המשנה למנכ"ל בנק הפועלים: "הציבור לא מתרשם מגימיקים פרסומיים, אלא רוצה צעדים משמעותיים"

דלית רביב, הממונה על החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים, סיפרה בוועידת ישראל לעסקים של גלובס על הימים הראשונים לאחר פרוץ המלחמה ועל השיחות הרגישות עם משפחות החטופים והנרצחים • "הלקוחות רצו לראות שהמערכת עובדת, החוסן שלנו זה החוסן שלהם"

ההערכות שהופכות מדי יום לוודאיות יותר ויותר שהמלחמה בדרום תימשך עוד זמן רב מאלצות את המשק והמגזר העסקי בפרט להתכונן מצד אחד, אך גם להמשיך בפעילות העסקית. במקרה של הבנקים, הן מאלצות גם לתת שירות באופן רציף, בין היתר, כיוון שמדובר בגופים המחויבים לפעול בשעת חירום.

ועידת ישראל | יו"ר בנק הפועלים, ראובן קרופיק: "תקציב המדינה לא נבנה על סמך רציונל כלכלי אלא אינטרס פוליטי"
ועידת ישראל | הנגיד קורא לבצע שינויים בתקציב ועוקץ את שר האוצר: "השווקים מסתכלים עלינו, הם רוצים לראות אחריות"
ועידת ישראל | מנכ"ל הפניקס, אייל בן סימון: "כלכלה חזקה תלויה בשיתוף עמוק יותר של המגזר העסקי בכל שלבי ההחלטות"

"המלחמה אכן תהיה ארוכה ואנחנו מתכוננים, אנחנו בשגרת מלחמה", אמרה היום (ג') דלית רביב, הממונה על החטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים והמשנה למנכ"ל הבנק, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס. "אנחנו חיים את השגרה ומאוד דרוכים, כי בכל רגע יכול לקרות משהו. עם זאת, אנחנו מנוסים ומוכנים לכל תרחיש. פיתחנו הרבה יכולות בקורונה, לדוגמה, יכולת העבודה מהבית, והיום יש לנו אלפי עובדים שיכולים לעבוד מרחוק. אפילו שכללנו את זה במלחמה, כי בחודש הראשון אי אפשר היה כמעט לצאת מהבית מחשש למתקפות טילים ומחבלים, והתברר שבערים כמו שדרות וקריית שמונה, שם הסניפים כבר סגורים במשך חודשיים, אפשר לתת שירות מהבית".

בשיחה עם ערן גפן, מייסד Gteam, הסבירה רביב כי מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר תפסה אותה בזמן שינה, כשהתעוררה לאזעקות. "אני אמא לשלושה בנים. הבן שלי כבר היה על מדים, למרות שהוא חגג במסיבה עד חמש בבוקר בתל אביב. בשעה שמונה, הוא כבר היה על מדים וביד שלו היה קולב עם מדי א'. שאלתי למה מדי א' והוא השיב שזה בשביל הלוויות. חצי שעה לאחר מכן, כבר צלצלתי למנהלת ההמשכיות עסקית שלנו, הודעתי לה שאנחנו במלחמה, ובתוך זמן קצר הערנו את העובדות הסוציאליות, כדי לסייע לעובדי הבנק הרבים שנמצאים בעוטף".

אילו סיפורים הגיעו אליך?
"כל מה שקורה פה לא קרה לנו מעולם. עברתי כמה מערכות ביטחוניות ועברתי קורונה. הקורונה הייתה החזרה הגנרלית לסיטואציה הזו, אבל זה לא דומה. צריך להבין שהמדינה נכנסה באיחור לאירוע, לקח לה זמן להתארגן ואנחנו היינו הגורם המוסדי הראשון שאנשים שנפגעו דיברו איתו. היו לנו שיחות קשות במרכזי השירות, וראינו בנקאים שדיברו עם אנשים שנרצחו להם בני משפחה או נחטפו, שאחרי השיחה הם פשוט הלכו לצד ובכו. זה אירוע שאי אפשר להכין אליו.

ובכל זאת, אני רוצה לשתף באירוע עם סוף טוב. בנק ישראל באמת התנהג בצורה אחראית ובוגרת עם פרוץ הלחימה. אנחנו ביקשנו מבנק ישראל להשיג לנו את הרשימות הרשמיות של החטופים והנרצחים, כדי שנוכל להתכונן לשיחות איתם ואולי גם ליזום שיחות אליהם. אבל איך אתה, כבנקאי, מתמודד עם חשבונות של חטוף? אתה צריך להיות יצירתי מאוד ולחשוב מחוץ לקופסה. את הרשימה חילקנו בין המנהלים הבכירים, כשכל מנהל קיבל כמה שמות והוא היה צריך להתקשר לאנשי הקשר, לשאול לשלומם. זו שיחה שאתה לא יודע איך להתכונן אליה. אבל כשהבעל אומר לנו שאשתו לידו ואתה מבין שאפשר למחוק את השם מהרשימה, זה רגע של אושר בתוך התופת".

