דוח חדש: סך גיוסי ההון בהייטק נחתך ביותר ממחצית לעומת אשתקד

ברבעון הרביעי של השנה הנוכחית, רבעון שנחשב למאתגר במיוחד בצל מלחמת חרבות ברזל שפרצה בתחילת אוקטובר, גייסו חברות הייטק המקומיות סכום של 1.45 מיליארד דולר בלבד • במקביל נרשמה עלייה בנתוני ההשקעות בשלבי הסיד

הייטק. ירידה חדה בגיוסים / צילום: Shutterstock
הייטק. ירידה חדה בגיוסים / צילום: Shutterstock

לפי נתוני IVC, בשיתוף עם לאומיטק, תעשיית ההייטק הישראלית מסיימת את שנת 2023 עם 392 סבבי גיוס הון, בהיקף של 6.9 מיליארד דולר.

הדוח סוקר את כל פעילות ההייטק הישראלי הכוללות בין היתר גיוסי הון, מיזוגים ורכישות, כמו גם פעילות בשוק ההון הציבורי, ומשקף תובנות ראשונות על כלל השנה החולפת, הכוללות בין היתר הערכות גיוסי הון כמו גם תבונות לעתיד, ובפרט, תובנות לגבי הרבעון הנוכחי השנה.

הרבעון הרביעי השנה נחשב למאתגר במיוחד, בצל מלחמת חרבות ברזל שפרצה בתחילת אוקטובר. במהלכו גייסו חברות הייטק המקומיות סכום של 1.45 מיליארד דולר ב-75 סבבים. בראייה שנתית, מדובר בירידה של 56% לעומת 2022. עם זאת, יחסית לרבעון הקודם, הירידה מתונה יחסית, של 15% בסך הגיוסים, ובמקביל נראית עלייה בנתוני ההשקעות בשלבי הסיד. 

ניצחון לאפל: בוטל הצו שאסר על מכירת שעונים בארה"ב 
דוח חדש קובע: מערכת בריאות הנפש בישראל היא מהמוזנחות במערב 
בכיר במשרד הכלכלה חושף: חברת ענק נוספת בדרך לישראל 

עוד עולה מהדוח כי היקפי ההשקעה בסבבי הסיד של חברות מקומית, משקפים מגמת עלייה יחסית לרבעון השני השנה. הגיוסים בסבבים אלו ברבעון הנוכחי הסתכמו ב-220 מיליון דולר, נתון גבוה יחסית בהסתכלות היסטורית, כך לפי הדוח. עם זאת, מספר סבבי הגיוסים ברבעון האחרון עמד על 31, מספר נמוך יחסית לרבעונים הקודמים, אבל תואם את הטווחים בסבבי גיוס מסוג זה בין השנים 2015-2019.

נתוני היקפי הגיוס לסוף השנה הנוכחית דומים להיקף הגיוסים בשנים 2018-2019. הנתונים לגבי סבבי הגיוסים משקפים ירידה של 44% במספר הסבבים לעומת אשתקד.

ניתוח זהות המשקיעים בדוח מראה כי המלחמה לא הרחיקה את המשקיעים הזרים (המוגדרים בדוח כישויות בבעלות זרה, שהמשרדים שלהם אינם בישראל), מה גם שלפי ממצאי הדוח מעורבות המשקיעים הזרים בעסקאות עלתה בשיעור יחסי במהלך השנה הנוכחית, זאת לעומת המשך ירידה בהיקף השתתפות המשקיעים המקומיים בעסקאות ברבעון הנוכחי.

2023 משקפת התכנסות

מנכ"לית לאומי טק, מיה אייזן-צפריר, מסרה כי "בהתאם למגמות העולמיות בשוק הטק, שנת 2023 משקפת התכנסות חזרה לרמות ההשקעה והיקפי הפעילות שראינו ב־2018 ו־2019 - לפני שנות השיא החריגות יחסית ב2020-2022. לסביבת המאקרו העולמית המאתגרת התווספו האירועים הקשים והלחימה של החודשים האחרונים המעלים את רף האתגר של ההייטק הישראלי בסביבתו הגלובלית.

"אל מול כל אלה נתוני הרבעון הרביעי, המלמדים על ירידה מתונה יחסית של 15% ועלייה מובהקת בנתוני ההשקעות בשלבי הסיד, מהווים אינדיקציה לעמידות גבוהה של תעשיית ההייטק הישראלית ותזכורת חשובה לתפקיד החשוב כל כך שיש לסקטור הזה במשק הישראלי במיוחד בימים אלה".

הנתונים בדוח לקוחים ממאגר המידע של IVC, והדוח בכללותו מסכם פעילות של חברות הייטק ישראליות או בעלות זיקה ישראלית בין השנים 2015 עד 2023.