התנאי החדש של שר הבינוי והשיכון לשכירות במחיר מופחת

התקנות חדשות המסדירות קבלת זכאות לדיור בשכירות ארוכת טווח מוסדית קובעות כי סך ההכנסה החודשית הממוצעת ברוטו של המועמד לא תעלה על פי 1.2 משכר הממוצע במשק, שעומד כיום על 12,488 שקל

ישיבת הממשלה השבועית, 30.7 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ישיבת הממשלה השבועית, 30.7 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, פרסם לאחרונה תקנות חדשות המסדירות את נושא קבלת הזכאות לדיור בשכירות ארוכת טווח מוסדית, ובין היתר הוסיף קריטריון שלא היה קיים בתחום עד היום - מבחן הכנסה למועמד.

יאפשר הורדת ריביות? בנק ישראל מאפשר לקחת הלוואה לכל מטרה בשעבוד 70% משווי הנכס 
איך מכניסים קיבוץ לתוך יישוב קיים: מפוני כרם שלום עוברים לאשלים 

שכירות ארוכת טווח מוסדית היא כזו המקודמת בעידוד המדינה או על ידה, ולכן המדינה היא שקובעת בה את הקריטריונים, ובהם דרישה מיזם הפרויקט להעמיד כ־20% מיחידות הדיור בו במחיר מופחת. באופן טבעי, לאותן יחידות דיור קיים ביקוש גבוה, והיזם והמדינה נדרשים לבצע "סינון" כדי לקבוע מי הם הזכאים להתגורר בדירות אלו. התקנות החדשות שפרסם כעת השר גולדקנופף, ושייישארו פתוחות להערות הציבור עד ל־10 בינואר 2024, מעדכנות את הקריטריונים לזכאות עבור דירות אלו.

מה הם התנאים במסגרת מבחן ההכנסה, שהוסיף השר? סך ההכנסה החודשית הממוצעת ברוטו של המועמד לקבלת זכאות, בששת החודשים שקדמו לבדיקה, לא עולה על פי 1.2 מהשכר הממוצע במשק (12,488). אם מדובר בזוג, או באדם יחיד עם ילד אחד, סך ההכנסה החודשית הממוצעת לא יעלה על פי 1.75 מהשכר הממוצע במשק. במספרים - מדובר על 14,985 שקל ליחיד, ו־21,854 שקל לזוג או לאדם יחיד עם ילד.

עוד קובעות התקנות כי עבור כל ילד נוסף תחושב ההכנסה המירבית בתוספת של 55% מהשכר הממוצע במשק, ובלבד שסך ההכנסה המירבית אינו עולה על 28,722 שקל לחודש.

נוסף על כך, התקנות כוללות כללים לעריכת הגרלה בין מי שנמצאו זכאים לשכירות במחיר מופחת, "כך שחלוקת הדירות המיועדות להשכרה במחיר מופחת תהיה שיווניות והוגנת", לפי הכתוב בדברי ההסבר לתקנות. בין הכללים: חובת נוכחות של מפקח, קביעת זמני הרשמה ופרסום הודעות ועוד.