חברת ענק ראשונה מזהירה מעיכובים בשל מתקפות החות'ים בים האדום

ענקית הריהוט השבדית איקאה הודיעה כי בעקבות מגבלות השיט בים האדום, "ייתכנו מגבלות זמינות עבור מוצרי איקאה מסוימים" • איקאה לא מחזיקה באוניות מכולה, אך תשע ענקיות ספנות שחולשות על כ־75% משוק ההובלות הימיות כבר הודיעו כי לא יעברו בים האדום עד להודעה חדשה

חנות איקאה באיזור התעשייה ספיר בנתניה / צילום: Shutterstock
חנות איקאה באיזור התעשייה ספיר בנתניה / צילום: Shutterstock

ענקית הריהוט השבדית איקאה הודיעה היום (ד') כי צפויים עיכובים וחוסרים במוצרים מסוימים בעקבות מגבלות השיט בים האדום. בחברה מציינים כי הם מנסים לאתר אפשרויות הובלה נוספות במטרה לשמור על זמינות המוצרים, שרבים מהם מגיעים בשגרה מהמפעלים באסיה בהובלה ימית, בפרט דרך תעלת סואץ.

שאלות ותשובות | מי בפנים ומה תהיה תגובת החות'ים? כוח המשימה הבינ"ל יוצא לדרך
״גם סין מבינה שאם יש בעיה בתעלת סואץ כל המסחר העולמי סובל״

"אנחנו יכולים לחלוק כרגע שהמצב בתעלת סואץ יגרום לעיכובים ועלול לגרום למגבלות זמינות עבור מוצרי איקאה מסוימים", מסר דובר קבוצת איקאה, אוסקר ליונגרן, לסוכנות הידיעות בלומברג. "החברה מקיימת שיחות עם גורמי תחבורה במטרה להבטיח את בטיחות האנשים שעובדים בשרשרת הערך של איקאה, ולנקוט בכל אמצעי הזהירות הדרושים לשמירה על בטיחותם".

איקאה אינה מחזיקה אוניות מכולה, ותלויה בחברות שיובילו עבורה. עם זאת, תשע ענקיות ספנות שחולשות על כ־75% משוק ההובלות הימיות כבר הודיעו כי יימנעו ממעבר בים האדום עד להודעה חדשה. חברות יוצאות מן הכלל, לפי שעה, הן OOCL מהונג קונג, שנמצאת בבעלות ענקית הספנות הסינית "קוסקו", ו-ONE מסינגפור, שהודיעו על השהיית העבודה עם ישראל - בניסיון שהמורדים החות'ים לא יפגעו בספינות שלהן בים האדום.

מי שנפגעת מיידית ממשבר השיט בים האדום זו מצרים, שרכיב תעלת סואץ מהווה כ־2% מהתמ"ג שלה. מנכ"ל חברת "פלקספורט", ריאן פטרסן, מסר כי עד עתה 78 ספינות החליטו "להתעכב או לחכות להוראות", ואילו 46 ספינות החליטו לשוט דרך כף התקווה הטובה. המשמעות עבור החברות היא תוספת מוערכת של כארבעה שבועות לשרשראות האספקה, ועבור מצרים הפסד מוערך של כ־74.4 מיליון דולר. הסיבה לכך היא שכל כלי שיט משלם כ־600 אלף דולר עבור מעבר בתעלת סואץ. עם זאת, ייתכן כי מדובר בהערכת חסר. לפי העיתון א־שרק אל־אווסט, 55 ספינות החליטו לשוט דרך כף התקווה הטובה.