גלובאליות, ויפעלו לפיתוח תכנים ומשאבים חינוכיים בכדי להעשיר את השיח הציבורי בנושא וליידע את קובעי המדיניות באשר ליתרונות, הסיכונים, הפתרונות והרגולציה המדויקת בנוגע לבינה המלאכותית.

בנוסף, ישיקו החברות והארגונים שלל יוזמות המעודדות פיתוח בינה מלאכותית בקוד פתוח, זאת בדרכים בטוחות, וישמשו דוגמה בעצמן לאופן השימוש בטכנולוגיה זו בצורה אחראית ולמטרות טובות.

בין החברות והמוסדות שלוקחים חלק בברית זו ניתן למצוא את דל טכנולוגיות, אינטל, חברת AMD, חברת אורקל, קבוצת סוני, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת ייל, אוניברסיטת קורנל, נאס"א, מכון CERN, חברת Hugging Face, Stability AI וחברות וארגונים נוספים.

"רגע מרכזי בהגדרת עתיד הבינה המלאכותית"

ארווינד קרישנה, מנכ״ל IBM, מסר בהודעה זו כי ״זהו רגע מרכזי בהגדרת עתיד הבינה המלאכותית. החברה שלנו גאה לשתף פעולה עם ארגונים המחזיקים בדעות דומות, באמצעות ברית הבינה המלאכותית, בכדי להבטיח שמערכת זו תניע אג'נדה חדשנית סביב בינה מלאכותית שבבסיסה בטיחות, אחריות וקפדנות מדעית."

ניק קלג, נשיא מטא ליחסים בינלאומיים מסר כי "ברית הבינה המלאכותית מפגישה חוקרים, מפתחים וחברות בכדי לשתף כלים וידע שיכולים לעזור לכולנו.״

גם נשיא האוניברסיטה העברית, אשר כהן, התייחס לברית הבינה המלאכותית ומסר כי ״ההצטרפות לברית זו מהווה רגע מרכזי בעבור האוניברסיטה העברית״. עוד מסר כהן כי ״אנחנו נרגשים להיות חלק מקואליציה זו שמניעה את עתיד הבינה המלאכותית, מטפחת את אותה טכנולוגיה, כמו גם מטפחת כישרונות ודוגלת בשימוש אתי ובטיחותי בבינה מלאכותית. ברית זו היא מגדלור המאיר את המחויבות שלנו לעצב עתיד אחראי ומכיל המונע על ידי אותן אפשרויות בלתי מוגבלות שמאפשרת הבינה המלאכותית״.