הפוליטיקאי הבריטי שמצטרף למשלחת נגד ישראל בהאג

אחרי שהוביל בלונדון הפגנות המוניות נגד ישראל, בעד הפלסטינים ובקריאה להפסקת אש ברצועת עזה, מנהיג מפלגת הלייבור לשעבר ג'רמי קורבין יצטרף למשלחת הדרום אפריקנית לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג • כזכור, דרום אפריקה הגישה עתירה דחופה בדרישה שיוציא צו שיורה לישראל להפסיק כל פעילות צבאית ברצועה

ג'רמי קורבין / צילום: ap, Alberto Pezzali
ג'רמי קורבין / צילום: ap, Alberto Pezzali

ג'רמי קורבין, לשעבר מנהיג מפלגת הלייבור הבריטית, שסולק מהמפלגה בשל סירובו לגנות התבטאויות אנטישמיות, יצטרף למשלחת הרשמית של דרום אפריקה לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג ביום חמישי; כך מדווחים בשעות האחרונות כלי התקשורת בבריטניה. הדרום אפריקאים הגישו עתירה דחופה לבית הדין בהאג, בדרישה שיוציא צו שיורה לישראל להפסיק כל פעילות צבאית ברצועה, ומאשימים את ישראל בביצוע רצח עם בעזה. קורבין יצטרף באופן סמלי לצד הדרום-אפריקאי, שיציג את טענותיו בפני בית הדין ביום חמישי ב-11:00 (שעון ישראל).

ראיון | ראש המל"ל לשעבר: רק כך אפשר להבטיח פירוז של הרצועה מנשק 
האם אחד משומרי הראש של בכיר בחמאס סייע למוסד? 

קורבין הוא בין המובילים של ההפגנות ההמוניות נגד ישראל, בעד הפלסטינים ובקריאה להפסקת אש ברצועת עזה שהתקיימו בלונדון בחודשים האחרונים. הוא הוביל את המפלגה לבחירות הקודמות ב-2019 ונחל כישלון חרוץ מול יריבו דאז, בוריס ג'ונסון מהשמרנים. לאחר מכן התחלף השלטון בלייבור, וקיר סטארמר, המנהיג החדש, הבטיח "לעקור מן השורש" את ההגנה על התבטאויות אנטישמיות שהוביל קורבין, ואת המדיניות האנטי-ישראלית החריפה שלו. בעבר השתתף קורבין בטקס אזכרה לטרוריסט פלסטיני מ"החזית העממית" בתוניסיה. בראיון טלוויזיוני אחרון סירב לגנות את מעשי הטרור של חמאס ב-7 באוקטובר.

טורקיה ומלזיה תומכות במהלך של דרום אפריקה

הוא יצטרף למשלחת הדרום-אפריקאית שמוביל שר המשפטים רונאלד למולה. הבכיר הדרום-אפריקאי אמר לפני הדיונים כי "הטיעונים שלנו חזקים, ואנחנו צופים ניצחון". מספר מדינות וארגונים כבר הביעו תמיכה במהלך הדרום אפריקאי, ביניהם טורקיה, מלזיה וארגון המדינות האיסלאמיות. גם במפלגת השין-פיין האירית מהאופוזיציה קראו לממשלה בדבלין לתמוך בעתירה, אך ראש הממשלה האירי מסרב לעשות כן. למולה בירך על "הצטרפות גורמים מהשמאל לצד דרום אפריקה".

את המדינה מייצג בבית הדין צוות משפטי גדול, לפי הדיווחים בתקשורת המקומית. מי שמוזכר כאחד המובילים הוא המשפטן ג'ון דוגארד, בן 87, הפעיל במשך שנים רבות למען הפלסטינים. פרופ' דוגארד הוא מומחה בחוק בינלאומי, שותף במשרד העוסק בתחום זה בהולנד, מקום מושבו של ה-ICJ. בחודש שעבר אמר דוגארד בראיון לתקשורת הטורקית, כי יש "להעמיד לדין על פשעי מלחמה" את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת "כל קבינט המלחמה שלו". הוא יצא נגד מועצת הביטחון של האו"ם, בית הדין הפלילי הבינלאומי (ICC) וארה"ב ש"כשלו", לדבריו, בהגנה על הפלסטינים. בראיון ב-2015 השתלח בישראל, ואמר כי "איני מהסס לומר שהפשעים של ישראל גרועים הרבה יותר מאלו שבוצעו על ידי משטר האפרטהייד".

עוד בצוות המשפטי כמה נציגים בכירים של משרד עורכי דין Thulamela Chambers, המתמחה בזכויות אדם, במשפט בינלאומי, וממוקם ביוהנסבורג. ביניהם אדילה האסים, עורכת דין המתמחה בתחומים אלה בשני העשורים האחרונים ומקס דו-פלסיס, עורך דין ומומחה משפטי הנע על הקו בין דרום אפריקה לבריטניה, שהיה חלק בעבר מהסגל בצ'טהאם האוס שבלונדון.

עורך דין נוסף שהוזכר הוא טמבקה אנגקוקאיטובי, שהיה מעורב במשפט השחיתות שהתנהל נגד ג'ייקוב זומה, לשעבר נשיא המדינה. הוא גם שימש כיועץ לנשיא סיריל רמפוזה, שהחליף את זומה בתפקיד. הוא מונה על ידי רמפוזה לשורת תפקידים רשמיים במנגנון המשפטי הדרום-אפריקאי.

כאמור, כלי התקשורת במדינה דיווחו בהרחבה בימים האחרונים על התביעה, ועל "הצוות המובחר" (A-Team, לפי הטיימס הדרום-אפריקאי) שנשלח להאג במטרה לקדם את העתירה של המדינה, כחלק מתמיכה חד-צדדית בפלסטינים.