בדרך לישראל: פגזים אמריקאים בלמעלה מ-100 מיליון דולר

הפנטגון הודיע היום על החלטת מזכירות המדינה לאשר מכירת פגזים בהיקף של כ־106.5 מיליון דולר לישראל • במסגרת אישור העסקה, מזכירות המדינה סיפקה מסמך הסבר מפורט לחברי הקונגרס כי קיים מצב חירום שבעקבות נדרשת המכירה המיידית לישראל

מכירת הנשק היא מסר של ממשל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta
מכירת הנשק היא מסר של ממשל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

פחות מיממה לאחר שארה"ב הפעילה את זכות הווטו במועצת הביטחון של האו"ם במטרה למנוע הפסקת אש מאולצת על ישראל, הפנטגון הודיע היום (ש') על החלטת מזכירות המדינה לאשר מכירת פגזים בהיקף של כ־106.5 מיליון דולר לישראל. סוג הפגזים שאושרו הם 120 מ"מ, בעלות יכולת חדירת שריון כבד. 

פרשנות | היהודים נתפסים בארה"ב כ"לבנים פריווילגיים" ונקלעו לסופה המושלמת
החות'ים מאיימים: נתקוף כל ספינה שתשוט לישראל

אישור המכירה הזו נובע מבקשה שהפנתה ממשלת ישראל לקבלת 13,981 הפגזים מסוג 120 מ"מ M830A1 High Explosive Anti-Tank Multi-Purpose with Tracer (MPAT). סכום המכירה כולל בתוכו שירותי סיוע הנדסי, טכני ולוגיסטי מטעם ארה"ב. במסגרת אישור העסקה, מזכירות המדינה סיפקה מסמך הסבר מפורט לחברי הקונגרס כי קיים מצב חירום שבעקבות נדרשת המכירה המיידית לישראל. 

"ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל", נמסר מהפנטגון. "זה חיוני לאינטרסים הלאומיים של ארה"ב לסייע לישראל לפתח ולשמור על יכולת ההגנה העצמית חזקה. המכירה עולה בקנה אחד עם מטרות אלו". מוושינגטון עוד נמסר כי המכירה מיועדת לשמש "גורם מרתיע" מפני איומים אזוריים, ומנגד "המכירה לא תשנה את המאזן הצבאי באזור". 

מסר מממשל ביידן 

המכירה הזו היא מסר של ממשל ביידן שמתבצע כשלושה ימים לאחר שהסנאט חסם ברביעי הצעת חוק שהוביל הנשיא, שכללה סיוע כלכלי לישראל, לאוקראינה ולטאיוואן, וכן הקצאת כספים לטובת שיפור ההגנה על גבולות ארה"ב. הצעת החוק נפלה ברוב של 51 מול 49 סנאטורים, כאשר כלל הרפובליקנים יישרו קו בהתנגדותם להעביר את החקיקה, בשל היעדרם של צעדים להגבלת ההגירה לתוך ארה"ב שדרשו כתנאי להעברת החקיקה.

חבילת הסיוע הביטחוני שנבלמה בקונגרס לידידותיה של ארה"ב כוללת 111 מיליארד דולר בסך הכל, כאשר כ־10 מיליארד מתוכם הוקצו לישראל. לצורך ההשוואה, 10 מיליארד דולר שווים לשלוש שנים של סיוע אמריקאי ביטחוני שוטף, או לכמחצית מתקציב הביטחון של מדינת ישראל. אם המשא ומתן על החקיקה שתאפשר את הזרמת הסיוע המורחב לא יניב פרי בימים הקרובים, ייתכן שהיא תבוצע רק לאחר פגרת החגים של הקונגרס, שתימשך שבוע.