המשקיע שיוצא נגד ישראל, אך מסרב למכור את חלקו בסטארט-אפ ישראלי

פאדי קוסגרייב, שנאלץ להתפטר מתפקידו כמנכ"ל ועידת Web Summit בעקבות התבטאויותיו על ישראל במלחמה, נשאר כמשקיע ב-Ask-AI • השבוע השלימה החברה סבב גיוס של 11 מיליון דולר

פאדי קוסגרייב / צילום: ap, Armando Franca
פאדי קוסגרייב / צילום: ap, Armando Franca

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לאחר מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס ב־7 באוקטובר, פרסם המשקיע פאדי קוסגרייב מספר ציוצים המגנים את התגובה הישראלית, ללא גינוי פעולות ומעשי החמאס, כגון "פשעי מלחמה הם פשעי מלחמה, גם כשהם מבוצעים על ידי מדינות בעלות ברית".

ציוציו עוררו סערה, ובסופו של דבר ענקיות הטכנולוגיה גוגל, מטא (חברת האם של פייסבוק), אינטל ואמזון הודיעו כי לא ישתתפו בכנס Web Summit שהוא עומד בראשו - מכנסי הטכנולוגיה הגדולים בעולם. לאור הדברים קוסגרייב התפטר מתפקידו, אחרי ששימש בתפקיד זה כ־15 שנה.

במסגרת כנס Web Summit קודם, בחר קוסגרייב להשקיע בסטארט־אפ הישראלי Ask-AI, שהוקם ב־2021 וסומן כהבטחה. החברה מפתחת כלי Generative AI פנים ארגוניים, שנועדו לסייע לחברות לנהל את הידע הארגוני.

השבוע השלימה Ask-AI סבב גיוס ראשון בהיקף של 11 מיליון דולר, בזמן שקוסגרייב מסרב לפנות את מקומו כמשקיע בחברה, למרות שהוצע לו למכור את חלקו למשקיע אחר.

"כמי ששירת בצבא, וש-30% מהעובדים שלו נמצאים במילואים בצו 8, אני לא מוכן ולא ראוי שמישהו שמדבר בצורה כזאת על ישראל יהיה חלק מהמשקיעים", מספר המייסד והמנכ"ל ד"ר אלון טלמור.

סירב להצעות

אין ספק שקוסרגרייב ראה פוטנציאל כלכלי בחברה הישראלית, הרי שהשקיע בה לא פחות מ־200 אלף דולר. עם זאת, אין דרך חוקית להוציא אותו החוצה, אלא אם יסכים בעצמו למשקיעים שמוכנים לקחת את חלקו.

לדברי ד"ר טלמור, המשקיעים שלו הציעו מחירים גבוהים יותר כדי להזיז את קוסגרייב, אך לשווא. ייתכן כי החלטתו נובעת משאיפה "לרכב" על המצב, ולמכור את מניותיו במחיר גבוה יותר.

למרות הכול, טלמור משדר אופטימיות. "אנחנו מאמינים שהולך להיווצר שוק של עוזרי AI אישיים לעובדים, ושאנחנו ממוצבים טוב להוביל את השוק הזה".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

איכילוב ופדרציית ניו יורק

במסגרת המרכז החדש לטיפול בפוסט טראומה ("אסיף") במרכז הרפואי איכילוב, יוקם מערך הכשרה לאומי שיספק "קפסולות" הדרכה דיגיטליות, לצד מערכי הכשרה פרונטליים מותאמים אישית, לכל סוגי המטפלים הבאים במגע עם אוכלוסייה שעברה טראומה - מצוותים של בריאות הנפש, דרך רופאי משפחה ורופאי ילדים, ועד צוותי סיעוד ומורים.

מערך ההדרכה, שנוצר בשיתוף עם המרכז לטכנולוגיה וסימולציה ע"ש ניסים דואק (מט"ס), יאפשר שימוש באמצעים דיגיטליים מתקדמים ל"אריזת" תכני הכשרה והפצתם למטפלים רבים. דגש מיוחד יינתן להכשרת הצוותים לתגובה ראשונית בפריפריה, באמצעות הדרכות וליווי.

