אילון מאסק הודיע: שבב של חברת נוירלינק הושתל לראשונה במוח אדם

מאסק צייץ כי החברה בבעלותו השתילה לראשונה שבב מחשב במוח אדם, וכי נרשמו תוצאות ראשוניות מבטיחות • החברה הוערכה בשווי של כ-3.5 מיליארד דולר, ושמה לעצמה למטרה "ליצור ממשק שישיב את האוטונומיה לאנשים עם צרכים רפואיים שאין להם מענה היום"

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

אילון מאסק הודיע אתמול (ב') כי סטארט־אפ השבבים המוחיים שבבעלותו, "נוירלינק", השתיל לראשונה שבב מחשב במוחו של אדם. בפוסט שצייץ ברשת החברתית שבבעלותו, X (לשעבר טוויטר), ציין מאסק כי האדם שהושתל במוחו השבב מתאושש כהלכה, וכי "תוצאות ראשוניות מעידות על זיהוי מבטיח של 'פּיקים' של נוירונים". אותם "פּיקים" (תרגום חופשי ל-Spikes), או עליות חדות, מבטאים פעילות של נוירונים - תאים שמעבירים אותות חשמליים וכימיים מהמוח לעבר הגוף.

WSJ | שיחת המשקיעים כונתה "תאונת רכבת": טסלה לא עומדת בקצב של שבע המופלאות
אילון מאסק איבד את תואר האיש העשיר בעולם תוך יומיים. זו הסיבה
WSJ | אילון מאסק השתמש בסמים לא חוקיים, וזה מטריד את המנהלים בטסלה וב־SpaceX

בהמשך להודעה של מאסק באשר להשתלה, חשף כי המוצר הראשון של נוירלינק ייקרא "טלפתיה", וצייץ כי השבב "יאפשר שליטה במכשיר הסלולרי או במחשב, ודרכם כמעט לכל מכשיר אחר, על־ידי חשיבה בלבד". מאסק הוסיף: "תארו לכם שסטיבן הוקינג יכול היה לתקשר מהר יותר מקלדן או כרוז במכירה פומבית. זו המטרה שלנו".

חברת נוירלינק הוקמה ב־2016 על־ידי אילון מאסק, יחד עם צוות מייסד של מדענים ומהנדסים, והוערכה בפעם האחרונה בשווי של כ-3.5 מיליארד דולר, כך לפי אתר המידע Pitchbook. מטרת העל של החברה, כפי שמופיע באתר שלה, היא "ליצור ממשק מוחי כוללני שישיב את האוטונומיה לאנשים עם צרכים רפואיים שאין להם מענה היום, ולפתוח פוטנציאל אנושי מחר". פיתוחי החברה, נכון לעת זו, מיועדים לאנשים הסובלים משיתוק בארבע הגפיים.

לא ידוע איך מוח שהושתל בו השבב יגיב לאורך זמן

בוול סטריט ג'ורנל פורסם כי השתל של נוירלינק כולל שבב בגודל של כ-24 מ"מ שמוכנס לתוך הגולגולת; אל השתל מחוברות עשרות אלקטרודות זעירות בעובי מחטים שמושתלות במוח עצמו, ואחראיות לקלוט אותות חשמליים מנוירונים.

בכתבה בוול סטריט צוין כי שאלה שנותרה פתוחה היא איך מוח שהושתל בו השבב של נוירלינק יגיב לאלקטרודות לאורך זמן, שכן רקמות עלולות לגדול סביבן ולהפחית את האותות החשמליים שהן מסוגלות לקלוט. ג'ייקוב רובינסון, מייסד ומנכ"ל בחברת מוטיף ניורוטק, שמפתחת בעצמה שבב מוחי, אמר בשיחה עם העיתון כי השלמת הניתוח הראשון של החברה, פחות משישה חודשים לאחר שהודיעה על גיוס נבדק לניסוי, מראה שיש ביקוש למוצרים של החברה, ולמוצרי נוירוטכנולוגיה ככלל.

לפני כשנתיים, פרסמה חברת נוירלינק סרטון בו נראים קופים שהושתל בהם שבב מוחי משחקים במשחק הארקייד משנות השבעים "פּונג", המדמה טניס שולחן, באמצעות המחשבה שלהם.

נוירלינק אינה החברה היחידה שמפתחת שבבים מוחיים המיועדים לבעלי מוגבלויות. לחברת בלאקרוק נוירוטק, לדוגמה, יש מכשיר ישן יותר שהושתל באופן בטוח בהרבה פציינטים, שהצליחו לאכול, לשלוח מיילים ולתפעל זרועות רובוטיות באמצעות המחשבה שלה, כך לפי הוול סטריט ג'ורנל.