אילון מאסק מכר מניות טסלה ועכשיו הוא רוצה אותן בחזרה

מאסק פרסם ברשת X כי הוא מעוניין להחזיק בשיעור גבוה יותר ממניות חברת טסלה • בחברות של מאסק עדיין חוששים מהפרסום על שימושו של המנכ"ל בסמים קשים

אילון מאסק / צילום: ap, Hannibal Hanschke
אילון מאסק / צילום: ap, Hannibal Hanschke

אילון מאסק רוצה יותר מניות טסלה ו־25% מכוח ההצבעה בחברה. בדיון שהתפתח בטוויטר (כיום X), שבבעלותו, כתב מאסק כי הוא היה מעדיף להחזיק בשיעור גבוה יותר ממניות חברת הרכב החשמלי. "אני מרגיש לא בנוח לפתח את טסלה למובילה בתחום ה־AI והרובוטיקה מבלי שיש לי 25% מזכויות ההצבעה בחברה", הוא כתב ברשת החברתית.

WSJ|אילוןמאסק השתמש בסמים לא חוקיים, וזה מטריד את המנהלים בטסלה וב־SpaceX
אילון מאסק רצה לחפור רשת מנהרות כדי להילחם בפקקים, למה הוא נכשל?

מאסק מחזיק כיום בקרוב ל־13% ממניות טסלה, בשווי של כ־90 מיליארד דולר. "אם יש לי 25%, זה אומר שאני משפיע, אבל אפשר לעקוף אותי אם פי 2 מבעלי המניות יצביעו נגדי", הסביר מאסק את השאיפה שלו בטוויטר. "בשיעור של 15% ומטה, היחס בעד/נגד לעקוף אותי הופך את האפשרות של השתלטות מצד גורמים בעלי אינטרסים מפוקפקים לקלה מדי". לדבריו, במקרה כזה - הוא מעדיף לבנות מוצרים מחוץ לטסלה.

הדיון החל בעקבות תהייה של צייצן, שמזדהה כמשקיע בטסלה, מדוע יש לתת למאסק חבילת תגמול נדיבה בחברה. "כשיש לך מספר מניות כמו זה שיש לאילון בטסלה, למה אתה צריך חבילת תגמול עצומה כדי לקבל מוטיבציה?", שאל המשקיע, כשהוא מתכוון לכך שהצלחת טסלה תעלה את מחיר המניה ותגדיל ממילא את שווי ההחזקה של מאסק. בתגובתו, מאסק התייחס גם לנושא הזה ואמר כי הסיבה שאין כרגע תוכנית תגמול חדשה היא המתנה להחלטת בית משפט בדלאוור בהליך קודם בעניין. "אני כותב 'תוכנית תגמול' במירכאות משום שמבחינתי, זה בעיקר הבטחת הכמות הנכונה של השפעה על ההצבעה", טען מאסק.

מכר מניות כדי לרכוש את טוויטר

אבל הירידה של מאסק לשיעור של 13% ממניות טסלה היא לא גזרת גורל. לפני פחות משנתיים, בתחילת 2022, מאסק החזיק בכ־23.5% מהמניות. אבל באותה שנה, כשביקש לקנות את טוויטר, הוא מכר מניות טסלה בשווי של מיליארדי דולרים כדי לרכוש את הרשת החברתית בעסקה שהעניקה לטוויטר שווי של 44 מיליארד דולר. מה השתנה? אחרי שנה קשה ב־2022, במסגרה איבדה טסלה יותר מ־65% מערכה, 2023 הייתה שנה של התאוששות מרשימה במחיר המניה והוא זינק ביותר מ־105%.

ב־CNBC העריכו כי רצונו של מאסק להשיג יותר שליטה על טסלה יגביר את הלחץ על דירקטוריון החברה, שכבר כיום עומדות בפניו מספר סוגיות בולטות ביחס למנכ"ל והמייסד הצבעוני. אחת מהן, כפי שפורסם לאחרונה בוול סטריט ג'ורנל, היא שימוש של מאסק בסמים לא חוקיים. החודש דווח כי בשנים האחרונות, מקורבים, בכירים ודירקטורים בחברות של מאסק הביעו חשש כי לשימוש של מאסק בסמים כמו LSD, קוקאין, אקסטזי ופטריות הזייה תהיה השפעה מהותית על החברות שאותן הוא מנהל ובפרט על חוזי ענק של חברת SpaceX שבבעלותו עם הממשל האמריקאי. עורך דין מטעמו של מאסק הגיב לכתבה ואמר כי הוא מעולם לא נכשל בבדיקות סמים.