ישראל במלחמה | סיקור שוטף

ארה"ב, איטליה, בריטניה והולנד: המדינות שעצרו זמנית את הכספים לאונר"א

החשד לחדירת כלי טיס בגליל: צה"ל יירט מטרה אווירית חשודה • מכלית נפט בריטית נפגעה מטיל חות'י - ובערה במשך 18 שעות • גם בריטניה ופינלנד משהות את המימון לאונר"א • 4 פעילי חיזבאללה נהרגו מאש צה"ל • חשיפה: ראש השב"כ דרש להקים מיד ועדת חקירה ממלכתית • אות חיים משלוש חטופות: חמאס פרסם סרטון של קרינה ארייב, דניאלה גלבוע ודורון שטיינברכר • עדכונים שוטפים

מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Abed Abu Reash
מחבלים חוזרים לעזה על גבי האמר ישראלי ב-7 באוקטובר / צילום: ap, Abed Abu Reash

עדכונים שוטפים:

21:02 - אחרי ארה"ב, קנדה, איטליה, אוסטרליה, בריטניה ופינלנד - גם בהולנד הודיעו שיעצרו זמנית את כספי הסיוע לאונר"א

20:15 - תיעוד: ההרס מפגיעת נ"ט בבית בגליל העליון

המועצה האזורית מרום הגליל עדכנה כי טיל נ"ט ששוגר אמש מלבנון פגע בבית במושב אביבים שבגליל העליון. נזק כבד נגרם לבית ולא היו נפגעים בנפש. ראש המועצה עמית סופר אמר: "שוב סוף שבוע לא שקט עבר עלינו, מבנים ניזקו ובשל היערכות מוקדמת לא הייתה פגיעה בנפש, ברוך השם. אנחנו דורשים מהממשלה להחזיר לצפון את הביטחון. יש לנו זמן, יש לנו אורך רוח אבל אין לנו את היכולת לחזור לימים של 6 באוקטובר שבהם כוחות רדואן ישבו מטרים ספורים מאתנו. ניתן לממשלה את כל הגיבוי שתצטרך כדי להסיר את האיום בגבול הצפוני".

19:49

ראש הממשלה נתניהו קיים הערב (שבת) מסיבת עיתונאים, והתייחס להמשך הלחימה ברצועת עזה. " בשבוע הקשה הזה שבו איבדנו לוחמים גיבורים אני חוזר בפניכם אזרחי ישראל על המחויבות שלנו למלא את צוואתם ולהשיג את כל יעדי המלחמה - לחסל את החמאס, להשיב את החטופים ולהבטיח שעזה לא תהיה עוד איום על ישראל", התחייב ראש הממשלה. "אין לנו שום אפשרות אחרת, מלבד ניצחון מוחלט. גם אם זה ייקח זמן - לא נרפה מהמשימה".

עוד הוסיף נתניהו: "לעולם לא נשכח את הזוועות של 7 באוקטובר, את הטבח האונס והרצח, את ההתעללות והחטיפות. עד היום כבר השבנו 110 מהחטופים ואנחנו מחויבים להשיב את כולם הביתה. אנחנו עסוקים ועוסקים בזה סביב השעון, כולל עכשיו. לעולם לא נסלח על מה שהמפלצות של החמאס עשו לבנינו ובנותינו ולכן אין תחליף לניצחון המוחלט. חייבים לנצח, וננצח".

הוא גם התייחס לצווי הביניים שהוציא בית הדין הבין-לאומי בהאג נגד ישראל: " עצם הנכונות לדון בזה מוכיחה שרבים בעולם לא למדו דבר מהשואה. אבל אנחנו כן למדנו. הלקח המרכזי של השואה הוא שרק אנחנו נגן על עצמנו בוכחות עצמנו - איש לא יעשה זאת עבורנו. אנחנו נלחמים מלחמה שאין צודק ממנה עם צבא שאין מוסרי ממנו. מלחמה שנכפתה עלינו על ידי אויב נתעב. אם הייתה להם את האפשרות - הם היו שוחטים את כולנו".

נתניהו הוסיף שהנחה את שרי האוצר והביטחון "לייצר תוכנית חזרת תקדים לחיזוק התעשיות הביטחוניות לעשרות שנים קדימה, בהשקעה עצומה - כדי להבטיח את העצמאות הביטחונית וחופש הפעולה שלנו".

בהתייחס לשאלת חדשות 12 על הקמת ועדת חקירה ממלכתית, אמר נתניהו: "את החקירות והבדיקות צריך לעשות בגמר המלחמה, בטח לא בעיצומה. אני לא רוצה שקצינים, מפקדים וגם מדינאים יעסקו בלחפש עורכי דין. אני חושב שזו טעות. צריך להתעסק רק בדבר אחד - בניצחון במלחמה. הממשלה היא זו שתחליט בבוא העת".

