אילון מאסק איבד את תואר האיש העשיר בעולם תוך יומיים. זו הסיבה

מאסק חזר למקום השני בדירוג האנשים העשירים בעולם, עם שווי של כ-204.7 מיליארד דולר, כאשר עקף אותו מנכ"ל לואי ויטון, ברנאר ארנו, עם 207.6 מיליארד דולר • חולשה של מניית טסלה, במקביל לביצועים חזקים של ענקית האופנה, הובילו לשינוי בדירוג

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

מנכ"ל טסלה , אילון מאסק, בוודאי לא מרוצה מהביצועים של החברה שלו בתקופה האחרונה, מה שאף הוביל להדחתו, שוב, מתואר האיש העשיר בעולם. מאסק בן ה-52 חזר למקום השני, עם שווי של כ-204.7 מיליארד דולר, כך על־פי דירוג העשירים של פורבס. כעת, נמצא במקום הראשון ברנאר ארנו בן ה-74, המיליארדר הצרפתי ומנכ"ל ענקית האופנה הצרפתית לואי ויטון , עם שווי של 207.6 מיליארד דולר. מאסק איבד ביום חמישי האחרון שווי של כ-19 מיליארד דולר; הוא כבר רחוק משמעותית מה-320 מיליארד דולר שהיו לו בנובמבר 2021, אך עדיין, כמובן, השווי שלו עצום.

WSJ | אילון מאסק השתמש בסמים לא חוקיים, וזה מטריד את המנהלים בטסלה וב־SpaceX
אסף גלעד, פרשנות | התוצאות של אינטל מוכיחות: הדרך להתאוששות עוד רחוקה 

החלפת המקומות נבעה מחולשה של מניית טסלה, חברת הרכבים החשמליים שהיא גם ההחזקה הגדולה של אילון מאסק, במקביל לביצועים חזקים של לואי ויטון. מניית חברת האופנה זינקה ביום שישי ב-13% אחרי דוחות טובים, והוסיפה לשווי של ארנו כ-24 מיליארד דולר ביום אחד. מניית לואי ויטון נסחרת לפי שווי של כ-390 מיליארד דולר - אמנם לא בשיא כל הזמנים שלה, אך רחוקה משם רק כ-13%.

 

את זה אי אפשר לומר על טסלה, שרחוקה בכ-53% משיא כל הזמנים שלה. אמנם בסיכום כולל של שנת 2023, מניית טסלה הכפילה את שוויה לשווי של 582.5 מיליארד דולר, אך עיקר התשואה הגיעה במחצית הראשונה של השנה, כאשר המניה עלתה בכ-150% באותו זמן. מאז היא זזה הצידה, כאשר בחודש האחרון המניה איבדה לא פחות מ-30% משוויה, וחזרה לרמה הנמוכה ביותר שלה מאז חודש מאי שעבר.

אוהדי טסלה יגידו שזה לא חדש. המניה מתנהגת בפראות כל הזמן, וזה נכון. בתוך אותה תזוזה הצידה בחצי השנה האחרונה, המניה הספיקה ליפול פעמיים בשיעור של כ-30% ולתקן אחר כך את רוב הירידות. אבל מנתחים טכניים יגידו שהמניה נמצאת בגרף מגמה יורד, ולא מצליחה לשבור את רמות ההתנגדות.

טסלה לא הציגה תחזית מדויקת ל־2024

אלא שהפעם, שתי סיבות משמעותית הביאו לנפילה במניה - האחת סיפקה החברה עצמה והשנייה מאסק. בדוחות שפרסמה בליל רביעי האחרון, פספסה טסלה את תחזיות האנליסטים בשורה העליונה (ועקפה מעט בשורת הרווח), והמשקיעים גם חששו מהתחזית החלשה והמעורפלת להמשך. טסלה לא הציגה תחזית מספרית מדויקת ורק ציינה באופן כללי כי "קצב הגידול בייצור הרכב עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023", זאת בזמן שהיא עובדת על השקת רכב הדור הבא שלה. מאסק אף ציין בשיחת המשקיעים שהרכב החדש יושק במחצית השנייה של 2025.

שבועיים קודם לכן, מאסק עצמו כתב ברשת החברתית X שבבעלותו (לשעבר טוויטר), שהוא מעוניין לעלות להחזקה של לפחות 25% בטסלה, לעומת כ-13% כיום; זאת, מכיוון שלדבריו, "בשיעור של 15% ומטה, היחס בעד/נגד לעקוף אותי הופך את האפשרות של השתלטות מצד גורמים בעלי אינטרסים מפוקפקים לקלה מדי".

מבחינה זו, מאסק יכול כמובן להאשים רק את עצמו, שכן עד לפני שנתיים הוא החזיק ב-23.5% ממניות טסלה, אלא שאז מכר כמחצית מהן כדי לממן את רכישת טוויטר. מעבר להחזקתו בטסלה, מחזיק מאסק גם ב-80% מהבעלות על טוויטר, וכן יש לו החזקות בחברת החלל SpaceX.

על־פי פורבס, הבאים ברשימה הם ג'ף בזוס, מייסד אמזון , עם שווי של 181 מיליארד דולר; לארי אליסון, מייסד ענקית התוכנה אורקל , עם שווי של 142 מיליארד דולר; מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק  (מטא פלטפורמס), עם שווי של 139 מיליארד דולר; והשישי הוא וורן באפט, שאחראי על קונצרן ההשקעות ברקשייר האת'ווי , עם שווי של 127 מיליארד דולר.