באפט נגד S&P 500: מי הציג ביצועים טובים יותר השנה?

למרות התשואה השנתית של 16%, מניית ברקשייר האת'וויי עדיין מפספסת את התשואה של השוק, כפי שזו משתקפת בתוצאות מדד S&P 500 • למה זה קורה, ואיפה השקיע באפט השנה

וורן באפט / צילום: Reuters
וורן באפט / צילום: Reuters

מניית ברקשייר האת'וויי , אותה מנהל המיליארדר וורן באפט, אכזבה השנה כאשר מניית החברה סגרה את העשור עם תוצאות חלשות מאלה של מדד S&P 500.

ברבעון האחרון של השנה, מניית החברה הניבה תשואה נמוכה מזו של מדד הדגל של וול סטריט בכ-9%, ונכון להיום היא מציגה תשואה שנתית של 16%, בעוד מדד S&P 500 סגר את השנה עם תשואה שנתית של כ-26%.

רואה חשבון ומתרחק מאור הזרקורים: האיש שבאפט סימן כיורש | WSJ
עקפה את צ'ק פוינט ו-ICL: החברה הישראלית הכי רווחית בוול סטריט

בעשור האחרון עלתה מניית ברקשייר בממוצע שנתי של 12%, מעט פחות מהתשואה השנתית הכוללת (כולל חלוקת דיבידנדים) של מדד S&P 500, שעמדה על 12.2%.

גם בהסתכלות על ביצועי המניה ב-5 השנים האחרונות, מדד ה-S&P עקף את המניה של באפט עם תשואה של 16.4% לעומת 13.4%, לפי חישוב של בלומברג.

במבט רחב יותר, של 20 שנה, תשואת המניה פחות או יותר שווה לתשואת המדד - עם 9.8%.

למרות רווח שיא, וזינוק במניות בהן היא מושקעת: מדוע התשואה השנתית של  ברקשייר האת'וויי נמוכה יחסית?

התשואה השנתית הנמוכה יחסית של המניה של באפט מעוררת תהייה משתי סיבות עיקריות. הראשונה, היא שחברת ההשקעות צפויה לסיים את השנה ברווח שיא, עם עליה של 25% ברווח התפעולי (לאחר מיסים) לכ-40 מיליארד דולר.

השנייה היא הזינוק של מניית אפל , המהווה כמחצית מתיק ההשקעות של ברקשייר. המניה הניבה לבאפט רווח של כ-150 מיליארד דולר, כשטיפסה מתחילת השנה ב-55%, למחיר של כ-194 דולר למניה.

מניה נוספת שהניבה לברקשייר רווח משמעותי היא אמריקן אקספרס , בה החברה מושקעת בכ-24 מיליארד, שעלתה מתחילת השנה ב-26%.

בנוסף, אפיק השקעה נוסף שתרם לרווח של מניית ברקשייר הוא אגרות חוב ממשלתיות של ארה"ב לטווח הקצר שנהנו מעליית הריבית מאז 2022 והניבו תשואה של כ-5%, כאשר החברה מושקעת בכ-150 מיליארד דולר במזומן באפיק זה.

מאיפה מגיע החשש להשקיע במנייה של באפט?

הפער בין הנתונים הטובים לרווח הנמוך יחסית לעומת ה- S&P מראה שגם למשקיע על כמו באפט קשה להתחרות בתוצאות שמספקת השקעה במדד המובל על ידי ענקיות הטכנולוגיה של וול סטריט, במיוחד כשלוקחים בחשבון את הגודל של ברקשייר, עם שווי בסיס של טריליון דולר.

אז מאיפה מגיע החשש להשקיע במנייה של באפט? הסבר אחד לכך הוא שהמשקיעים צופים רווחים נמוכים יותר מאגרות החוב הקצרות טווח, לאור ההערכות שהפדרל ריזרב עשוי להוריד את הריבית לטווח הקצר. 

הסבר נוסף לכך הוא החשש מגילו. באפט חגג 93 שנים באוגוסט, ורק בחודש שעבר כתב למשקיעים שהוא מרגיש טוב, אך שהוא "מודע לכך שהוא בהארכת זמן". החששות שברקשייר תאבד את מי שהוביל אותה ב-60 השנים האחרונות הוחמרו לאחרונה עם מות יד ימינו, צ'רלי מנגר, בגיל 99.