פרויקט פינוי בינוי בתל אביב נמשך כבר עשור. עד שהגיע טיל וזירז אותו

תוכנית העיצוב של פרויקט פינוי בינוי בדרום מזרח תל אביב קיבלה אישור בזמן מקוצר - שלושה חודשים במקום לפחות שנה בדרך כלל, לאחר פגיעת טיל באחד מהבניינים בה • אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית, שמקדמת את הפרויקט בשותפות (70%): "על מינהל התכנון והרגולטור לפעול להשריש מנגנונים לקיצור הליכי אישור תב"עות והיתרי בנייה"

הבניין לאחר הפגיעה / צילום: דוברות מד''א
הבניין לאחר הפגיעה / צילום: דוברות מד''א

פרויקט פינוי בינוי שהחל לקרום עור וגידים כבר לפני כעשור ברחוב בר לב בתל אביב, התקדם משמעותית דווקא בעקבות פגיעת טיל במלחמת "חרבות ברזל". הבניין ברחוב בר לב 104 נפגע מרקטה ששוגרה ב־27 באוקטובר. כתוצאה מהפגיעה, נפגעו ארבעה בני אדם ופונו לקבלת טיפול רפואי. במבנה גם פרצה שריפה שפגעה בכמה קומות והדיירים בדירות שנפגעו פונו בעקבות הפגיעה וההרס.

בממשלה בוחנים מגורים זמניים לאלפי תושבי הצפון: "לא מוכנים להמשיך לגור במלונות" | בלעדי
בנק ישראל רוצה להלוות ללוקחי משכנתאות עד 200 אלף שקלים נוספים. כך זה ישפיע על מחירי הדירות 

הפגיעה הובילה לזירוז של ההליכים בקידום הפרויקט. לאחר פגיעת הטיל, תוכנית העיצוב בפרויקט אושרה בתוך זמן קצר של שלושה חודשים במקום שנה לפחות.

התוכנית החדשה

מתחם הפינוי בינוי בר לב 104־106, שוכן בפינת הרחובות בר לב והבושם, במגרש בשטח של 3.85 דונם שבו קיימים כיום שני מבנים ישנים בני ארבע קומות ובהם 32 יחידות דיור (יח"ד). הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל אביב אישרה בשבוע שעבר (20.12) את תוכנית העיצוב כך שבמקום מבני הרכבת הישנים שיש במקום כיום, ייבנו 103 יח"ד בשני מבנים, האחד בן 24 קומות והשני מרקמי בן תשע קומות. הקומות הראשונות יכללו חזית מסחרית לרחובות והחניה במגרש כולה תהיה תת קרקעית. לפי התוכנית ייבנה גם מבנה נוסף לצורכי ציבור עם גישה נפרדת מהדופן הדרומית של המגרש ובצמוד לבית ספר לבנה.

הבניין החדש / הדמיה: גל־אור פישביין אדרכילים בע״מ
 הבניין החדש / הדמיה: גל־אור פישביין אדרכילים בע״מ

אלכס מריאש, מנכ"ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית, שמקדמת את התוכנית בשותפות ומחזיקה ב־70% ממנו (30% מגדלי גאון), מספר: "בשבועות הראשונים של המלחמה הבניין ספג פגיעה ישירה. בו ביום פנינו למהנדס העיר ולמנהל אגף הכנסות בעירייה ויחד עם שושנה ממשרד אדריכל העיר קידמנו ואישרנו את תוכנית העיצוב בזמנים קצרים. שולחן עגול בהשתתפות גורמי התכנון התקיים ב־26.11.2023 וכבר השבוע אישרנו את התוכנית בוועדה המקומית".

אלכס מריאש, מנכ''ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית / צילום: Studio84
 אלכס מריאש, מנכ''ל הכשרת הישוב התחדשות עירונית / צילום: Studio84

המהירות שבה קידמו את ההליך במקרה זה מעלה את השאלה מדוע זה לא מבוצע במהירות הזו בכלל הפרויקטים?

