טלטלה בעולם הנפט: אנגולה עוזבת את אופ"ק. זו הסיבה

לאחר 16 שנות חברות הודיעה אנגולה היום כי היא החליטה לעזוב את קרטל אופ"ק •  הנטישה נובעת עקב אי הסכמות קשות, על רקע קיצוצים במספר חביות הנפט שעליהם הוחלט בקרטל לפני מספר שבועות כנגד המדינה

מטה אופ''ק בוינה / צילום: Shutterstock, Sodel Vladyslav
מטה אופ''ק בוינה / צילום: Shutterstock, Sodel Vladyslav

אנגולה הודיעה היום (ה') כי החליטה לעזוב את קרטל OPEC לאחר 16 שנות חברות. הרקע להחלטה הוא אי הסכמות קשות בין אנגולה, אחת ממפיקות הנפט הבולטות ביבשת אפריקה, לבין הקרטל על רקע הקיצוצים האחרונים שעליהם הוחלט בהתכנסות OPEC+ לפני כשלושה שבועות.

בעקבות התקפות החות'ים: זינוק בעלויות הובלת הנפט במזרח התיכון
חברת ענק ראשונה מזהירה מעיכובים בשל מתקפות החות'ים בים האדום

במסגרת אותם הקיצוצים בהיקף של כ־2.2 מיליון חביות ביום, הוחלט כי בשנת 2024 אנגולה תפיק 1.1 מיליון חביות ביום - במקום 1.28 עליהם תוכנן במקור. האנגולים, לצד ניגריה, התנגדו למגמת הקיצוצים, מה שהוביל גם לדחיית אותה הישיבה. לבסוף, הם דרשו קיצוץ קטן במחצית מזה שדרשו בקרטל, לכ־1.18 מיליון חביות ביום. 

אולם, הם לא נענו וכבר מן הרגע הראשון בסוף נובמבר הודיעו כי הם אינם מתכוונים להיענות למכסה. עבור אופ"ק זו מכה קשה לא רק כי ערב הסעודית נותרת עם קרטל אופ"ק בן 12 מדינות, לאחר שבשנים האחרונות עזבו קטר, אינדונזיה ואקוודור. הבעיה הגדולה של נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן בעזיבת אנגולה, היא שאנגולה מהווה את אחת משתי המדינות האפריקאיות החזקות בקרטל, יחד עם ניגריה. 

בשנת 2022, אנגולה הפיקה כ־1.137 מיליון חביות ביום, כמעט כמו ניגריה - כ־1.138 מיליון. מדובר בקצב הפקה גבוה יותר משל אלג'יריה (כ־1.02 מליון חביות ביום), מלוב (כ־981 אלף חביות ביום) והרבה יותר מהרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (כ־262 אלף חביות ביום). קצב ההפקה האנגולי גבוה משמעותית מזה של מדינות שבעבר נתפסו כמעצמות נפט של ממש כמו ונצואלה, שקצב ההפקה שלה בשנה שעברה עמד על כ־716 אלף חביות ביום.

הצעד של האנגולים מתבצע לאחר שבצל השפעות המצור של החות'ים על הים האדום, מחיר ברנט זינק בכ־4% בכארבעה ימים לכ־80 דולר לחבית. כעת, מחיר הברנט עומד על כ־78.8 דולר לחבית. לא מן הנמנע כי במסגרת מפגן כוח הם יכריזו כי החליטו להותיר את קצב ההפקה המתוכנן שלהם ל־2024 ל־1.28 מיליון חביות ביום, וכך עשויים להוביל למגמת ירידה במחיר הנפט.