מרצדס GLC300e פלאג אין: חיסכון לאלפיון

ביטול הטבות המס על רכבי פלאג־אין ישאיר בעיקר רוכשי רכבי פאר ליהנות מהטכנולוגיה. מרצדס GLC300e תעניק לבעליה פטור משמעותי מתדלוק לצד פינוקי מרצדס המוכרים

מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ
מרצדס GLC300e פלאג אין / צילום: יח''צ

השבוע התקיים בוועדת הכספים דיון סוער בנושא העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי, שתיכנס לתוקף בינואר הקרוב. הנוכחים מכל קצוות הקשת הפוליטית קראו לאוצר לעצור את העלאת המס מ־20% ל־35% בשם הפחתת זיהום האוויר והחיסכון בדלק. רק לקראת תום הדיון נזכר מישהו לשאול את נציגת אגף התקציבים באוצר מה יעלה בגורל רכבי הפלאג־אין, שהטבת מס הקנייה עליהם עתידה להתבטל בינואר והמס יזנק מ־56% ל־83%, זהה לרכבי בנזין רגילים.

מבחן דרכים | ביצועים אקזוטים במחיר משתלם: מכונית הדגל של XPENG
מבחן דרכים | סרס 5 חשמלי: בן הדוד של טסלה מתברר כמציאה

לנציגה הייתה תשובה מוכנה: מבחינת האוצר רכבי פלאג־אין הם לא כלי רכב "ירוקים", כי אם נהגיהם לא טוענים אותם מרשת החשמל באופן סדיר, הם מזהמים אפילו יותר מרכבי בנזין מקבילים. כלומר, ההנחה היא שלרוכשי הפלאג־אין אין מודעות לסביבה ולחיסכון, אלא הם מעוניינים רק בהטבת המס.

אלא שמדינות מפותחות רבות, חלקן עם מדיניות סביבתית הרבה יותר מתקדמת מזו של ישראל, ממשיכות לתמרץ את כלי הרכב הללו. הצריכה והפליטה הממוצעות שלהם נמוכות בעשרות אחוזים ממקביליהם, וגם תעשיית הרכב ממשיכה להשקיע בהגדלת היעילות והטווח של הטכנולוגיה הזו.

אבל העובדות לא משנות לאוצר. עליית המס והמחירים של רכבי פלאג־אין בינואר היא עובדה מוגמרת, וכתוצאה הפלח הזה ייכחד בהדרגה בישראל. זאת למעט בנישת רכבי הפלאג־אין היקרים והיוקרתיים, שהטבת המס עליהם הייתה זניחה ביחס למחירם הכולל. למשפחה האליטיסטית והמצומצמת הזו שייכת גרסת הפלאג־אין של הדור החדש של הקרוס־אובר מרצדס GLC-300, שנחת בישראל ב־2023 עם נתונים כמו טווח חשמלי של עד 119 ק"מ וצריכת דלק משוקללת של כ־166 קילומטר לליטר (!) לצד פליטה משוקללת כמעט אפסית.

 

עיצוב חיצוני

הרכב שומר על דמיון לדור היוצא של ה־GLC, עם פרופורציות מאוזנות, קווים עגלגלים, שמשות גדולות בצדדים, גלגלים ענקיים ובחרטום צמד פנסי חזית דמויי טיפה וביניהם גריל ענק. העיצוב מעט יותר אווירודינמי מקודמו וכולל עיטורים פלסטיים ומתכתיים מבריקים, ובסך הכל מחצין את הממדים ומקרין את הסטטוס של המותג ושל הנהג.

פנים הרכב

תא הנוסעים בגובה אופטימלי ובשילוב עם קו גג גבוה יחסית, קל להיכנס לרכב ולצאת ממנו. פנים התא מרווח ואוורירי בזכות חלונות צד גדולים, עד קו המרפקים. הראות טובה אפילו ללא סיוע ממערכת המצלמות ההיקפיות היעילה.

המושבים הקדמיים נוחים מאוד ובגרסה המאובזרת מתכווננים לכל זווית. המושב האחורי מרווח דיו לשלושה מבוגרים גדולים, עם מרחב ראש שופע ותנוחת ישיבה גבוהה יחסית, שתורמת להרגשה בטוחה.

מולטימדיה ומצלמות

המסך עצמו חד, מהיר ומאורגן היטב, גם המסך של לוח המחוונים גודל וחד מאפשר קריאה אפילו אם שכחתם את משקפי הקריאה. בתחתית המסך יש כמה מתגים פיזיים זעירים לשליטה בפונקציות חיוניות, אבל מערכת הפיקוד מבוססת הקול חוסכת את הצורך להשתמש בהם. ההגה הוא תענוג לעיניים ולידיים, אם כי מרצדס עדיין שומרת אמונים למוט ההילוכים הפלסטי הדקיק הממוקם לצדו. אולי הגיע הזמן לעבור הלאה.