לכתבה המלאה ב-N12

18:05 - דיווח ב"ניו יורק טיימס": כך בכירים ממדינות שונות מנסים לסיים את המלחמה בעזה

העיתון האמריקני פרסם דיווח מורחב על הדרכים בהם דיפלומטים ובכירים מכ-10 ממשלים שונים מנסים לגבש מערך עסקאות על מנת לסיים את המלחמה ולענות על שאלת "היום שאחרי". בין ההצעות: החלפת למעלה מ-100 חטופים ישראלים המוחזקים בידי חמאס לצורך הפסקת אש, והשבת אלפי פלסטינים עצורים בבתי הכלא בישראל.

הצעה נוספת היא לעצב מחדש את הרשות הפלסטינית, בדגש על שינוי ההנהגה והשתלטותה על עזה בתום המלחמה, תוך קבלת השלטון מישראל וחמאס. עוד פורסם בדיווח כי ישנם גורמים אמריקנים וסעודים הדוחפים את ישראל להסכים לתנאים להקמת מדינה פלסטינית, זאת בתמורה לקשרים רשמיים בין סעודיה לישראל.

17:52 - שר החוץ ישראל כ"ץ בדרישה לאו"ם: פטרו את ראשי אונר"א ופתחו בחקירה באופן מידי

שר החוץ פרסם הערב בחשבון הטוויטר שלו כי לאחר שהמדינות ארה"ב, קנדה, אוסטרליה, פינלנד, איטליה ובריטניה הודיעו על עצירת המימון לאונר"א, על האו"ם לחקור את האירועים עד תום ואף "לפטר מיד את ראשי אונר"א ולפתוח בחקירה עצמאית ושקופה של כל מה שהתרחש באונר"א-חמאס עזה". עוד הוסיף: "אני קורא למדינות נוספות ללכת בעקבותיהן. רבים מעובדי אונר"א הם אנשי חמאס שמסייעים לו במתן מחסה לפעילות טרור ובשמירת שלטונו. חייבים לוודא שאונר"א לא תהיה חלק מהיום שאחרי בעזה ושגורמים אחרים יבואו במקומה".

17:25 - צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון

דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר תקף כמה מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון, ובהן מבנה צבאי ועמדה צבאית במרחבי בליידא ומרווחין.

כמו כן, בהמשך להתרעה על חדירת כלי טיס עוין בצפון הארץ מוקדם יותר היום, לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה אווירית חשודה בשטח לבנון שלפי החשד עשתה את דרכה לשטח ישראל.

15:48 - בריטניה על החלטת האג: לישראל יש את הזכות להגן על עצמה מול חמאס

תגובת ממשלת בריטניה להחלטת בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג להטיל צווי ביניים על ישראל: "אנו מכבדים את תפקידו ואת עצמאותו של בית הדין הבינלאומי. עם זאת, הצהרנו שיש לנו חששות ניכרים לגבי תיק זה, שאינו מועיל במטרה להגיע להפסקת אש בת קיימא. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה מול חמאס. השקפתנו היא שלא ניתן לתאר את מעשיה של ישראל בעזה כרצח עם, וזו הסיבה שחשבנו שההחלטה של ​​דרום אפריקה להביא את התיק הייתה שגויה ופרובוקטיבית. אנו מברכים על הקריאה של בית המשפט לשחרור מיידי של בני ערובה והצורך בסיוע נוסף לעזה. ברור לנו שצריך הפסקה מיידית כדי להכניס סיוע ולהוציא בני ערובה. אנחנו רוצים לבנות הפסקת אש קבועה, ללא חזרה ללחימה".

15:16 - אזעקות ביפתח, מלכיה, רמות נפתלי ודישון שבגליל העליון בשל חשש לחדירת כלי טיס עוין

בצה"ל מעדכנים - האזעקות בצפון: יירוט מוצלח של מטרה אווירית חשודה שעשתה את דרכה מלבנון לשטח ישראל.

15:12 - גם בריטניה ופינלנד משהות את המימון לאונר"א

בריטניה ופינלנד מצטרפות לארה"ב, קנדה, אוסטרליה ואיטליה, ותפסיק את המימון לאונר"א לאחר שנחשף חשד לפיו 12 עובדי סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלסטיניים לקחו חלק בטבח 7 באוקטובר

14:38 - תושבים ברצועה: "חמאס מונע מאיתנו להתפנות"

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי הודיע על מסדרון הומניטרי חדש במערב הרצועה: "צה"ל פתח בימים האחרונים מסדרון הומניטרי מאובטח כדי לאפשר לתושבי מערב ח'אן יונס לנוע מערבה מאזור הלחימה לאזור ההומניטרי באל-מואצי - ועברו בו עשרות אלפי תושבים". הוא פתוח למעבר עזתים עד לשעה 16:00.

