החלטה דרמטית של בנק ישראל: מוריד את הריבית ב-0.25%

ההערכות בשוק היו שנויות במחלוקת לגבי החלטת הריבית של בנק ישראל, שהחליט להוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5% • במקביל, בבנק ישראל מציינים כי במהלך הריבית צפויה לעמוד על 3.75%-4.0% ברבעון הרביעי של 2024, וכי שיעור האינפלציה במהלך השנה צפוי לעמוד על 2.4%

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בפעם הראשונה מאז מרץ 2020 (משבר הקורונה), בנק ישראל הודיע היום (ב') כי הוא מוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 4.5%. החלטת הבנק מגיעה לאחר 10 העלאות ריבית רצופות - בין אפריל 2022 למאי 2023 - משיעור אפסי לרמה נוכחית של 4.75%. במקביל, בחמשת החלטות הריבית האחרונות הבנק הותיר את הריבית על כנה.

נגיד בנק ישראל מציג: תחזית למשק, ביקורת על תקציב הביטחון ואזהרה
"ההחלטה הפתיעה אותי": רוב הכלכלנים טעו בתחזיות הריבית
פרשנות | כשהדיון לגבי החלטת הריבית נמצא במגרש הצבאי והפוליטי

במקביל, יחד עם ההחלטה על הפחתת הריבית, בבנק המרכזי פרסמו כי התחזית המאקרו כלכלית לגבי התוצר בישראל, נותרה ללא שינוי: 2% בשנים 2023 ובשנת 2024, לגבי שנת 2025, התוצר צפוי לעמוד על 5%.

לצד זאת, הגירעון הממשלתי גדל בתחזית הנוכחית ויעמוד בשנת 2023 על פי בנק ישראל על 4% (גידול של 0.3% לעומת התחזית הקודמת) ויגיע בשנת 2024 ל-5.7%(5% בתחזית הקודמת).

על פי בנק ישראל זוהי הפחתת הריבית הראשונה לשנת 2024, כשבמהלך השנה יבואו הפחתות נוספות. כך, הריבית צפויה לעמוד על 3.75%-4.0% ברבעון הרביעי של 2024.
עוד על פי בנק ישראל, שיעור האינפלציה במהלך שנת 2024 צפוי לעמוד על 2.4%, ללא שינוי ביחס לתחזית נובמבר. "התמתנות האינפלציה בטווח התחזית, בהשוואה לאינפלציה של 2023, משקפת מגמה שהחלה עוד טרם המלחמה, בהשפעת ההתפתחויות בעולם והמדיניות המוניטרית המקומית, והיא מושפעת גם מהייסוף שחל לאחרונה. נוסף על אלו, בעקבות המלחמה, היא מושפעת גם מהפגיעה בסנטימנט הצרכני ובביקוש לצריכה", הסבירו.

הכלכלנים הבכירים היו שנויים במחלוקת לגבי ההחלטה היום 

ההערכות בשוק היו שנויות במחלוקת לגבי החלטה הריבית הנוכחית, כאשר תחזיות הקונצנזוס על פי בלומברג חזו כי הבנק יוריד את הריבית ברבע אחוז לאור התחזקות השקל והירידה באינפלציה, אך היו גם כלכלנים שהניחו כי הבנק המרכזי ישמור על זהירות ויותיר את הריבית על כנה.

על פי ההערכות השונות, האינפלציה בישראל שכמעט נוגעת ביעד יציבות המחירים של בנק ישראל (3.3% בנובמבר) יחד עם ההתחזקות החדה של השקל בחודשים האחרונים תמכו בציפיות השוק להפחתת ריבית ראשונה היום על ידי הבנק המרכזי בישראל. במקביל, בשוק קיוו כי פרופ' אמיר ירון, יפחית את רמת הריבית במטרה להקל על חובות משקי הבית, ודאי בתקופה של מלחמה המאתגרת כלכלית את המשק.

בנובמבר האחרון הוציא בנק ישראל תחזית לפיה צפויה הפחתת ריבית של 0.75% לפחות בשנה הקרובה. עם זאת, בשוק ההון מתמחרים תוואי הפחתות ריבית מהר יותר עד לרמה של 3.25% בעוד כשנה.

יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות, ציין כי "התמונה המקומית ממשיכה להיות חיובית יחסית למה שניתן היה לצפות מכלכלה הנמצאת בחודשיים וחצי של מלחמה. לביצועים היציבים עד מוגברים בצריכה הפרטית, החשבון השוטף וכמובן ההוצאה הממשלתית מתווסף כעת מיצוב בעל פוטנציאל בהתחלות הבנייה, טרום תחילת המלחמה.

"אל מול זה, נתוני שוק התעסוקה מראים אומנם שיפור, אבל כזה איטי יחסית. ונעריך כי סביר שיקח הרבה זמן לשוק זה להתייצב ברמות הדומות לאלה של ערב המלחמה, גם אם זו תסתיים בזמן קצר יחסית. השקל, במקביל, ממשיך להתחזק. ונעריך כי זה יקל על בנק ישראל להוריד ריבית, בהחלטה היום.