מה האתגר הגדול שלכם כבנק?
"אני מנהלת 3 מיליון לקוחות פרטיים ו-100 אלף עסקים. זה מירב המשק הישראלי. כל אוכלוסייה צריכה את הפתרונות שלה, הן לתקופה הקצרה והן לתקופה הארוכה. צריכים לבוא עם מוצרים ופתרונות מאוד מתאימים לכולם - למילואימניקים, לעסקים, לסטודנטים, למגזר החרדי ולמגזר הערבי - זה נוגע לכולם. היכולת שלנו לבוא עם הפתרון הנכון, זה מה שיעשה את השינוי".

אתם, כבנקים שמרוויחים כל כך הרבה, מה אתם עושים למען המדינה?
"דיברנו על המשכיות עסקית ועל כך שאנחנו חברה לשעת חירום. בנק זה גוף לשעת חירום. אנחנו לא יכולים להחליט שאנחנו לא פותחים. ביום ראשון בבוקר, למחרת המתקפה, כל הסניפים שיכלו להיפתח נפתחו. גם המוקדים שלנו, שמקבלים 350 אלף שיחות בחודש נפתחו. כפי שאמרתי, הבנו שאנחנו צריכים להביא ללקוחות שלנו פתרונות שמתאימים להם.

אני יכולה להגיד שהציבור הגיע למלחמה הזו מאוד בוגר והוא לא מתרשם מגימיקים פרסומיים, אלא רוצה צעדים משמעותיים. כשבאנו עם שלושה חודשי ספיגה של החזרי הלוואות לתושבי העוטף, כולל שדרות, קיבלתי חיבוק מלקוחה כשנכנסתי למלונות המפונים בים המלח. היא אמרה לי שהסרתי ממנה דאגה. זה עלה לבנק עשרות מיליוני שקלים, אבל עשה אימפקט גדול מאוד ללקוחות שהכי צריכים את זה. זו לא חוכמה למצוא את מי שלא צריך עזרה. כל בוקר אני מקבלת דוח שמראה כמה מנצלים את ההטבות והמספרים מדהימים".

"הממשלה צריכה לדעת לשחרר את הרגולציה"

במהלך השיחה, נשאלה רביב כיצד בונים תוכנית עבודה לקראת 2024 שעומדת בפתח. "המזל שלי שהכנתי את כל התוכניות לפני המלחמה. אתה לא עושה בבנק תוכנית לשנה, אלא לחמש שנים. אחד הדברים ששמנו לעצמנו השנה הוא לבנות את סניף העתיד - איך יראה סניף הבנק בעוד חמש שנים. אז נכון, צריך לעשות התאמות, אבל כולנו למדנו להעריך את השגרה. קיימנו את התוכניות בצורה מלאה ומאוד מעמיקה, ואנחנו כל הזמן מסתכלים קדימה. מאוד קשה לשמוע כל בוקר את המילים 'הותר לפרסום', אבל עדיין צריך להיכנס למשרד בראש מורם. יש לנו עובדים שמסתכלים עלינו ולקוחות שמסתכלים עליי ועל ההנהלה והדירקטוריון. החוסן שלנו זה החוסן שלהם.

זה האתגר הגדול ביותר. ב-2008, כשבנק ליהמן ברדרס נפל, הייתי מנהלת של מרכז עסקים. אני זוכרת שלקוחות נכנסו למרכז, בלי לקבוע פגישה ובלי כלום, רק כדי לראות שיש בנק ושהוא פועל. כשהפקידה פותרת ללקוח את הצרכים המינימלים, זה נותן לו תחושה של ביטחון".

כמנהלת, איך כדאי לגשת קדימה לחודשים הקרובים?
"המשבר הזה אמנם יהיה ארוך, אבל מתישהו הוא יסתיים. החוכמה היא להבין איך אנחנו יכולים ביחד לבנות חברה יותר טובה. כל אחד מהמנהלים פה כמו מנכ"ל הבנק דב קוטלר, ששותף בפורום המנהלים, התאחדו בפורומים סביב מטרה משותפת. יש פה יוזמות מטורפות. אבל יש יותר מדי בירוקרטיה והממשלה צריכה לדעת לשחרר אותה ולתת ליזמים להצמיח את המדינה".

בשיחה נשאלה רביב על הייצוג המועט של נשים בעמדות הבכירות במערכת הבנקאית, וסיפרה כי בבנק הפועלים יש כמה נשים חברות הנהלה, שבסופו של דבר, רוב עובדי הבנק כפופים להן.

"אני לא יודעת להגיד אם הלכנו אחורה, ואני לא רוצה לדבר רק על המערכת הבנקאית, כי בכל קבוצת ייחוס יש מעט מדי נשים. זה הרבה תלוי בנשים עצמן, שקשה להן מאוד להעז. כדי להיות מנכ"לית, צריך הרבה הקרבה. כשאני מראיינת נשים, אני יכולה לדעת מיד איך נראה האיזון בין העבודה לבית. אנחנו מנהלות, אבל גם אימהות, וזה לא פשוט אני יכולה להגיד, גם לנהל וגם להיות אמא. אבל מי שיודעת לעשות את המהלך הזה יכולה לפרוץ את כל הגבולות. זה נכון גם לגברים, שיש הרבה מהם שיוצאים מוקדם בחלק מימי השבוע לקחת את הילדים מהגן. זה נכון לכבד גם את ההורות שלהם".

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים נערכת בשיתוף בנק הפועלים והפניקס, בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות