נאמן דורי בנייה תובע את בעלות השליטה על חצי מיליארד שקל

בתביעה שהגיש עו"ד עופר שפירא נטען כי האחריות לקריסת החברה היא על בעלות השליטה ונושאי המשרה בדורי בנייה, ג'י סיטי וקבוצת לוזון • החברה נותרה עם תביעות חוב של מעל 750 מיליון שקל, ובשנת 2019 נפתחו נגדה הליכי חדלות פירעון

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

עו"ד עופר שפירא, נאמן חברת דורי בנייה שבפירוק, הגיש היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה בסכום של חצי מיליארד שקל נגד בעלות השליטה בהווה ובעבר - ג'י סיטי , קבוצת לוזון , נושאי משרה ורואי החשבון קוסט פורר. 

מי היורש של 12 דונם במרכז ירושלים שמיועדים למתחם הרכבת?
כסף תמורת מכרז: סגן ראש עיריית ראש העין לשעבר הואשם בשוחד

בתביעה נטען כי לבעלות השליטה ונושאי המשרה אחריות לקריסת החברה, כתוצאה מניהול כושל והיעדר פיקוח על עסקי החברה, אף לאחר שהתגלו סטיות ענק בהיקף של כ-450 מיליון שקל בדוחותיה.

עוד נטען לריקון נכסיה העיקריים של החברה, גלגול חובות והעדפות נושים שובילו להעמקת חדלות פירעונה בסכומי עתק של מעל ל-500 מיליון שקל. התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין יואל פרייליך ויעל הרשקוביץ ממשרד גיסין ושות'.

החברה נותרה בחדלות פירעון עם תביעות חוב של מעל 750 מיליון שקל, ובשנת 2019 נפתחו נגדה הליכי חדלות פירעון. הנאמן טוען כי בעלות השליטה פעלו לטובת האינטרס האישי שלהן, תוך שיתוף-פעולה של שומרי הסף בחברה, הפקרת טובתה של החברה והתעלמות מחובותיה כלפי נושים "רגילים" דוגמת ספקים ורוכשי דירות, אשר הוסתרו, גולגלו ונדחו במטרה לאפשר לחברה להמשיך להתנהל כעסק חי ולמנוע את חקירת נסיבות קריסתה.

"ניהול כושל של הנהלת החברה והיעדר פיקוח על עסקיה"

דורי בנייה הייתה אחת מהחברות הקבלניות הגדולות בארץ. היא הקימה את מגדלי אקירוב, מגדל השופטים, מגדל YOO, איצטדיון נתניהו ועוד. בשנת 2014, בעת שהייתה בבעלות גזית גלוב (שמאז מוזגה לג'י סיטי), החברה נקלעה לחובות עתק. גזית גלוב הזרימה מאות מיליוני שקלים לחברת הבנייה, ובשנת 2016 נמכרה לקבוצת עמוס לוזון, שגם היא לא הצליחה לשקם אותה.

בתביעה נטען כי הנזק הראשון והמשמעותי שנגרם לחברה מקורו בניהול כושל של הנהלת החברה והיעדר פיקוח על עסקיה על-ידי שומרי הסף, בהם הדירקטוריון ורואי החשבון. החל משנת 2012 התגלתה סטייה מהותית באומדני החברה ביחס לצפי ההכנסות וההוצאות בפרויקטים, והחברה נאלצה לבצע מחיקות שווי בשנת 2014 בסכום עתק של 441 מיליון שקל.

"הגילוי הפומבי על אי-הנכונות של המידע בדוחות הכספיים של החברה היה בבחינת 'רעידת אדמה', שהעלתה כי אחת מחברות הבנייה המובילות בישראל היא למעשה חברה הפסדית, הסובלת מבעיות רוחביות בכל האספקטים של ניהולה, כאשר הנתונים הכספיים שהציגה עד אז רחוקים מהמציאות".

"ניהול החברה לפי האינטרסים של בעלות השליטה"

עוד נטען כי עד למכירת דורי בנייה לקבוצת לוזון, החברה הפכה לתלויה באופן מוחלט בהזרמת כספים מצד בעלת השליטה דאז, קבוצת גזית; וכי סדרי העדיפויות של ניהול החברה היו באופן מובהק לפי האינטרסים של בעלות השליטה.

כלפי קבוצת לוזון נטען כי עם העברת הבעלות, הייתה התפטרות חריגה וחסרת אחריות של כלל חברי הדירקטוריון והתאפיינה בתהליך של ריקון החברה מנכסיה וביטול ישותה המשפטית העצמאית לאחר המחצית של שנת 2016. "החברה נוהלה כמעט ללא סממנים של אישיות נפרדת: החלטות מתקבלות על-ידי דירקטורים שהם גם נושאי משרה בקבוצת לוזון, ציוד של החברה נמסר כבר בשנת 2016 לדניה סיבוס בעסקה מפוקפקת".

כלפי נושאי המשרה בדורי בנייה נטען כי הם הפרו את חובות האמון והזהירות כלפי החברה, לא נקטו אמצעים סבירים לצמצום היקף חדלות הפירעון והעמיקו את החובות.

הנאמן טוען כי "כלל שיקול-הדעת העסקי" אינו חל בעניינם נוכח הפרת חובת הזהירות התהליכית, לרבות התנהלות באופן בלתי מיועד, אי-עמידה על תהליכים הכרחיים עבור החברה, נושיה ושלא לטובת החברה.

התביעה הוגשה גם נגד קוסט פורר, משרד רואי החשבון המבקר עד לשנת 2016, בטענה כי "לא פעל כפי שרואה חשבון סביר היה פועל בנסיבות העניין"; וכן נגד חברות הביטוח הפניקס ומבטחות זרות.

מחברת ג'י סיטי נמסר בתגובה: "החברה קיבלה היום את כתב התביעה ותגיב בערכאות המתאימות, תוך דיווח לבורסה לניירות ערך כנדרש".

מקבוצת לוזון נמסר בתגובה: "החברה קיבלה רק לפני זמן קצר את התביעה וטרם הספיקה ללמוד אותה לעומקה. על פניו, מדובר בטענות מופרכות, ואנו בטוחים כי התביעה תבוטל ותימחק על הסף. המציאות היא שקבוצת לוזון עשתה כל שביכולתה על-מנת לסייע לדורי בנייה, תוך הזרמת מאות מיליוני שקלים, סיום והשלמת כלל הפרויקטים שהיו בבנייה עד תומם ומסירתם ללקוחות החברה והחברות היזמיות עבורן ביצעה את העבודות, לרבות תשלום תנאי שכר מלאים לכל עובדי דורי בנייה, כולל תנאים סוציאליים, קופות גמל וביטוחי מנהלים". 

עו"ד ירון קוסטליץ, המייצג את משרד רואי החשבון EY, מסר: "EY סיימו את עבודתם ביחס לחברה בשנת 2015. מדובר בתביעה מופרכת שטוב היה לה שלא הוגשה משהוגשה, ואנחנו מאמינים שהיא תסולק על הסף".