סלקום | ניתוח

היכונו להעלאות מחיר: הדרך של קרן פורטיסימו להחזיר את ההשקעה בסלקום

קרן ההשקעות פורטיסימו בדרך לרכוש את השליטה בחברת התקשורת סלקום לפי שווי של 2.6 מיליארד שקל - פרמיה של כ-20% • הדיווח על העסקה הובילו לזינוק במחיר האג"ח החבוטות של בעלת השליטה בסלקום, דסק"ש, הצפויה להשתמש בכספי המכירה כדי לצמצם את חובותיה

יובל כהן, פורטיסימו / צילום: שלומי יוסף
יובל כהן, פורטיסימו / צילום: שלומי יוסף

קרן הפרייבט אקוויטי הישראלית פורטיסימו בדרך לרכוש את השליטה בסלקום . השבוע דיווחה דיסקונט השקעות (דסק"ש), בעלת השליטה בחברת הסלולר, כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב למכירת סלקום לקרן. פורטיסימו קיבלה מדסק"ש  בלעדיות ("נון שופ") של שבועיים לצורך בדיקת נאותות לסלקום. ככל שתושלם העסקה, תקנה פורטיסימו 36% ממניות סלקום תמורת 925 מיליון שקל - סכום המשקף לסלקום שווי של 2.6 מיליארד שקל ופרמיה של כ־20% ביחס למחיר השוק ערב הדיווח.

ראיון | "רוצה להיות בעלים": מנכ"ל ענקית מימון הרכב עוזב בתקופה מאתגרת 
ניתוח | אחרי שצנחה ב-99% מההנפקה, סלינה צפויה לעבור לידיים חדשות 

האינטרס של דסק"ש: לכסות חובות עתק

דסק"ש מבקשת למכור את סלקום מזה תקופה כדי לסייע להקטין את החוב העצום שלה שהוביל לקריסת המניה ומחירי איגרות החוב של חברת ההחזקות בשנתיים האחרונות. לדסק"ש חוב אג"ח בהיקף של כ־2.2 מיליארד שקל בשלוש סדרות, שנסחרו עד לאחרונה בתשואת "זבל" של 20% ויותר המשקפת סיכון גבוה לפירעון. את קבוצת הרוכשים בדסק"ש מובילים צחי נחמיאס, שמחזיק בכ־30% מהמניות דרך חברת מגה אור שבשליטתו, והאחים דניאל ומיכאל זלקינד שמחזיקים בנתח דומה באמצעות חברת אלקו.

לאחר ההודעה על מכירת סלקום, זינקו מחירי האג"ח של חברת ההחזקות ושתיים מהסדרות אף חזרו לתשואה חד ספרתית (אבל עדיין גבוהה). גם מניית סלקום זינקה בעקבות הדיווח בכ־7% והקפיצה את שווי הנתח שבידי דסק"ש לכ־850 מיליון שקל - תוספת של מעל ל־50 מיליון שקל ביחס לפתיחת המסחר. לאחר הזינוק היומי, נסחרת סלקום לפי שווי שוק של 2.4 מיליארד שקל. 

 

בתוכנית: העלאות מחירים וצמצום החוב

קרן פורטיסימו, בהובלתו של יובל כהן, היא קרן השקעות פרטית מהמובילות בישראל, שמחזיקה בין היתר בחברות מתחומי התוכנה, התקשורת, התעשייה והמזון. הקרן נוסדה ב־2004. פורטיסימו גייסה עד היום 2.7 מיליארד דולר במסגרת שש קרנות (שנייה בישראל רק לפימי) מגופי השקעה מוסדיים בישראל, ארה"ב ואירופה. סלקום היא אינה עסקה טבעית לפורטיסימו, המתמקדת בעיקר בחברות טכנולוגיות ותעשייתיות בעלות פעילות גלובלית ופוטנציאל צמיחה. למעשה, רק לפני שנה וחצי הקרן יצאה מהשקעה בתחום - ביצרנית ציוד התקשורת טלרד , אותה הנפיקה בבורסה ומכרה במאי אשתקד בווי נמוך ממחיר ההנפקה. הקרן, בהובלתו של יובל כהן, שנחשבת לאחת מקרנות ההשקעה הפרטיות המובילות בישראל, מחזיקה בין היתר בחברות מתחומי התוכנה, התקשורת, התעשייה והמזון. פורטיסימו גייסה עד היום 2.7 מיליארד דולר במסגרת שש קרנות (שנייה בישראל רק לפימי) מגופי השקעה מוסדיים בישראל, ארה"ב ואירופה.

