המתנדבים שמתקינים מצלמות רכב אזרחיות על טנקים

מאז פרוץ המלחמה גייס איש העסקים ערן אפרת כ-350 אלף דולר לפרויקט רכישת והתקנת מצלמות על רכבים משוריינים • צורי בר יוחאי, ממתנדבי הפרויקט: "אנחנו עובדים בהתאם לצרכים המבצעיים" • ישראל מתגייסת

צורי בר יוחאי בשטח כינוס בדרום / צילום: תמונה פרטית
צורי בר יוחאי בשטח כינוס בדרום / צילום: תמונה פרטית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר של לוחמים שנוהגים על רק"מ (רכב קרבי משוריין) הוא היכולת לצפות על השטח 360 מעלות. על מנת להכווין טנק, לדוגמה, המפקד נדרש לעתים להוציא את ראשו החוצה, ובכך מסתכן בירי צלפים. לאורך השנים והמלחמות, מחבלים הפכו את הרק"מים למטרה מרכזית, מה שהוביל ללא מעט נפגעים והרוגים.

ישראל מתגייסת | דואגים ליום שאחרי: המיזם שמקדם עסקים קטנים בעוטף
ישראל מתגייסת | קרן משפחת שעשוע מתגייסת למען העסקים הקטנים מהדרום ומהצפון
ישראל מתגייסת | למצוא עבודה ל-12 אלף מפונים: כך נולד מיזם התעסוקה "710 מערב"

ערן אפרת, איש עסקים ישראלי שמתגורר בהולנד, עוסק בימים כתיקונם באספקת ציוד למיזמי אנרגיה ירוקה. מאז תחילת המלחמה, הוא מנצל את כישוריו בתחום הלוגיסטיקה לאספקת אמצעי לחימה לחיילי צה"ל בחזית, ומקדם את הסיוע להם באמצעות הטוויטר.

"קבוצות של אנשים, חלקם שריונרים, העידו על כך שהם יודעים להתקין מצלמות, וכך התחילו להתארגן קבוצות להתקנת מצלמות 360 אזרחיות על רק"מים בפלוגות", הוא מספר. "אני קיבצתי את כולן, הזרמנו להן כסף, ובנינו קבוצה גדולה של אנשים שמתקינים ואנשים שיודעים איזה מצלמה צריך לרכוש בכמה ומאיפה".

לדברי אפרת, שמוביל עוד פרויקטים לחימוש לוחמים, פרויקט הרק"מים שעלה כ-350 אלף דולר הוא מהפרויקטים המוצלחים בהיבט של עלות מול תועלת. הצבא אמנם מקדם פרויקט דומה, אך הסיוע האזרחי מזרז את התהליך. "יצרנו שיתוף פעולה עם הצבא, ואנחנו מאשרים כל התקנה מול מג"ד".

"עד השעות המאוחרות"

צורי בר יוחאי, 46, איש סייבר ומערכות הצפנה שעובד מעל 20 שנה בעולם התוכנה, הוא מאנשי המקצוע שמגיעים להתקין את המצלמות על הרק"מים. בשעת לילה מאוחרת הוא מספר לנו על יום עמוס של התקנות, תוך כדי מזג אוויר סוער.

בר יוחאי, שרוב משפחתו מתגוררת בשדרות ובנתיבות, מעיד כי מאז פרוץ המלחמה הוא מרגיש צורך לקחת חלק במאמץ הכללי. "כשאתה נפגש עם האנשים, קשה שלא להתרשם מהאיכות שלהם. לראות מהצד איך הם עובדים כצוות שחי בתוך טנק, ואת האינטימיות שנוצרת ביניהם, זו חוויה מרוממת נפש".

לדברי בר יוחאי, בשבועות הראשונים טרום הפעולה הקרקעית, הוא ויתר המתנדבים עבדו במקביל על הרבה כלים. כעת, רוב הכלים נמצאים בעזה, ולכן הם ממתינים שייצאו משם, "ונשארים עד השעות המאוחרות בהתאם לצרכים המבצעיים. זו פריבילגיה להשתתף בדבר הזה".

