ללא הבעת חרטה: מכתב ההתפטרות המלא של נשיאת הרווארד

קלודין גיי, נשיאת הרווארד שסירבה להשיב "כן" בעדותה בקונגרס לשאלה, האם קריאה לרצח עם של יהודים בקמפוס מהווה הפרה של התקנון של המוסד אותו היא מנהלת, התפטרה אתמול • "היה מפחיד עבורי להיות נתונה תחת התקפות אישיות ואיומים הניזונים ומונעים מאיבה גזענית", כתבה

קלודין גיי, התפטרה מתפקידה / צילום: Associated Press, Steven Senne
קלודין גיי, התפטרה מתפקידה / צילום: Associated Press, Steven Senne

נשיאת הרווארד קולדין גיי התפטרה אתמול (ג') מתפקידה, זאת כשברקע טענות על עבירות אתיות וביקורת קשה על עדותה בקונגרס, בה סירבה להשיב "כן" לשאלה, האם קריאה לרצח עם של יהודים בקמפוס מהווה הפרה של התקנון של המוסד אותו היא מנהלת. גיי היא הנשיאה בעלת הקדנציה הקצרה ביותר בתולדות הרווארד, כשמונתה לתפקיד רק בחודש יולי האחרון.

המלכוד הכפול של חיזבאללה בעקבות חיסול אל־עארורי
תלות בארה"ב וחשש מאיראן: המדינה הערבית היחידה בקואליציה נגד החות'ים

לפניכם מכתב ההתפטרות המלא של גיי:

חברי קהילת הרווארד היקרים,
בלב כבד אך עם אהבה עמוקה להרווארד, אני כותבת לכם ומשתפת שאפרוש מתפקידי כנשיאה. זו לא החלטה שהגעתי אליה בקלות. אכן, זה היה קשה, מעבר למילים, כי ציפיתי לעבוד עם רבים כל כך מכם על מנת להמשיך ולקדם את המחויבות שלנו למצוינות אקדמית, זו שהניעה את האוניברסיטה הנהדרת הזו לאורך מאות שנים. אבל לאחר התייעצות עם חברי תאגיד האוניברסיטה, התבהר לנו שזהו האינטרס הטוב ביותר של הרווארד בעבורי להתפטר, זאת בכדי שהקהילה שלנו תצליח לנווט ברגע הזה של אתגר יוצא דופן, תוך התמקדות במוסד עצמו ולא באיזשהו אינדיבידואל.

זהו בעבורי כבוד ייחודי להיות חברה באוניברסיטה הזו, מקום שהיה בית וההשראה עבורי במשך רוב הקריירה המקצועית שלי. תחושת החיבור העמוק שלי להרווארד ולאנשיה, הפכה את כל המצב למכאיב הרבה יותר, לראות את כל המתחים והפילוג שקרעו את הקהילה שלנו בחודשים האחרונים והחלישו את קשרי האמון וההדדיות, קשרים שצריכים להיות מקור הכוח והתמיכה שלנו בזמנים של משבר. בתוך כל זה, היה זה מדאיג שהטילו ספק במחויבות שלי להתעמת עם שנאה כמו גם המחויבות שלי לשמירה על קפדנות ודיוק מדעי - שני ערכי יסוד שהם מהותיים למי שאני - והיה גם מפחיד בעבורי להיות נתונה תחת התקפות אישיות ואיומים הניזונים ומונעים מאיבה גזענית.

אני מאמינה באנשי הרווארד, כי אני רואה בכם את האפשרות ואת ההבטחה לעתיד טוב יותר. השבועות האחרונים עזרו להבהיר בעבורנו מהי העבודה שעלינו לעשות בכדי לבנות את העתיד הזה, להילחם בדעות קדומות ובשנאה על כל צורותיה, לייצר סביבה לימודית שבה אנו מכבדים זה את כבודו של זה ומתייחסים אחד לשני בחמלה, ולהמשיך לאשר את המחויבות המתמשכת שלנו לחקירה פתוחה של המציאות ולביטוי חופשי במרדף אחר האמת. אני מאמינה שיש בנו את כל מה שאנחנו צריכים כדי להחלים מתקופה זו של מתח ופילוג, ולצמוח ממנה מחוזקים. קיוויתי בכל ליבי להיות זו שתוביל אותנו במסע הזה, בשותפות עם כולכם. כעת, עם חזרתי לפקולטה, כמו גם לתוכניות המלגות ולהוראה, שהן נשמת אפו של מה שאנחנו עושים כאן, אני מתחייבת להמשיך לפעול לצדכם על מנת לבנות את הקהילה שמגיעה לכולנו. 

כשהפכתי לנשיאה, הרגשתי ברת מזל במיוחד מההזדמנות לשרת אנשים מסביב לעולם שראו בעצם כהונתי את הרווארד כמקום שמאשרר את תחושת השייכות שלהם - התחושה שהרווארד מקבלת לשורותיה בברכה אנשים מלאי פוטנציאל וכישרון, מכל רקע שאפשר להעלות על הדעת, זאת בכדי ללמוד ולצמוח אחד עם השני.

אני פונה לכולם, אנא דעו שהדלתות הללו נשארות פתוחות ושהרווארד תהיה חזקה יותר וטובה יותר בשל כך.

כשאנו מקבלים בברכה שנה חדשה וסמסטר חדש, אני מקווה שכולנו נוכל להביט קדימה ולקוות לימים טובים יותר. למרות שאני עצובה לשלוח הודעה זו, תקוותיי להרווארד נותרות בעינן. כשתיזכר הנשיאות הקצרה שלי, אני מקווה שהיא תיתפס כרגע של התעוררות מחודשת כלפי חשיבות השאיפה למציאת האנושיות המשותפת שלנו, ושל אי ההסכמה שלנו לאפשר לשנאה ולצרות עין לערער על התהליך החיוני של החינוך. אני מאמינה שנמצא דרכים, בתקופה זו של אתגרים משמעותיים ושל מחלוקת עזה, להתחייב מחדש למצוינות, לפתיחות ולעצמאות, שהם קריטיים בעבור מה שהאוניברסיטה שלנו מייצגת, ובעבור היכולת שלנו לשרת את העולם.