לוח הזמנים לעסקה קצר יחסית - ותוך שבועיים פורטיסימו תידרש להכרעה - ועדיין, גורמים בשוק מעריכים את הסיכויים להשלמת המגעים כ"טובים". הצעד הראשון והמשמעותי שתשאף פורטיסימו לבצע בסלקום יהיה להקטין את המינוף שלה. לחברה חוב פיננסי (נטו) של 1.94 מיליארד שקל נכון לסוף הרבעון השלישי, סכום גבוה משמעותית מהמתחרות פרטנר ובזק שהחוב שלהן הסתכם באותה תקופה במאות מיליוני שקלים בלבד.

למה פורטיסימו מעוניינת בחברה עם חוב כל כך גדול? יש לה כמה סיבות לאופטימיות. ראשית, חלק גדול מהחוב של סלקום נלקח בריביות נמוכות ובעיקר קבועות, כלומר כאלה שלא מושפעות מגל העלאות הריבית. ושנית, סלקום הצליחה להפחית את החוב שלה בשנה החולפת בכ־150 מיליון שקל. ועדיין, בקרנות השקעה פרטיות כמו פורטיסימו שואפים לחוב נמוך בהרבה.

כמו כן, הקרן תשים לה למטרה להשביח את ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) של סלקום. הנתון הזה עמד על 48.3 שקלים (כולל דמי הקישוריות) ברבעון השלישי של 2023. זאת, בזמן שבפרטנר מכניסים 55 שקלים בממוצע חודשי על כל מנוי, ובפלאפון (בזק) 57 שקלים. כך שבעיני פורטיסימו, לסלקום יש לאן להשתפר, הגם שמדובר בחברה בשלה עם פעילות בתחומי הטלויזיה, האינטרנט וכניסה לתחום מכירת החשמל.

מניות התקשורת לא הפכו אטרקטיביות

הדיווח על התגבשות העסקה הביא לרוח אופטימית בכלל מניות התקשורת: פרטנר עלתה במהלך יום שלישי ביותר מ־3.4%, ובזק כמעט אחוז. ועדיין, קשה לומר שתחום התקשורת הופך לאטרקטיבי בבורסה. בעוד שמדד ת"א 125 מציג תשואה אפסית מתחילת השנה, מניות סקטור התקשורות הציגו תשואה נמוכה אף יותר עם ירידות בשיעור דו־ספרתי במחירי המניות. מוקדם יותר השנה הסבירו בבית ההשקעות פסגות לגלובס כי "הירידה במניות הטלקום נובעת בין היתר מחשש לעליית מדרגה בכל מה שקשור לתחרות בשוק הטלוויזיה, עם כניסת FreeTV. מעבר לזה, מגזר הטלקום הוא לא המגזר הכי צומח בשוק, ולא מגזר עם תשואת הדיבידנד הכי גבוהה".

למעשה, חברות התקשורת המקומיות הפסיקו לחלק דיבידנדים בשנים קודמות על רקע ההרעה בתוצאות שלהן; פרטנר וסלקום לא חילקו דיבידנדים כבר קרוב לעשור, ואילו בזק, שעצרה את חלוקת הדיבידנד מאוחר יותר, חזרה לחלוקת דיבידנדים רק בשנה שעברה. בנוסף, שלוש החברות ציינו בדוחות האחרונים שלהם שהן מושפעות מהמלחמה. בסלקום דיווחו שסגירת קניונים ומרכזי קניות בתחילת המלחמה הובילה לירידה במכירות ציוד קצה וכן בהכנסות משירותי נדידה (רומינג).

מניית סלקום נחלשה מתחילת השנה בכ־23%, תשואה חלשה יותר משל בזק שאיבדה 15% אך טובה יותר משל פרטנר שירדה ב־33% (נכון למסחר ביום שלישי ). עם זאת, מניית סלקום נמצאת במומנטום חיובי בתקופה האחרונה והתאוששה ב־54% מאז השפל השנתי אליו הגיעה רק לפני כשישה שבועות.

ברבעון השלישי של השנה, סלקום הציגה מגמות דומות לאלה של המתחרות: ההכנסות גדלו (בכ־1% ל־1.1 מיליארד שקל) והרווח הנקי גדל ב־29% ל־53 מיליון שקל. ה־EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב־337 מיליון שקל, עלייה של 8.4% ביחס לרבעון המקביל. גם בבזק ובפרטנר ה־EBITDA עלה, אולם ברמה מתונה יותר של 2.5%־3%. ה־EBITDA בבזק גבוה יותר - 974 מיליון שקל, ובפרטנר נמוך יותר - 283 מיליון שקל.