יוזמות אזרחיות

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

החברה לפיתוח והתחדשות עירונית

החברה, המתמחה בליווי בעלי דירות בתהליכי התחדשות עירונית, פנתה לראשי רשויות מקומיות בצפון הארץ בהצעה לקדם תוכניות בניין עיר חדשות לפינוי בינוי במימון עצמי, בשלוש רשויות במרחב הצפוני.

במסגרת המסמך שנשלח לראשי רשויות כמו קריית שמונה, צפת, נהריה, עכו, שלומי ועוד, לצד מהנדסי ערים וראשי מנהלות של התחדשות עירונית, נכתב כי החברה תקדם "שלוש תב"עות לפינוי בינוי במימון עצמי בשלוש רשויות במרחב הצפוני, תוך שיתוף פעולה עם ראשי רשויות שנכונים לאתגר ולחזון".

רשויות המעוניינות בשיתוף הפעולה יוכלו להגיש הצעות עד 30.1.24, על פי העקרונות המפורטים בקול קורא.

עמותת מתייעלים

העמותה הקימה חמ"ל פיננסי שאליו היא מזמינה את כל מי שנפגע כלכלית עקב המלחמה, על מנת לקבל סיוע במיצוי זכויות פיננסיות ובניית התנהלות כלכלית נבונה, ללא עלות.

במסגרת החמ"ל מרכזת העמותה את כל המידע הפיננסי בשיחה אחת. בין היתר מדובר במידע על זכויות, מענקים, פיצויים, ביטוחים והתנהלות כלכלית בזמני משבר.

לפרטים ניתן לשלוח את המספר 173 למספר הטלפון 052-9999100. לתיאום פגישה דיגיטלית בזום: https://t.ly/PS3_1

קימברלי קלארק

במסגרת יוזמה משולבת של האגיס וארגון המיילדות בישראל מוצעת מעטפת תמיכה, ללא תשלום, לנשים בהריון מתקדם והורים טריים, שבמסגרתה מוענקים ייעוץ טלפוני אישי לפני ואחרי הלידה, וביקורי בית של מיילדת מוסמכת.

מיילדת ותינוק במסגרת מיזם האגיס / צילום: שחר וייצמן
 מיילדת ותינוק במסגרת מיזם האגיס / צילום: שחר וייצמן

הליווי הטלפוני מיועד לנשים החל משבוע 35 להריון, ביקורי הבית מיועדים למשפחות שפונו מבתיהן בתקופת הלחימה, ולכל מי שבן/ בת הזוג שלו בשירות מילואים פעיל.ֿ

להרשמה: https://stand-with-mommy.co.il/

WIX

החברה שמתמחה בבניית האתרים השיקה את אתר "קונים דרום צפון" - פלטפורמה שמאפשרת לעסקים ולקונים להשתתף בהקמה מחדש של הקהילות והעסקים שנפגעו בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. הרעיון פשוט: לרכוש כעת מאותם עסקים, בכדי לתת מקדמה ותמריץ לבעליהם להקים מחדש את החנות, המסעדה או הסטודיו שלהם. בתמורה, מקבלים גיפט קארד למוצרים או השירותים שנבחרו, שאותם ניתן לממש לאחר המלחמה. האתר פועל בשיתוף עם עמותת צלול ועם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.

לרכישה מרוכזת השוברים: meytal@zalul.org.il

דלויט

פירמת הייעוץ וראיית החשבון תרמה מאז פרוץ המלחמה כ-8 מיליון דולר למטרות הומניטריות בישראל, ביניהן תמיכה בארגון איחוד והצלה, סיוע וליווי משפחות וילדים שפונו לקיבוץ שפיים, והובלת השיקום של קיבוץ חולית, כחלק מיוזמה משותפת של פורום העסקים ופורום האלופים.

בנוסף תרמה דלויט 400 אלף שקל לקרן פורום העסקים, שתומכת בתושבי העוטף באמצעות תשלום ישיר למשפחות המפונים. החברה גם מסייעת לבעלי עסקים במסגרת ליווי מסודר בתהליכי קבלת מענקים, פיצויים, הלוואות והטבות מהממשלה ומוסדותיה.

צוות מומחים מטעם הפירמה נרתם לסייע לעמותת "אחים לנשק", סיוע הכולל בניית תשתית ארגונית מסודרת, גיבוש נהלים ותהליכי עבודה, והצעת מבנה ארגוני התומך תהליכים אלו.