ביטוח רכב | ניתוח

חגיגת הביטוחים לרכב: אלה הדגמים שהתייקרו במיוחד ומה צפוי בהמשך?

בשנה האחרונה חברות הביטוח העלו את מחירי ביטוחי הרכב בעשרות אחוזים, בטענה שהתחום הפסדי • דוחות הרבעון השלישי מגלים כי העלאות המחירים הללו החזירו את התחום לרווחיות • לפי נתוני Wobi, בחודש אוקטובר ההתייקרויות החלו להיבלם, אבל בענף חלוקים לגבי השאלה האם המגמה תימשך • וגם: האם המלחמה הביאה לירידה בגניבות הרכבים?

מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות בנמל חיפה / צילום: Shutterstock

מכת גניבות הרכבים הייתה אחת הסיבות המרכזיות להתייקרות ביטוחי הרכב בשנתיים האחרונות (יחד עם עליית מחירי החלפים והרכבים וגידול במספר התביעות). מי שקיווה שהמלחמה, וההידוק הביטחוני שמתלווה לה ביהודה ושומרון יעצרו את המגמה, כנראה שנכונה לו אכזבה. אמנם בחודש הראשון למלחמה נרשמה ירידה דרסטית בהיקף הגניבות - אבל בשלושת השבועות האחרונים חל זינוק מחודש בתופעה.

עיכובים והתייקרות הביטוח: כך צפויה להשפיע חטיפת הספינה על שוק הרכב 
האם מחירי המכוניות החדשות יעלו בתחילת 2024? בענף מחכים לרגע האחרון

אילן גולדשטיין מנכ"ל פוינטר, חברת האיתור והשבת כלי רכב גנובים, מספר כי בחודש שלאחר ה־7 באוקטובר הנוכחות של הצבא בגדה הקטינה את היכולת של הגנבים להיכנס לישראל ולחזור לשטחים. "אולם, כשחלף הזמן הלחץ הכלכלי בשטחים גדל, כך שיש עלייה גדולה של ניסיונות גניבה", הוא אומר.

"בשלושת השבועות האחרונים נרשמה עלייה חדה, ובשבועיים האחרונים היא הפכה לקטסטרופה", אומר דודי שלמה, סמנכ"ל תפעול ומבצעים בפוינטר. "רוב הגנבות מתרכזות ברמת גן, גבעתיים, נס ציונה, רחובות, חולון וראשון לציון כשמדי לילה הם מנסים לגנוב עשרות רכבים וזה רק ילך ויחמיר".

גולדשטיין מסביר שהעלויות של חילוצי הרכבים מהשטחים זינקו פי שלושה בעקבות המתיחות הגואה בשטחים. "כשאנחנו נכנסים לשטחים להוציא כלי רכב אנחנו כבר נכנסים עם רכב ממוגן ירי וכוחות מתוגברים של צבא ומג"ב. אם פעם כל הכפר היה עומד בצד ומסתכל, היום כולם מצטרפים עם מטחי אבנים".

ההתייקרויות הפכו את ההפסדים לרווחים

את העלייה בהיקפי הגנבות כולנו עשויים לשלם בחידוש ביטוח הרכב הבא. על פי סוכנות הביטוח הדיגיטלית Wobi, המפעילה פלטפורמה להשוואה ורכישה של מוצרי ביטוח, מתחילת השנה עד לסוף חודש ספטמבר נרשמה התייקרות ממוצעת של 13% בתעריף ביטוח הרכב הממוצע (חובה+מקיף). זאת בנוסף ליותר מ־20% בהם התייקרו התעריפים במהלך שנת 2022.

 

מבט על דגמים נבחרים מגלה כי בין אוקטובר אשתקד לאוקטובר השנה רכבים דוגמת קיה ספורטארז', ניסאן קשקאי ומיצובישי אאוטלנדר התייקרו ב־27%, בעוד מאזדה 3 וטויוטה קורולה התייקרו בכ־23%.