בעיריית תל אביב השיבו כי "תוכנית העיצוב אושרה בהליך מהיר בהתבסס על עבודה ותיאומים שהחלו כבר לפני מספר חודשים. מדובר על מגרש בודד בפרויקט שאינו מורכב מבחינה תכנונית. גם היזמים וגם העירייה מצאו דרך לתת מענה ותעדוף לפרויקט בהתחשב במצב החירום שנוצר עקב הפגיעה בבניין. בפרויקטים מסוג זה, שכוללים מבנה יחיד, מקדמים לאחרונה תב"עות מהודקות המציגות פתרונות לרוב נושאי התכנון, הפיתוח והעיצוב במטרה לייעל את ההליך ולצמצם תכולה וזמן עבודה הנדרש לתוכנית עיצוב ופיתוח".

העיכוב באישורים

מריאש מספר שהפרויקט החל כבר לפני כעשור. לדבריו, "את השיח עם הדיירים התחילו כבר ב־2014. בשנת 2017, חברת הכשרת הישוב התחדשות עירונית נכנסה כשותפה בפרויקט ומחזיקה ב־70%. הובלנו את התב"ע שקיבלה תוקף בספטמבר האחרון.

"על מינהל התכנון והרגולטור לפעול להשריש מנגנונים לקיצור הליכי אישור תב"עות והיתרי בנייה. לוקח זמן רב מדי לאשר תב"ע ולהוסיף לכך דרישה לאשר תוכנית עיצוב לפני היתר בנייה, זה מעכב משמעותית את קידום הפרויקטים ומימושם. ברמה הלאומית זה מצב שחייב להשתנות. פה, בהמשך לנסיבות, אישרנו בתוך שלושה חודשים בגלל הרצון של העירייה לקדם. העיריה נרתמה לעזור ולסייע לתושבים וזה לא מובן מאליו".

עיריית תל אביב נשאלה מדוע יש צורך בתוכנית עיצוב נפרדת ולא להגיש אותה עם היתרי הבניה במתחמים בהם אושרה תב"ע. מהעירייה נמסר כי "הכנה ואישור תוכניות עיצוב ופיתוח נדרשים ע"פ הוראות התוכנית התקפה. במסגרת הליך הכנה של תוכנית העיצוב ניתנת אפשרות לבחון ולטפל בסוגיות תכנון ועיצוב המחייבות תיאום בין גורמי התכנון, הרישוי והיזמים. הכנת תוכנית עיצוב מקצרת את זמני העבודה בהליכי הרישוי, ונותנת הזדמנות לדיאלוג ולעבודת תיאום תכנון מול האדריכלים/יזמים במפגשי תיאום שאינם מתאפשרים בלו"ז הקבוע והקצר של הליכי רישוי הבנייה .

"תוכנית העיצוב המאושרת עסקה, בין היתר, בשילוב מבנה לצרכי ציבור בתכנון החדש, פיתוח רחבה עירונית ושינויים במערך דרכים גובלות - נטיעות וזיקות הנאה. כמו כן, תוכנית העיצוב דאגה לשמירה ולאיזון בין אינטרסים של הפרטיים לאינטרס הציבורי, תוך הבטחת מענה להיבטי תכנון ופיתוח עירוני - לדוגמה: קישוריות למרחב הציבורי ולסביבה, מיסוד זיקות הנאה /חיבור למרחב הציבורי, טיפול בתשתיות במגרש, פיתוח נופי, בניה ירוקה, מופע אדריכלי וכיוצ"ב".

ממינהל התכנון נמסר: "שמנו את נושא ייעול הליכי הרישוי ובכללם דרישות מעכבות כגון תוכניות עיצוב והנחיות מרחביות, בתוכנית העבודה לשנת 2024, מתוך כוונה ברורה לפשט ולקצר את ההליכים".