עוד חשף סא"ל אדרעי כי במהלך פינוי העזתים, תושבים מהרצועה ששוחחו עם לוחמי צה"ל, ציינו בפניהם כי "חמאס מונע מהם לצאת מהאזור תוך שימוש באיומים ובאלימות".

14:32 - מכלית נפט נפגעה מטיל חות'י - ובערה במשך 18 שעות

החות'ים שיגרו אתמול בערב טיל שפגע במכלית הנפט הבריטית Marlin Luanda מדרום-מזרח לעדן שבתימן. כתוצאה מהפגיעה, אש בערה בכלי השיט משך שעות ארוכות ובפעם הראשונה מאז החלו התקיפות של החות'ים - צוות הספינה נאלץ לנטוש אותה. על פי דיווח בתקשורת ההודית, ספינת מלחמה של הצי ההודי סייעה במאמצי הכיבוי.

12:54 - דיווח פלסטיני: מספר העקורים ברפיח זינק - בעקבות ההימלטות מח'אן יונס

הפלסטינים מדווחים כי בעקבות התנועה מח'אן יונס לרפיח בימים האחרונים, מספר העזתים ברפיח גדל לכ-1.4 מיליון. זאת לאחר שבימים האחורנים צה"ל מעמיק את הלחימה בעיר, ובעקבות כך תושבים רבים נמלטים לעיר הדרומית ביותר ברצועה. עד היום ההערכות היו כי ברפיח יש כ-1.3 מיליון תושבים, וכעת המספר גדל משמעותית, כך על פי הדיווח.

11:28 - דיווח: במצרים דנו בהחזרת השגריר מישראל, בעקבות הטענות הישראליות בהאג

מקורות במצרים המעורים בקשר שבין קהיר לירושלים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי היחסים בין המדינות נמצאים כעת בנקודת השפל הגדולה ביותר בשני העשורים האחרונים. על פי הדיווח מפי גורמים מצריים, נתניהו ונשיא מצרים א-סיסי לא שוחחו בשבועות האחרונים, והנשיא המצרי דחה מספר שיחות מהמנהיג הישראלי.

בדיווח נאמר כי במצרים דנו בהחזרת השגריר מישראל בעקבות הטענות הישראליות בהאג, שמטילות את האשמה על המצרים בעיכוב מעבר הסיוע ההומניטרי לעזה. לצד זאת, צוין בדיווח כי למרות היחסים המדיניים הקשים, מצרים היא שותפה ביטחונית חשובה לישראל, כאשר מערכת היחסים בין המדינות אף סייעה בתיווך לקראת הפסקת האש שבה שוחררו כמאה חטופים וחטופות מידי מחבלי חמאס.

11:00 - רקטה נפלה בשטח פתוח מחוץ לשדרות - אין נפגעים

אזעקות צבע אדום הופעלו בשדרות, באיבים ובניר עם. מעיריית שדרות נמסר כי זוהה שיגור של רקטה אחת שנפלה בשטח פתוח מחוץ לעיר. ממד"א נמסר כי בשלב זה לא התקבלו דיווחים על נפילות או נפגעים.

10:38 - האזעקות ביישובי הצפון על חדירת כלי טיס עוין - התרעות שווא

10:08 - חשש לחדירת כלי טיס עוין ביישובים בגליל העליון, פיקוד העורף: האירוע הסתיים

התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה ב דישון, מרכז אזורי מבואות חרמון, יפתח, רמות נפתלי ומלכיה. מפיקוד העורף נמסר כי האירוע הסתיים.

09:32 - אזעקה בשלומי שבגליל המערבי

08:57 - צה"ל: לוחמי אוגדה 98 איתרו אמצעי לחימה בח'אן יונס

לוחמי מגלן ביצעו פשיטות על מספר יעדי טרור בעומק ח'אן יונס, ביניהם מחסן אמל"ח שבו אותרו תחמושת רבה, נשקים, ואמצעים טכנולוגיים שונים - כך לפי דובר צה"ל. נוסף על כך, כלי טיס חיסל שלושה מחבלים שעסקו בהטמנת מטענים סמוך לכוחות.

בהודעה שנמסרה מטעם דובר צה"ל נכתב כי "במקביל, לוחמי יחידת אגוז ממשיכים בחיסול מחבלים חמושים רבים מטווח קרוב. לוחמי צוות הקרב החטיבתי גבעתי חיסלו מספר רב של מחבלים בהיתקלויות שונות במרחב ח'אן יונס. באחת ההיתקלויות, חוסלו באמצעות ירי פגזי טנקים שבעה מחבלים שירו טילי RPG לעבר הלוחמים וזוהו בתוך מבנה".

