בעקבות הורדת הריבית: החזר המשכנתה יקטן, אבל הבשורה האמיתית מסתתרת במקום אחר

אחרי שמאז אפריל 2022 נרשמו העלאות של למעלה מ-1,000 שקל בממוצע בהחזרי המשכנתאות, הורדת הריבית הנוכחית של בנק ישראל תפחית אותם במידה לא משמעותית, ובעיית מחנק האשראי של משקי בית רבים תימשך • אז למה בכל זאת מדובר בבשורה חשובה?

משכנתה. בכמה יפחת ההחזר החודשי? / צילום: Shutterstock
משכנתה. בכמה יפחת ההחזר החודשי? / צילום: Shutterstock

האם הורדת הריבית של בנק ישראל היא בשורה לציבור לווי המשכנתאות? אולי בעצם ההורדה, אך לא בשיעורה. אחרי שמאז אפריל 2022 נרשמו העלאות של למעלה מ-1,000 שקל בממוצע בהחזרי המשכנתאות, ההורדה הזו תפחית אותם במידה לא משמעותית, ובעיית מחנק האשראי של משקי בית רבים - תימשך. 

הבעיה באה לידי ביטוי בשיא בפיגורי משכנתאות ומיחזורים, ושיעור גבוה מאוד של הקפאות משכנתה שנרשמו בחודש נובמבר, כפי שנחשף בגלובס

הנתונים נחשפים: כמה אנשים לא עומדים בתשלום המשכנתה שלהם?
ניתוח | בנק ישראל רוצה להלוות ללוקחי משכנתאות עד 200 אלף שקל נוספים. כך זה ישפיע על מחירי הדירות
שאלת היום | האם משתלם למחזר עכשיו את המשכנתה

הפחתה של 0.25% בשיעור הריבית במשק משקפת ירידה ממוצעת של 69 שקל בהחזר החודשי ושל 20,747 שקל לאורך חיי המשכנתה. לא סיבה למסיבה - בטח שלא לנוכח מצב משקי הבית במלחמה.

בחודשים האחרונים נרשמו ממדים גדולים של משיכות מקרנות פנסיה והשתלמות ושל לקיחת הלוואות לכל מטרה, ונראה כי הורדה איטית של ריביות בנק ישראל (כפי שמומחים מעריכים שיקרה במהלך 2024) לא תפחית באופן משמעותי את הבעיה.

לאור זאת, התאחדות יועצי המשכנתאות הגיבה להורדה בקריאה להקמה מיידית של ועדת שרים לענייני נדל"ן כדי למזער את הפגיעה בציבור. "נוטלי המשכנתאות בישראל במצב קריטי - להפחתת שיעור הריבית במשק תהיה השפעה מזערית על הציבור ועל יכולתו להשתקם בעתיד הקרוב", הודיעה ההתאחדות.

הוראת השעה של בנק ישראל שתאפשר לקיחת הלוואה לכל מטרה בשיעבוד נכס קיים של עד 70% מימון מערך הנכס או עד 200 א' שקל מעבר ל 50% מימון מערך הנכס (הנמוך מביניהם), נועדה ככל הנראה להתמודד עם מחנק האשראי, אך נראה שזה מעט מדי.

בהתאחדות יועצי המשכנתאות מסרו כי במתכונתה הנוכחית ההוראה לא נותנת מענה לחלקים נרחבים בציבור.