מימון בהיקף של 2 מיליון שקל מטעם פדרציית ניו יורק יסייע להקמת המערך. מנכ"ל פדרציית ניו יורק בישראל הוא שר העבודה והרווחה לשעבר, איציק שמולי. לדברי פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל המרכז הרפואי איכילוב, "הצוותים שלנו יכשירו אנשי מקצוע בתחום השיקום בפריפריה תוך שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, כך שיותר אנשים יוכלו לקבל שירותי שיקום קריטי בכל הארץ".

אוניברסיטאות המחקר (ור"ה)

ב-14.1.24, יום ה-100 למתקפת הטרור של חמאס, יקיימו אוניברסיטאות המחקר שורה של פעילויות הזדהות עם משפחות החטופים.

בין היתר, האוניברסיטה העברית תקיים עצרת הזדהות עם משפחות החטופים בשעה 12:00 בכל אחד מארבעת הקמפוסים שלה. בכל אחת מהעצרות יישאו דברים דיקני הפקולטות ונציגי משפחות החטופים, ויופרחו 100 בלונים צהובים.

אוניברסיטת תל אביב תקיים אירוע משותף עם מוזיאון אנו בן 100 דקות, שכולל הרצאות וסיור בתערוכה בנושא החטופים. בנוסף האוניברסיטה תקיים עצרת בהשתתפות משפחות החטופים, וכן צעדה של חברי הסגל והסטודנטים מקמפוס האוניברסיטה לכיכר החטופים.

ברחבה המרכזית של בניין הסנאט באוניברסיטת בן גוריון עומד מיצב אמנותי שמתעדכן על כל חטוף שמשוחרר או נהרג. בנוסף תצלם האוניברסיטה, בשיתוף אגודת הסטודנטים, סרטון לציון 100 ימים בשבי שיופץ ביום ראשון ויעלה בנכסים הדיגיטליים, וייערך טקס בקמפוס.

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת בר-אילן תוביל צעדה ברחבי הקמפוס שתעבור בין מיצגים של תמונות החטופים והחטופות, ותסתיים בהפרחת בלונים בגינת השבים והשבות.

הסוכנות היהודית וקבוצת עוגן

ספארק IL, מיזם ההלוואות החברתיות של הסוכנות היהודית וקבוצת עוגן, מזמין ישראלים לסייע לעסקים הקטנים שנפגעו בזמן המלחמה. במסגרת המיזם, יכולים המשתתפים להעניק הלוואות ולא תרומות, בכל סכום שיבחרו, החל מ 50 שקל ומעלה, לעסקים שנפגעו במלחמה. בהמשך, המלווים החברתיים יכולים לקבל בחזרה את ההלוואה או להעביר אותה הלאה, לעסק אחר הזקוק לתמיכה.

הפלטפורמה בעצם מאפשרת לעסקים קטנים לקבל הלוואה בסיוע מלווים חברתיים ובאמצעות הון ראשוני שהועמד על ידי הסוכנות היהודית וקבוצת עוגן. היקף ההלוואה לכל עסק הוא עד 100 אלף שקל, ללא ריבית וללא ערבים.

להענקת הלוואה לאחד מהעסקים: https://sparkil.org/he/

ICL

עובדי קבוצת ICL ממפעלי הברום, ים המלח ורותם, החליטו לנצל את הרקע המקצועי שלהם וניסיונם לטובת מיזם שבמסגרתו הם מציעים את כישוריהם בהתנדבות לעמותות וארגוני סיוע לחיילים הזקוקים לתיקונים.

בין היתר, העובדים הצטרפו למתנדבי יד שרה לסדנאות תיקון והרכבה של האביזרים הרפואיים השונים, כולל שיפוץ כיסאות גלגלים, פירוק והרכבה של מחוללי חמצן, תיקון הליכונים ועוד.

עמותות וארגונים הזקוקים לסיוע טכני, מוזמנים לפנות בעמוד הפייסבוק של ICL