אותן התייקרויות, או כפי שהן מכונות בדוחות הכספיים של חברות הביטוח "התאמת תעריפים", איפשרו לחברות לצמצם הפסדים בעיקר בביטוחי רכב רכוש (מקיף וצד ג'). כך, 14 חברות הביטוח המציעות ביטוחי רכב רשמו בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפסד מצרפי של 181 מיליון שקל. עדיין מדובר בהפסד, אך הוא מהווה קיטון של כ־85% לעומת הפסד של כמעט 1.3 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. נדב שרייבמן, מנהל מחלקת מחקר ואנליזה ב־Wobi חישב על פי דוחות החברות כי ההתייקרות הכוללת של ביטוחי הרכב (מינואר עד ספטמבר השנה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד) עומדת על 35% בכל הענף.

עיקר השינוי מורגש בביטוחי הרכוש, אשר ספגו את מירב ההפסדים בשנה שעברה (יותר ממיליארד שקל), ובחודשים ינואר עד ספטמבר הסתכמו בהפסד של 313 מיליון שקל "בלבד". ברבעון השלישי של השנה, נרשם מהפך של ממש, כשהחברות עברו מהפסד מצרפי של יותר מ־300 מיליון שקל לרווח של כ־100 מיליון.

גם בביטוחי החובה מורגש שינוי לחיוב מבחינת חברות הביטוח, וכאן הרגולטור מקפיד יותר על עליית התעריפים. בביטוחי החובה החברות נהנו מעליית הריבית וזו אחת הסיבות למעבר מהפסד של 223 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2022, לרווח של 132 מיליון בתקופה המקבילה השנה.

"בביטוח חובה, המכסה נזקי גוף, זנב התביעות ארוך שמשמעו הוצאות גבוהות יותר פר תביעה מאשר בביטוח רכוש, והחברות נדרשות ליותר זמן לאמוד את הפגיעה ולשלם בגינה, תהליך שיכול לארוך גם חמש ושש שנים. לכן, הן מהוונות את ההתחייבויות שלהן, כלומר מתרגמות כמה יהיו שוות ההתחייבויות שלהן בעתיד". מסביר שרייבמן. לדבריו, העלאות הריבית מקטינות למעשה את השווי הנוכחי של ההתחייבויות של החברות לשנים הבאות. וכשמדובר בהתחייבויות ששוות מיליארדים, רק העלאת הריבית לבדה משמעותה תוספת של עשרות מיליוני שקלים ישירות לשורת הרווח.

מנורה מבטחים: עם הרווח הגדול בתחום

כאשר בוחנים את החברות הגדולות, אפשר לראות כי מנורה מבטחים בולטת מעל כולם בתוצאות החיוביות. היא היחידה שרשמה רווח בתשעת החודשים הראשונים של השנה בביטוח רכב רכוש (63 מיליון שקל) וגם ברכב חובה רשמה את הרווח הגדול ביותר (71 מיליון שקל). הסיבה לכך היא בראש ובראשונה ניתוח נכון של ההתפתחויות ברמת המאקרו של שוק הרכב הישראלי שכללה כאמור את סוגיית העלייה בגנבות. זאת, לצד ניהול טוב של התחום וחיתום נכון שכלל בין היתר מיקוד בסוגי רכב ספציפיים תוך ויתור על סוגים אחרים וכן סינון בעבודה מול סוכני ביטוח והתמקדות באיכותיים שבהם.

"הם היו הראשונים שהתחילו לטפל בנושא ביטוחי הרכב כבר באמצע 2021", אומר יועץ הביטוח חגי שפירא. "עד אז החברה הייתה הגדולה ביותר בענף הרכב. היא אמנם לא קטנה הרבה מאז אבל נתנה לאחרים לעקוף אותה בתפוקה של הפוליסות וכך בעוד שאחרים עסקו בגידול בתפוקה הם עסקו בשיפור התיק. ברמה החיתומית מנורה מבטחים טובה מאחרים".

עם זאת, שפירא מוסיף כי תוצאות הרבעון השלישי אמנם עשויות ללמד על מגמה, אך הן גם מכילות עיוות מסוים. לדבריו, החברות רשמו קיטון בסעיף שנקרא "פרמיה בחסר". סעיף זה לא משקף אירועים שקרו, אלא מתייחס להערכות עתידיות בעקבות ירידה בעלויות. בנוסף, הוא מעריך, במנורה מבטחים ובחברה הבת שומרה הנושא "תפס תאוצה".

ההתייקרות נבלמה, אך האם זו מגמה?