בנוסף ציינו כי "הלוחמים חיסלו מחבלים נוספים שהיו חמושים בקלצ'ניקוב. נוסף על כך, מכלול האש של חטיבה 7 חיסל בח'אן יונס באמצעות הכוונת כלי טיס מחבל בעת שהקים עמדת תצפית להכוונת ירי על כוחותינו".

08:40 - חשש לחדירת כלי טיס עוין ביישובים באצבע הגליל 

התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה בשניר, ע'ג'ר, שאר ישוב, דפנה, הגושרים וקיבוץ דן שבאצבע הגליל.

08:16 - בעקבות החשדות למעורבות עובדי הסוכנות בטבח 7 באוקטובר: קנדה מקפיאה זמנית את כספי הסיוע לאונר"א

קנדה הודיעה על הקפאה זמנית של כספי הסיוע לאונר"א - לאחר שנחשף חשד לפיו 12 עובדי הסוכנות לקחו חלק בטבח 7 באוקטובר. בעקבות החשד, ארצות הברית נקטה אמש בצד זהה. 

07:42 - אזעקה בשלומי שבגליל המערבי

05:25 - צבא ארה"ב: השמדנו טיל של החות'ים שהיה מוכן לשיגור לים האדום

04:40 - החות'ים תקפו אוניית מכלית נפט במפרץ עדן

צבא ארה"ב מסר כי טיל נגד ספינות שנשלח על ידי החות'ים פגע באניית מכלית הנפט "מרלין לואנדה" במפרץ עדן - לא דווח על נפגעים; ספינה של הצי האמריקני סיפקה סיוע.

02:05 - מזכ"ל האו"ם בתגובה על פסיקת הביניים של בית הדין לצדק בהאג

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש: "אני מקווה שישראל תציית לפסיקת בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג", תוך שהוא מדגיש כי החלטות בית הדין הבין-לאומי מחייבות.

23:18 - צה"ל תקף תשתיות מבצעיות של חיזבאללה בלבנון

מטוסי קרב של צה"ל תקפו מפקדה של חיזבאללה ותשתיות מבצעיות בהן שהו פעילי ארגון הטרור בדרום לבנון. מהשיגורים שבוצעו מלבנון לעבר ישראל לא היו נפגעים, צה"ל תקף את מקורות הירי.

23:01 - חיזבאללה הודיע: שלושה פעילי הארגון נהרגו בתקיפות צה"ל

22:53 - הירי נמשך: אזעקות בערב אל-עראמשה ואדמית

22:40 - אזעקה נוספת בערב אל-עראמשה

22:33 - אזעקה בערב אל-עראמשה

22:30 - צה"ל תקף את מקורות הירי שביצעו שיגורים לגליל

זוהו שני שיגורים מלבנון, אחד לעבר זרעית שנפל בשטח פתוח ונוסף לעבר ערב אל-עראמשה שלא חצה לשטח ישראל. לא ידוע על נפגעים.

22:05 - החות'ים קיבלו אחריות על פגיעה במכלית נפט

התקרית בים האדום: מרכז הסחר הימי הבריטי אישר כי אש פרצה במכלית נפט לאחר שהיא נפגעה, לא דווח על פצועים. דובר הזרוע הצבאית של החות'ים קיבל אחריות לפגיעה במכלית.

20:51 - אזעקות בזרעית ובשומרה שבגליל המערבי

האזעקות הופעלו אחרי תקיפה ישראלית בדרום לבנון, לפי הדיווחים במקום יש לפחות שני הרוגים.

20:48 - עשרות מחבלים בח'אן יונס הסגירו את עצמם לידי צה"ל

הלחימה בעיר השנייה בגודלה ברצועה נמשכת - ועוד מחבלים הניחו את נשקם ונעצרו. היום יצא תיעוד מהרצועה שבו נראים עשרות המחבלים העצורים בלי חולצות, מובלים על-ידי לוחמי צה"ל להמשך חקירה.

20:45 - דיווח: צה"ל תקף בדרום לבנון אחרי השיגורים לחרמון

לפי הדיווחים, צה"ל תקף ארבעה בתים בעיירה בית ליף, וישנם הרוגים ופצועים באורח קשה כתוצאה מהתקיפה.

20:17 - ראש השב"כ הפציר בחברי הקבינט המדיני-ביטחוני: הקימו ועדת חקירה ממלכתית

ראש השב"כ רונן בר פנה לשרים במהלך הישיבה אתמול ודרש את הקמת הוועדה: "הציבור משווע לוועדת חקירה ממלכתית, יהיה סוף לכל השקרים והקונספירציות". את הדברים אמר על רקע טענות הקונספירציה של חברת הכנסת גוטליב. בר הזהיר: "פרסום זהות לוחמים זה מדרון חלקלק, אם לא נטפל בזה עכשיו - זהות לוחמינו תהיה הפקר". מהשב"כ נמסר: "איננו מתייחסים לנאמר בדיוני קבינט. השירות והעומד בראשו ימשיכו להגן על עובדי השב"כ מפני מי שמבקש לפגוע בהם".

