מיטב | בלעדי

חברת המסחר של מיטב יוצאת לבורסה וחושפת את המספרים

לגלובס נודע כי חברת הטרייד של מיטב תנסה להנפיק לפי שווי של 520-430 מיליון שקל • עפ"י הערכות, במיטב כנראה ינסו למכור עד 30% מהמניות ולגייס כ-75 מיליון שקל, וזאת למרות שמדובר כעת בשוק לא פשוט שבו אין הנפקות

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר
אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

אחרי מספר חודשים, בית ההשקעות מיטב  פרסם את טיוטת התשקיף להנפקת החברה-הבת, מיטב טרייד, שנותנת שירותי מסחר עצמאי ללקוחות. על-פי הערכות בשוק, מיטב תנסה להנפיק את חברת הטרייד לפי שווי של 430-520 מיליון שקל - כך נודע לגלובס. 

האירו צולל לשפל של ארבעה חודשים מול השקל. מדוע זה קורה? 
רשות ניירות ערך בדקה את מחקר השורטים: אין חשש לפעילות חשודה

על-פי אותן הערכות, במיטב כנראה ינסו למכור כ-20% עד 30% מהמניות ולגייס כ-75 מיליון שקל, וזאת למרות שמדובר כעת בשוק לא פשוט שבו אין הנפקות. ההנפקה היחידה שהייתה השנה עד כה היא של זפירוס, חברת האנרגיה המתחדשת.

היקף הנכסים המנוהלים צנח 

בתשקיף שמפרסמת מיטב טרייד, בניהול אושר טובול, היא חושפת כי קצב גידול הלקוחות שלה הוא כ-17%, כאשר את השנה שעברה היא סיימה עם כ-56.5 אלף לקוחות פרטיים, ובסוף הרבעון השלישי היו לה כ-64 אלף לקוחות. את השנה הנוכחית היא צופה לסיים עם כ-66 אלף לקוחות, ובסוף השנה הבאה היא מקווה להיות עם 78 אלף לקוחות. את נקודת הצמיחה המשמעותית מסמנים בענף במגפת הקורונה. באותה שנה המשקיעים הפרטיים 'גילו את השוק', ובכל אחת מהשנים 2020 ו-2021 נפתחו כ-140 אלף חשבונות חדשים. במיטב אומרים שמגמת הגידול נמשכה גם אחר כך, עם קצב גידול שנתי של 16% (לעומת כ-35% בקורונה).

אולם מנגד, היקף הנכסים המנוהלים צנח מ-38 מיליארד שקל ל-24 מיליארד בסוף שנת 2022, ואלה גם המספרים נכון להיום. להערכת החברה, הסיבה לצניחה של 37% מהנכסים בתוך שנה אחת, היא הנפילה בשוק המניות בארה"ב בשנת 2022, בעקבות עליית הריבית: "שינויים בשווי השוק של הנכסים וכן משיכה או מכירה של מניות שהוחזקו בנאמנות שהיו חסומות בעקבות הנפקות ראשונות לציבור (IPO) בשנת 2021". באי.בי.אי, לשם השוואה, היקף הנכסים בתחום מוערך בכ-13 מיליארד שקל.

על-פי בדיקת גלובס, בשוק יש נכון להיום כמיליון לקוחות, ומיטב טרייד מהווה כ-6.5% ממנו. לצידה יש את אקסלנס טרייד ואי.בי.אי טרייד עם נתחי שוק של 3% כל אחד, אבל הבנקים הם הסיפור הגדול - הבנקים מהווים כ-88% מהשוק כולו, כאשר הבולטים הם ככל הנראה לאומי, פועלים והבינלאומי.

אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: יח''צ
 אושר טובול, מנכ''ל מיטב טרייד / צילום: יח''צ

הנקודה הזו חושפת את פוטנציאל הגדילה שאותו צופה מיטב. המתחרים שלה הם בעיקר הבנקים שגובים דמי הניהול גבוהים פי 15 ועמלות קנייה ומכירה גבוהות פי 3. במיטב ושאר הברוקרים הפרטיים מקווים שדמי הניהול הגבוהים יובילו את הלקוחות אליהם בסופו של דבר, כאשר כלל האצבע בשוק על פי מנהלי ההשקעות הוא שכאשר בתיק ההשקעות הפרטי של אדם יש יותר מ-50 אלף שקל כנראה שעדיף לו לעבור לניהול עצמאי בבית השקעות.

על פי טיוטת התשקיף, במיטב טרייד צופים לסיים את השנה הנוכחית עם הכנסות של 163 מיליון שקל ורווח נקי של 40 מיליון שקל וב-2024 צופים הכנסות של 169 מיליון שקל ורווח של 43 מיליון שקל. מדובר בעלייה משמעותית לעומת הכנסות של 120 מיליון שקל ורווח נקי של 23 מיליון שקל בשנת 2022. מעניין לציין כי בשנה שעברה ההכנסות קפאו יחסית לעומת שנת 2021, אבל הרווח הנקי זינק פי שניים. למעשה, הרווח הנקי של הטרייד היווה בשנה האחרונה כ-20% מכלל הרווח של בית ההשקעות מיטב. הכנסות הטרייד היוו כ-10% מהכנסות בית ההשקעות.

אצל אי.בי.אי טרייד מדובר על הכנסה שנתית של 50-60 מיליון שקל בשנים הקודמות ו-100 מיליון שקל בשנת 2022. במקרה שלה מדובר על כ-15% מכלל ההכנסות של בית ההשקעות אי.בי.אי.

ההכנסה הממוצעת מלקוח פרטי אצל מיטב טרייד עמדה מאז שנת 2017 ועד היום על כ-2,600 שקל, שמתקבלים מהפעילות - דמי חשבון ועמלות מסחר מהלקוחות. אבל המספר הזה מטעה. בדוחות השנתיים של מיטב ל-2022 ההכנסה הממוצעת עמדה על 2,051 שקל, ובאופן כללי מצגת החברה מגלה כי ההכנסה השנתית מלקוח נמצאת בירידה לאורך השנים.

לשם השוואה, אצל אי.בי.אי טרייד ההכנסה הממוצעת מלקוח לא מוסדי עמדה על 4,317 שקלים, יותר מפי 2 מאשר אצל מיטב, למרות שהעמלות של שני בתי ההשקעות די דומות. ההסבר לפערים לא ברור, אבל נאמר לגלובס כי הפעילות באי.בי.אי כוללת לקוחות אחרים שאינם במסחר העצמאי.

נקודה מעניינת שנחשפה בתשקיף שהגישה מיטב טרייד, היא שמיטב לא היססה לקחת לקוח שהסתבך במהלך המסחר העצמאי שלו לבית המשפט ואף להטיל עיקול על נכס בבעלותו. הלקוח תבע את החברה על כך שבראשית ימי הקורונה, היה עליה לממש פוזיציות שהיו בחשבון המסחר שלו בהיקף של כ-2 מיליון שקל. מיטב טרייד הגישה תביעה נגדית בתחילת יוני, שבה דרשה ממנו לשלם לה את יתרת החוב שנוצרה בחשבון המסחר שלו, חוב בסך של 6.1 מיליון שקל לטענתה. הצדדים בסוף הגיעו בדצמבר אשתקד לפשרה לפיה הלקוח שילם למיטב 5.8 מיליון שקל לסיום הפרשה.

במיטב מאמינים כי "זהו הזמן הנכון לתמוך בקצב הצמיחה המתגבר של פעילות הטרייד לצד המשך השקעה בטכנולוגיות מתקדמות, בעקבות עלייה בביקושים למסחר עצמאי בבורסה".

את ההנפקה מובילים ווליו בייס, בשיתוף עם איפקס הנפקות.