דיווח: ישראל החלה להזרים מי ים אל מנהרות חמאס ברצועת עזה

במשרד הביטחון הישראלי סירב להגיב לפניית "וול סטריט ג'ורנל" בנושא, אך לא הכחישו • מדובר בצעד נוסף בו פועלת ישראל במסגרת טיהור המנהרות, לצד תקיפות וריסוקן באמצעות מטענים

מנהרה שחשף כוח צה''ל בעזה / צילום: Reuters
מנהרה שחשף כוח צה''ל בעזה / צילום: Reuters

67 יום לאחר פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ישראל החלה להזרים מי ים אל מנהרות חמאס ברצועת עזה דרך שבעה צינורות - כך דווח היום (ג') ב"וול סטריט ג'ורנל" מפי בכירים אמריקאים המעורים בפרטים. במשרד הביטחון הישראלי סירב להגיב לפניית העיתון האמריקאי, אך לא הכחישו את הדבר. "מבצעי המנהרות הם מסווגים", מסרו. 

רובוטים ומכליות מלאות חומר נפץ נוזלי: כך מנסה צה"ל לאלץ את המחבלים לצאת מהמנהרות
ישראל רוצה להציף את מנהרות חמאס במים מהים. כל הפרטים
מלחמת המנהרות: אתגרי הלחימה מתחת לאדמה

מדובר בצעד נוסף בו פועלת ישראל במסגרת טיהור המנהרות, לצד תקיפות וריסוקן באמצעות מטענים. המטרה של ישראל היא לסגור מעגלים מול מחבלי חמאס שמנצלים את המנהרות עבור תקיפות פתע של הכוחות, דילוג בין עמדות וכן העברת החטופים הישראלים ממקום למקום - בהתאם להתקדמות כוחות צה"ל.

אחד היתרונות בהזרמת המים למערכת המנהרות של חמאס, שמוערכת בדיווח של "וול סטריט ג'ורנל" בקרוב ל־500 ק"מ, הוא שכך יתמודדו ביתר קלות עם דלתות ההדף שחמאס הציב במנהרות, אשר מגבילות את ההתקדמות. יתרה מכך, ישנן מנהרות ממולכדות שעלו בחיי אדם.

לפי שעה, ב"וול סטריט ג'ורנל" מעריכים כי ישראל השתלטה על כ־40% מקו החוף העזתי, מה שמאפשר לפעול כך. בה־בעת, לפי הדיווח, ישראל מטפלת במנהרות באמצעות כלבים, רובוטים, רחפנים והפעלת חומר נפץ נוזלי.

נציין כי ישראל לא המציאה את שיטת ההתמודדות עם מנהרות באמצעות מי ים. בשנת 2015, המצרים, שזעמו על קשרי חמאס עם דאעש סיני, החליטו להציף את המנהרות חוצות הגדר בין רצועת עזה לבין חצי האי סיני. הם עשו זאת על אף תלונות חקלאים מקומיים על נזקים, ומבלי שהעולם המערבי הביע התעניינות מיוחדת.