19:57 - אמיר קטאר שוחח בטלפון עם נשיא ארה"ב ביידן על המלחמה בעזה

על רקע הפסגה המדינית שצפויה להתקיים באירופה בימים הקרובים בהשתתפות בכירים מארצות הברית, ישראל קטאר ומצרים - אמיר קטאר ונשיא ארצות הברית ביידן שוחחו בטלפון על המלחמה בעזה והמאמצים לשחרור החטופים.

19:21 - דיווח על תקרית בים סוף

מרכז הסחר הימי הבריטי (UKMTO) דיווח על תקרית כ-60 מיילים ימיים מדרום-מזרח לנמל עדן בתימן. הרשויות פתחו בחקירה ולא נמסר מידע נוסף.

18:54 - ארה"ב: "האשמות על רצח עם שמבצעת ישראל אינן מבוססות"

דובר משרד החוץ של ארה"ב הגיב על החלטת בית הדין לצדק בהאג, שהורה לישראל לפעול לשיפור המצב ההומניטרי בעזה, אך לא דרש את הפסקת הלחימה. "ההאשמות שישראל מבצעת רצח עם הן חסרות בסיס", אמר הדובר, "לישראל יש את הזכות להגן על עצמה כדי לוודא שמתקפות נוספות כמו השבעה באוקטובר לא יחזרו על עצמן".

18:33 - מזכ"ל האו"ם גוטרש: "יש מגעים משמעותיים לעסקה"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שוחח עם מפגינות למען שחרור החטופים מחוץ לביתו. "יש מגעים משמעותיים ואני מחזיק אצבעות לעסקה", אמר להן. "אני אשמח לבוא לישראל, אני מכבד את ישראל ויש לי הרבה חברים שם. אני מבין מה אתן עושות פה, ואם הייתי במקומכן הייתי עושה את זה גם. המחשבה לא לדעת מה קרה לבני משפחה היא בלתי נסבלת".

17:58 -פעם נוספת: זוהו שיגורים מלבנון

השיגורים כוונו לעבר החרמון, לא היו נפגעים. בצה"ל תקפו את מקורות הירי

17:45 - שר הביטחון גלנט: "בית הדין בהאג מנסה לחרוץ דין על דבר שהוא ההפך מצדק"

שר הביטחון ביקר ביחידת הלוט"ר במתקן אדם. "אנחנו נחסל את החמאס", אמר גלנט ללוחמים. "זה לא ייקח יום אחד, זה ייקח תקופות ארוכות. תכינו את עצמכם לעניין הזה, יש לכם את החובה ואת הזכות להילחם את המלחמה הכי צודקת שיכולה להיות לעם ישראל ולמדינת ישראל".

גלנט התייחס בדבריו גם להחלטת בית הדין לצדק בהאג. "אן, בית הדין בהאג מנסה לחרוץ דין על דבר שהוא ההפך מצדק", אמר. "אצלנו, חייל בצה״ל יוצא למשימה כשעל לוח ליבו ובזכרונו ערכי צה״ל, רוח צה״ל, שמדברת על מה זה ערכיות ומה זה לוחמה אמיתית, ובמי צריך לפגוע ובמי לא צריך לפגוע. על מחבלים חמאס מצאנו פתקים: 'דם היהודים הוא דם יותר טעים מדם של מישהו אחר, תלכו ותשתו אותו'".

17:35 - צבע אדום בכיסופים שבעוטף עזה

17:20 - צבע אדום בעין השלושה שבעוטף עזה

17:11 - ארצות הברית הקפיאה זמנית את הסיוע לאונר"א: חשד שחלק מעובדיה השתתפו בטבח ה-7.10

סוכנות הפליטים הפלסטינית של האו"ם הודיעה כי פתחה בחקירה בנושא מעורבות של כמה מעובדיה בהתקפת הפתע של חמאס. "הרשויות הישראליות סיפקו לאונר"א מידע על מעורבותם של כמה הסוכנות בהתקפות הנוראיות", מסר הנציב הכללי של אונר"א. ארה"ב הודיעה: בעקבות החשדות - משהים זמנית את מימון הארגון. 

16:33 - הטרור הפסיכולוגי של חמאס: פרסם סרטון של 3 חטופות בחיים

ארגון הטרור פרסם אות חיים משלוש חטופות שנמצאות כבר 112 יום בשבי: דורון שטיינברכר, קארינה ארייב ודניאלה גלבוע. ב- N12 בחרנו שלא לפרסם את תוכן הסרטון. נטען כי הוא צולם ביום ה-107 למלחמה, כלומר בתחילת השבוע, אך לא ניתן לדעת בוודאות מתי צולם. השלוש נחטפו מנחל עוז וכפר עזה ב-7 באוקטובר.