רמת הגימור גבוהה ואם מוסיפים לתמונה "תאורת אווירה" עתירת גוונים, שמכסה כמעט כל משטח בתא, כמו גם מערכת קול רצינית ובידוד רעשים אבסולוטי בזכות שמשות אקוסטיות (אופציה ברכב המבחן) - מקבלים תחושה של בידוד מההמונים אפילו בפקקים.

תא מטען

תא המטען משלם את המחיר על הסוללה הנטענת הגדולה ומערכת הקירור שלה, ונפחו בגרסת הפלאג־אין עומד על 470 ליטר בלבד לעומת 620 ליטר בגרסאות הבנזין והדיזל הרגילות. אמנם הדלת האחורית רחבה וניתן להגדיל את שימושיות ההטענה באמצעות קיפול מהיר של המושב האחורי, אבל זו עדיין מגבלה עבור רכב המיועד להובלת משפחות פעילות על מטענן.

בעידן שבו כל יצרן סיני אלמוני יודע לעצב תאי נוסעים שנראים מתוחכמים ואיכותיים, עם מסכי ענק וממשקי אנוש מתקדמים, יצרני היוקרה הגרמנים צריכים להתאמץ כדי לשמור על בידול יוקרתי. ניכר שמרצדס השקיעה הרבה משאבים במטרה. התא כולו מפוסל בקווים נקיים עם חומרים איכותיים למראה ולמגע ונראה יוקרתי, ואפילו מסך הפיקוד האנכי הגדול והדקיק מזכיר עבודה של מעצב פנים מהאלפיון העליון ולא תוספת חיצונית אקראית.

מנוע וצריכת דלק

גרסת הפלאג־אין המחודשת מאמצת טכנולוגיה שהפציעה בסין, "הנעת פלאג אין מאריכת טווח" (EREV). במסגרתה מנוע הבנזין משמש גיבוי למנוע חשמלי חזק ולא להפך, וסוללה נטענת תומכת בטעינה מהירה המאפשרת נסיעה לטווח משמעותי על חשמל בלבד.

מרצדס נוקבת בנתונים מרשימים של טווח חשמלי וצריכת דלק, אבל הם תיאורטיים ומתייחסים לתנאים אופטימליים. אולם, מי שיקפיד לטעון את הסוללה באופן סדיר יוכל להשיג טווח של 70-80 קילומטר בתנאים ריאליים, די והותר לנסיעה יומית במסלולים קבועים. במצב כזה הביקורים בתחנת דלק יהיו מזעריים. ניתן להשתמש במנוע הבנזין בנפח 2 ליטר כדי לטעון את הסוללה תוך כדי נסיעה או כתוספת כוח במצב ספורט, אם כי הוא לא מעודן ביותר. מנגד, ברוב התנאים המקובלים העברת הכוח לארבעת הגלגלים חלקה והתאוצות מכובדות לכלי, ששוקל כמעט 2.3 טון לפני נוסעים ומטען.

על הכביש

ה־GLC מכויל היטב לנסיעה נינוחה ונטולת ריגושים ברוב התנאים. היציבות הכיוונית מרשימה גם במזג אוויר סוער וחבילת ה־AMG מגיעה עם חישוקים גדולים ומסייעת לשפר את האחיזה, לחדד את ההיגוי ולהקטין את נטיית הגוף בפניות הדוקות. עם זאת הרכב לא נותן לשכוח את משקלו הרב ומי שינסה לדחוק אותו יקבל התנהגות די מגושמת. נוחות הנסיעה על מתלי האוויר טובה מאוד ברוב התנאים.

מחיר

המחיר, שמתחיל ב־575 אלף שקל ומפליג עד 655 אלף לדגם המאובזר, עוד לפני עליית המס, ממחיש היטב את הגישה הצינית של האוצר ביחס למיסוי. לקוחות "רגילים" שרוצים ליהנות מחיסכון ונסיעה למרחקים ללא תלות במטען, יגלו שהאופציות כמעט נעלמו. האלפיון, עם תקציב של חצי מיליון, יוכל להמשיך ולחסוך. מיסוי חברתי לתפארת. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X3 30e פלאג־אין

474 אלף שקל עולה הרכב בגרסה הבכירה, ולו עיצוב אתלטי ותא נוסעים איכותי. להנעה אחראי מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי בהספק 292 כ"ס אבל לסוללה טווח של עד 44 ק"מ.

ב.מ.וו X3 45e פלאג־אין / צילום: יח''צ
 ב.מ.וו X3 45e פלאג־אין / צילום: יח''צ

לקסוס RX 450H

480 אלף שקל עולה הרכב, עם תא נוסעים מפואר ועדכני. ההנעה משלבת מנוע 2.5 ליטר בנזין, מנוע חשמלי וסוללה עם טווח של כ־67 ק"מ.

לקסוס RX 450H / צילום: יח''צ
 לקסוס RX 450H / צילום: יח''צ