לאחר החלטת קוסקו: החות'ים מבטיחים חסינות לאוניות סיניות ורוסיות

סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב אירח משלחת מטעם המורדים החות'ים • הפגישה התקיימה לאחר שדובר המורדים החות'ים אמר כי "המטרה שלנו היא להעלות את העלויות הכלכליות (עבור ישראל). בנוגע למדינות אחרות, כולל רוסיה וסין, המשלוחים שלהם לא מאויימים"

מורדים חות'ים בצנעא, מוקדם יותר השבוע / צילום: Reuters, Mohammed Hamoud
מורדים חות'ים בצנעא, מוקדם יותר השבוע / צילום: Reuters, Mohammed Hamoud

כשבוע לאחר שמוסקבה אירחה משלחת של ארגון הטרור חמאס, סגן שר החוץ הרוסי מיכאיל בוגדנוב אירח היום (ה') משלחת מטעם המורדים החות'ים. הצדדים דנו במלחמה בעזה, והרוסים ניצלו את ההזדמנות כדי לגנות את מתקפות התגובה האמריקאיות נגד החות'ים, שבכלל היוו תגובה לתקיפות החות'יות נגד אוניות סוחר. נושא נוסף שעמד על הפרק בין הצדדים הוא המו"מ להסכם שלום בין החות'ים לבין ערב הסעודית, שמנהלת השכנה ממזרח - עומאן.

הפגישה הזו התקיימה לאחר ראיון מסקרן של דובר המורדים החות'ים מוחמד אל־בוחייטי, שסיפר בראיון מסקרן השבוע לעיתון "איזבסטיה" הרוסי כי "המטרה שלנו היא להעלות את העלויות הכלכליות (עבור ישראל). בנוגע למדינות אחרות, כולל רוסיה וסין, המשלוחים שלהם לא מאויימים".

דבריו של אל־בוחייטי נאמרו, כמובן, לאחר חשיפת גלובס כי ענקית הספנות הסינית קוסקו החליטה להפסיק לפקוד את ישראל. החברה, הרביעית בגודלה בעולם, היא ממשלתית -ועל כן היא לא הייתה עושה זאת ללא הוראה ישירה מהפטרונים בבייג'ין. התיאום עם החות'ים בא לידי במערכות ה־AIS (מערכת הזיהוי האוטומטית) של ספינות סיניות שכותבות מסרים כמו "All Chinese" או "Chinese Ship". בשורה התחתונה, התוצאה היא שמאז החלטת קוסקו, התפתחה מגמה בה ממצב שבו בין התאריכים 31-18 בדצמבר, היוו ספינות המכולות הסיניות פחות מ־15% מכלל החוצות את הים האדום, הן זינקו לכ־24% בשבוע שהסתיים ב־7 בינואר ואף לכ־28% בשבוע שהסתיים ב־15 בינואר. כך לפי Lloyds List.

גם ארה"ב מעורבת

בניגוד למדינות רבות בברית נאט"ו, מי שנמנע ממתיחת ביקורת על החות'ים, דואג כי כלי התקשורת שבשליטתו יסקרו אותם ב"כפפות של משי" ואף אירח אתמול את נשיא איראן אברהים ראיסי הוא נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן. הסבר לכך ניתן לקבל מהפעילות של חברה סינית חדשה בשם Sea Legend Shipping, שמפעילה שבע אוניות מכולות בקו סין־טורקיה שממשיכות לחצות את הים האדום הלוך ושוב. Lloyds List אף זיהו כי החברה משרתת מדי פעם את החות'ים עם עצירות בנמל חודיידה.

לפי דיווח ב־Maritime Executive, מי שמלוות את אוניות המכולות של Sea Legend Shipping, אלו ספינות מלחמה של הצי הסיני. הכוחות הימיים של בייג'ין לא נוטלים חלק בקואליציית הגנת השיט בים האדום עם ארה"ב, אבל מפעילים כבר זמן רב בסיס משמעותי בג'יבוטי שנמצאת במערב באב אל־מנדב.

מי שפועל לרתימת סין לפתרון המצב בים האדום הוא היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן, שלפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" המריא לתאילנד עבור מפגש עם שר החוץ של סין, וואנג יי. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, בכירים בממשל ביידן פנו לסין כדי שזו תעביר מסרים לאיראן במטרה שתימנע מהרחבת המערכה. לפי הדיווח, הסינים עושים זאת, אבל בשורה התחתונה ממשיכה איראן להעביר אמל"ח, מימון וסיוע לחות'ים.

"לסין יש השפעה על טהרן", מסר השבוע דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי. "הם מסוגלים לנהל שיחות עם המנהיגים האיראנים שאנחנו לא. לכן, נשמח שסין תמלא תפקיד בונה, ותשתמש בהשפעה שאנחנו יודעים יש לה - כדי לסייע בבלימת זרימת האמל"ח לחות'ים". מנגד, דובר משרד החוץ הסיני, וונג וונבין, מסר אמש כי בייג'ין "מוטרדת מאוד מההסלמה המהירה בים האדום. אנחנו פועלים להפחתת המתיחות. סין קורא להפסיק הפגיעה בספינות אזרחיות, וקוראת לכל המעורבים שלא להוסיף שמן למדורה בים האדום".