סשה ארייב, אחותה של קרינה, מסרה בשם המשפחה: "ראינו את הסרטון, שמענו את קרינה, לא הפסקנו ולא נפסיק לרגע לעשות הכל כדי להחזיר אותה הביתה בחיים".

16:23 - לראשונה מזה חודש: אזעקות הופעלו באשקלון. בהמשך התברר כי מדובר בהתראות שווא.

15:29 - רה"מ נתניהו על האג: "עצם הנכונות של בית הדין לדון בטענה השקרית לרצח עם - אות קלון שלא יימחה"

רה"מ נתניהו התייחס בהצהרה מוקלטת לפסיקת בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג ואמר כי "ישראל נלחמת מלחמה שאין צודקת ממנה. אנחנו נלחמים נגד מפלצות החמאס שרצחו, אנסו, ערפו וחטפו את אזרחינו. אנחנו נמשיך לעשות הכל כדי להגן על עצמנו ועל אזרחינו, תוך שמירה על הדין הבינלאומי".

"כמו לכל מדינה, לישראל יש את הזכות הבסיסית להגנה עצמית. בית הדין בהאג דחה בצדק את הדרישה המקוממת לשלול מאיתנו זכות זו", המשיך נתניהו."אבל עצם הטענה שישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים היא לא סתם שקרית - היא מקוממת, והנכונות של בית הדין בכלל לדון בזה - זה אות קלון שלא יימחה לדורות".

15:06- דרא"פ: "מקווים שישראל לא תסכל את הצו"; הפלסטינים: "תזכורת שאף מדינה לא מעל החוק"

ממשלת דרום אפריקה, המדינה שהגישה להאג את התביעה נגד ישראל, הגיבה על החלטת בית הדין: "דרום אפריקה תמשיך לפעול בתוך המוסדות הבין-לאומית על מנת להגן על הזכויות של הפלסטינים ברצועה, מקווים מאוד שישראל לא תפעל לסכל את יישומו של הצו".

משרד החוץ הפלסטיני בירך על החלטת בית הדין הבינ"ל בהאג ואמר כי זו "תזכורת חשובה ששום מדינה היא לא מעל החוק".

15:05 - אזעקה הופעלה בשדרות והסביבה.

15:00 - בכירים בישראל על פסיקת בית הדין בהאג: יצאנו בזול. הישג משפטי גדול, לצד נזק תדמיתי גדול

בישראל מגיבים להכרעת בית הדין הבין-לאומי בהאג, שלא הוציא צו ביניים להפסקת המלחמה. גורמים בכירים אומרים: יצאנו בזול, זה הישג משפטי גדול לצד נזק תדמיתי גדול.

לצד זאת, בקואליציה לועגים להאג. השר לביטחון לאומי צייץ בחשבון ה- X שלו (טוויטר לשעבר): "האג שמאג", בצירוף דגל ישראל. הוא הוסיף: "החלטת בית הדין האנטישמי בהאג מוכיחה את מה שהיה ידוע מראש: בית הדין הזה אינו מבקש צדק, אלא את רדיפת העם היהודי. הם שתקו בשואה והיום ממשיכים בצביעות ועולים שלב נוסף. אסור להישמע להחלטות המסכנות את המשך קיומה של מדינת ישראל, ועלינו להמשיך בכתישת האויב עד הניצחון המוחלט".

14:00: בית הדין בהאג הוציא שני צווים - אך לא הורה להפסיק את המלחמה

בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג קבע שהוא "לא יכול לאשר את בקשת ישראל לדחות על הסף את העתירה" שהגישה דרום אפריקה. הצווים שהוציא בית הדין נגד ישראל: למנוע הסתה לרצח עם, ולשפר את המצב ההומניטארי ברצועה. בית הדין לא חייב את ישראל להפסיק את המלחמה.

השופט מטעם ישראל בהרכב, הפרופסור אהרן ברק, תמך בענישה למי שקוראים לרצח עם. בנוסף, בית הדין קבע שעל ישראל להגיש לו בתוך כחודש דו"ח המפרט את הצעדים שננקטו.

קודם לכן אמרה נשיאת בית הדין ג'ואן דונהיו כי "בשלב זה, בית המשפט אינו נדרש לקבוע האם אכן ישנן הפרות של ישראל במסגרת האמנה", הבהירה הנשיאה, השופטת האמריקנית ג'ואן דונהיו.