השאלה הגדולה היא האם חברות הביטוח סיימו את סבב ההתייקרויות. כאן נציין כי גם בחברות עצמן וגם ברגולטור המפקח עליהן - רשות שוק ההון - טוענים שלא מדובר בהתייקרות בתעריפי הספר אותן אישר הרגולטור, אלא בביטול הנחות שנתנו החברות מתחת למחיר המאושר.

מנתוני Wobi עולה כי לראשונה מזה מספר חודשים, נבלמה באוקטובר עליית מחירי ביטוח הרכב, כאשר בחודש ספטמבר האחרון, נרשמה עלייה של 1.6% בממוצע. ישנם אף דגמים בהם נרשמה הוזלה כמו יונדאי i 10 (הוזלה של 3.8%), דגם מסוים של שברולט ספארק (4.1%-) וסיאט איביזה (3.2%-).

שרייבמן אומר כי "מה שיכול להעיד על מגמה לעצירה בעליית התעריפים הוא ה־Loss ratio (כמה משלמת חברה בתביעות חלקי הפרמיות שגבתה. ככל שהשיעור נמוך יותר, הרווחיות הגולמית של החברה גבוהה יותר, ר"ו). בתשעת החודשים הראשונים של השנה הוא ירד מ־99% אשתקד ל־87%, וברבעון השלישי מ־94% לפני שנה ל־78% השנה. המשמעות היא שה־Combined loss ratio (יחס הרווח הגולמי בתוספת הוצאות לשיווק, עמלות והוצאות הנהלה ואחרות) עומד על סביבות 100% או 101% כך שהחברות הן מאוזנות בתחום". לכן, הוא מעריך שנראה התייצבות של מחירים. לדבריו, חברות שהגיעו לאיזון ביחס התביעות ששלומו לפרמיות שנגבו יכולות גם להרוויח מהתחום - בתנאי שאין ירידות חדות בשוק ההון אליו הן חשופות, "ובכל מקרה חברות שיגיעו ל־Loss ratio של 75% בביטוחי רכב רכוש, אפילו יכולות להרוויח מהתחום ללא תלות בשוק ההון", הוא אומר.

חברות הביטוח דורשות יותר מיגון

המלחמה בישראל עשויה להשפיע דווקא לחיוב על תוצאות הרבעון הרביעי של השנה בענף ביטוחי הרכב. היקף הנסועה בחודש אוקטובר היה נמוך משמעותית מאשר בחודש רגיל, ולכן נרשמו בו פחות תאונות וכאמור עצירה כמעט מלאה בגנבות הרכב.

עם זאת, בטווח הארוך התמונה עלולה שוב להשתנות, מכמה סיבות. הראשונה שבהן היא כאמור אם לאחר תום המלחמה היקף הגנבות ישוב לקדמותו. בשנת 2022 חברות הביטוח שילמו 700 מיליון שקל בגין גנבות רכב, זינוק של פי שניים לעומת השנה שקדמה לה. על פי רשות שוק ההון הגנבות "אחראיות" לבדן ל־15% מהפרמיה.

אבל גם המתיחות הביטחונית כשלעצמה עשויה להשית עלויות על חברות הביטוח. ב־Wobi כבר זיהו מגמה בולטת בנתוני המדד של החמרת דרישות מיגון הרכבים מצד חברות הביטוח. בחודש ספטמבר 18.5% מהרכבים נדרשו במיגון, יותר מפי שניים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז רק 7.8% מהרכבים המבוטחים נדרשו למיגון נוסף.

במקביל, הן מחירי החלפים והן מחירי הרכבים החדשים צפויים להתייקר בתקופה הקרובה בעקבות מתקפות החות'ים מתימן על ספינות העוברות בים האדום. הסכנה במסלול הימי הקפיצה את מחירי התובלה ואת פרמיית הסיכון שמשלמות חברות ספנות המבקשות להגיע לארץ. ההתייקרות הזו, תשורשר לתעריפי הביטוח.

אז מה מומלץ לעשות? "צריך להשוות בין הצעות המחיר כי יש חברות שיהיו מאוד אגרסיביות בתעריפים שהן מציעות ואפשר לקבל מהן מחיר הרבה יותר טוב מאשר בעת חידוש בחברה הקיימת", אומר שרייבמן. "יש סלקטיביות גם בחברות הביטוח, ולקוחות טובים עם עבר ביטוחי נקי יכולים לקבל מחירים טובים יותר".