היא הדגישה שטרם התקבלה הכרעה באישום של "רצח עם": "בית הדין ער למידת הטרגדיה האנושית באזור ומוטרד מהמשך אובדן חיי אדם והסבל האנושי". עוד היא היא הוסיפה כי "בית הדין קובע כי על פניו יש לו סמכות שיפוט בהתאם לסעיף 9 לאמנה לדון בתיק"

בתחילת ההקראה, נשיאת בית הדין הבין-לאומי התייחסה לטבח 7 באוקטובר, ובהכרה שבמהלכו חמאס פשט על יישובי העוטף, הרג 1,200 ישראלים ולקח מאות חטופים. לאחר מכן, היא פירטה על פעילות צה"ל ברצועת עזה, ל"נזק הרב ולעזיבתם של המונים מתושבי הרצועה את בתיהם".

13:46: שיגורים לחרמון: אין נפגעים, צה"ל משיב אש

מספר שיגורים בוצעו לפני זמן קצר אל החרמון, וזוהו נפילות בשטחים פתוחים - ללא נפגעים. צה"ל משיב באש ארטילרית לעבר מקורות הירי.

מדובר צה"ל נמסר שמטוס קרב תקף מבנה צבאי ששימש את ארגון הטרור חיזבאללה במרחב בינת ג'בל. במרחב אלחיאם שבדרום לבנון, צה״ל תקף אתמול מבנה צבאי נוסף של הארגון.כמו כן, משעות הבוקר צה״ל ביצע ירי ארטילרי לעבר מספר מרחבים בדרום לבנון.

13:44 - שר החוץ הבריטי: "התקדמות להפסקת הלחימה בעזה ושחרור חטופים"

שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון, אומר בריאיון ש"ישנה התקדמות לקראת הפסקת הלחימה בעזה, הכנסת סיוע ושחרור החטופים". הוא מציין כי "יש לחץ על ישראל בצורך בהפסקה בלחימה על מנת לשחרר חטופים.
עוד לדבריו, "חמאס צריך לעזוב את עזה כדי לאפשר פתרון של שתי מדינות".

בנוסף, קמרון מציין כי "ישראל שוקלת את הצעת בריטניה לפתוח את נמל אשדוד להכנסת סיוע לעזה, אבל זה ידרוש עוד דחיפה רבה. ישראל אחראית למה שקורה בעזה וצריכה להימנע מעוד קטסטרופה הומניטרית".

בנוגע לפנייה של דרום אפריקה לבית הדין הבין-לאומי, הוא אומר ש"הפנייה לא מועילה להשגת הפסקה של הלחימה".

13:25: נשיא טורקיה ארדואן: "מצפה שבית הדין בהאג יפסוק שישראל ביצעה רצח עם"

חצי שעה לפני פרסום הפסיקה של בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג בעניינה של ישראל, נשיא טורקיה ארדואן אומר שהוא "מצפה שבית המשפט יפסוק שישראל ביצעה רצח עם בעזה".

במקביל - דובר ממשלת גרמניה, שהודיעה שהצטרפה להליך המשפטי בהאג כצד שלישי לצידה של ישראל, הודיעה שהיא תכבד כל החלטה של בית הדין - כולל צעדי חירום.

12:55: דיווח: שתי תקריות ימיות בדרום מערב תימן, ללא נזק ונפגעים

מרכז הסחר הימי הבריטי (UKMTO) עדכן על שיגורי טילים במרחב מצר באב אל-מנדב, ככל הנראה בשני אירועים שונים, סמוך לנמל עדן וסמוך לנמל חודידה בתימן. על פי הדיווחים זוהו פגיעות ופיצוצים במים, אין נזק ואין נפגעים. בנוסף, דווח שכוחות הקואליציה הימית המערבית מגיבים לאירועים.

12:05 - הותר לפרסום שמו של חלל צה"ל שנפל בקרב בדרום הרצועה

צה"ל התיר לפרסום את שמו של רס"ם אלירן יגר, בן 36 מתל אביב, לוחם בגדוד ההנדסה 8170 בחטיבת גבעתי, שנפל אתמול בהיתקלות עם מחבלים בדרום רצועת עזה.

בנוסף, לוחם ביחידת עוקץ נפצע שלשום קשה בפיצוץ מטען בקרב בדרום הרצועה.

9:30 - ביום השלישי ברציפות: מפגינים חסמו את מעבר כרם שלום

מעבר כרם שלום נחסם הבוקר בידי מפגינים שניסו למנוע את הכנסת משיאות האספקה לרצועת עזה. "אף סיוע לא יעבור עד שאחרון החטופים יחזור", נמסר מתנועת צו 9 שמובילה את המחאה.

08:55: מערכת ההגנה האווירית יירטה מטרה אווירית חשודה מעל הים התיכון באזור מושב לימן

08:40: דובר צה"ל: עשרות מחבלים חוסלו בלחימה בח'אן יונס

הלחימה העצימה בח'אן יונס ממשיכה, ולוחמי צה"ל חיסלו עשרות מחבלים לצד דירות מבצעיות ואמצעי לחימה. לוחמי מגלן זיהו חוליית מחבלים שביצעה ירי נ"ט לעבר כוחות צה"ל, והכווינו מטוס קרב שתקפו וחיסלו את החוליה. לוחמי חטיבת גבעתי חיסלו חוליה של שישה מחבלים שאיימה על הכוחות באמצעות סיוע מירי טנקים וצלפים.

08:10: שר הביטחון גלנט למזכיר ההגנה האמריקני אוסטין: "ללחץ האמריקני יש חשיבות רבה"

שר הביטחון גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. גלנט ואוסטין דנו בהתקדמות הלחימה בעזה ובמאמצים להשבת החטופים. שר הביטחון הביע את הערכתו על המעורבות האמריקנית במאמצים להשבת החטופים, והדגיש שללחץ האמריקני יש חשיבות רבה.

השניים שוחחו גם על הלחימה בגבול הצפון, וגלנט הדגיש כי המשך התוקפנות וסירוב חיזבאללה לנסיגת כוחותיו ממרחב הגבול מקטינה את האפשרות להגעה לפתרון מדיני - למרות תמיכתה של ישראל בפתרון זה.

08:00 - אחרי יממה וחצי בלי אזעקות בצפון: התרעה במושב מרגליות שבאצבע הגליל

שתי נפילות זוהו בשטחים פתוחים באזור מרגליות, ללא נפגעים או נזק.

04:30 - לקראת ההכרעה בהאג: בלינקן שוחח עם השרה ליחסים בין-לאומיים ושיתוף פעולה של דרום אפריקה

מחלקת המדינה של ארה"ב: שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, והשרה ליחסים בין-לאומיים ולשיתוף פעולה של דרום אפריקה, נלדי פאנדור, שוחחו על המצב בעזה. הם דנו בצורך להגן על חיי אזרחים, להבטיח סיוע הומניטרי, לפעול למען שלום אזורי מתמשך המבטיח את ביטחון ישראל וקידום הקמת מדינה פלסטינית עצמאית.
השר הביע את תמיכתו בזכותה של ישראל להבטיח שאירועי הטרור שהתרחשו ב-7 באוקטובר לא יחזרו בשנית. בנוסף, הם דנו בחשיבות שבשיתוף הפעולה בין ארצות הברית לדרום אפריקה.

02:11 - מזכ"ל האום אנטוניו גוטרש: " אני מחדש את קריאתי לגישה הומניטרית מהירה, בטוחה, ומתמשכת לעזה"

Our @UN colleagues in Gaza are working heroically every day to reach people in need - distributing food, medicine, water & other essential items. But in quantities that are far from enough.

00:05 - "למקרה של הסלמה ביטחונית": הפייננשל טיימס דיווח שמשרד החוץ פנה לשגרירויות הזרות וביקש שיוודאו שיש ברשותן מכשירים לגיבוי

משרד החוץ פנה השבוע לשגרירויות ונציגויות זרות בישראל וביקש מהן לוודא שיש ברשותן גנרטורים לגיבוי ומכשירי טלפון לווייני. בהודעה שנשלחה נכתב כי משרד החוץ "אוסף את המידע כהיערכות לתרחיש של הסלמה ביטחונית שתביא להפסקות חשמל נרחבות"

23:30 - בכירים בארה"ב: יצרנו ערוץ תקשורת עם ישראל לבירור מקרים שבהם אזרחים עזתים נפגעו

ארה"ב הקימה ערוץ עם ישראל המתמקד באיסוף מידע על תקריות בעזה שבהן נהרגו או נפצעו אזרחים בלתי מעורבים בלחימה ברצועה, כך אמרו בכירים אמריקנים לרויטרס.

ערוץ התקשורת הוקם אחרי פגישה של שר החוץ האמריקני בלינקן עם קבינט המלחמה מוקדם יותר החודש, בו הוא הביע דאגה על מותם של אזרחים והוסיף שארה"ב זקוקה לתשובות.

22:30 - דיווח בוול סטריט ג'ורנל: הודו תפרוס כוח צי בים סוף בשל האיומים על נתיבי השיט מצד החות'ים

22:00 - המשטרה לאחר שמפגינים חסמו באיילון לזמן קצר: נעצרו שני חשודים, לא ממשפחות החטופים

במשטרה עדכנו כי שניים נעצרו בהפגנת משפחות החטופים בנתיבי איילון מוקדם יותר הערב, אך לא מדובר מנציגי המשפחות עצמן. החסימה, התקיימה לאורך זמן קצר, והמפגינים פונו מהמקום בידי השוטרים.

21:40 - דיווח: הלחץ האמריקני על סין בנוגע למתקפות החות'ים

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, בדרכו לתאילנד - שם ייפגש עם וונג יי, שר החוץ של סין, בניסיון ללחוץ עליו להשפיע על החות'ים להפסיק את התקיפות בים סוף.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12