טסלה פיספסה את התחזיות; הרווח השנתי ירד ב-23%

המניה יורדת במסחר המאוחר • החברה דיווחה על הכנסות של 25.17 מיליארד דולר, מתחת לצפי • מה שהשפיע לרעה: חברות להשכרת רכב שמוציאות את המכוניות החשמליות, כמו גם עצירת הייצור בברלין והדרישה של מאסק עצמו למניות רבות יותר

אילון מאסק / צילום: ap, Hannibal Hanschke
אילון מאסק / צילום: ap, Hannibal Hanschke

ענקית המכוניות החשמליות וחברת הדגל של אילון מאסק, פרסמה את התוצאות הכספיות לרבעון הרביעי של שנת 2023: החברה דיווחה על הכנסות של 25.17 מיליארד דולר, ובכך פספסה את תחזיות האנליסטים שעמדו על כ-25.6 מיליארד דולר, מה שהיה מהווה עלייה של 6.4% לעומת שנה שעברה. טסלה  יורדת במסחר המאוחר. 

לשנה כולה, דיווחה טסלה על רווח של 3.12 דולר למניה, 23% פחות מהשנה הקודמת, 2022 בה הרוויחה 4.07 דולר למניה. הרווח המתואם עמד על 16.6 מליארד דולר לפני מיסים והפחתות וירד ב-13% לעומת השנה הקודמת, 19.2 מיליארד דולר. 

אילון מאסק מכר מניות טסלה ועכשיו הוא רוצה אותן בחזרה 
טסלה מעלה מחירים בעשרות אלפי שקלים. כמה יעלה דגם הבסיס?

בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על רווח של 71 סנט למניה ברבעון הרביעי ובכך פספסה את התחזיות המוקדמות שעמדו על רווח של 74 סנט למניה, כשהתחזיות צפו גם רווח נקי מתואם של 2.61 מיליארד דולר, שמהווה ירידה של 36.4% בהשוואה לשנה הקודמת. 

מה שעוד מעיב על המשקיעים היא התחזית החלשה שפרסמה טסלה. החברה צופה ש"קצב הגידול בייצור הרכב עשוי להיות נמוך משמעותית מקצב הצמיחה שהושג בשנת 2023", כאשר לדברי החברה הסיבה היא שהחברה עובדת על השקת רכב הדור הבא שלה. מנכ"ל טסלה אילון מאסק אמר בשיחת המשקיעים שהרכב החדש יושק במחצית השנייה של 2025.

ברבעון האחרון דיווחה טסלה על שיעור רווח גולמי של 17.6% עם ירידה ברווח התפעולי ל-7.6%. כמו כן, החודש דיווחה החברה על 484,507 משלוחי רכבים ברבעון הרביעי, מה שעקף את תחזיות המומחים שעמדו על כ-483,173 משלוחים, כך לפי בלומברג. 

כאמור, המשלוחים מהווים עניין מרכזי בעבור בעלי המניות. לפי חברת המחקר Visible Alpha, אנליסטים צופים שיעד המשלוחים החדש של טסלה לשנת 2024 יהיה 2.19 מיליון יחידות, מה שיהווה עלייה של 21% לעומת 2023. במסגרת קטגורית המשלוחים, צפויה החברה לחשוף את התחזיות שלה לגבי הטנדר העתידני החדש של החברה, הסייברטראק, והיקף האספקה של דגמים אלו. 

לפי הפרסומים, הורדת מחירי טסלה בסין, הוספת זיכוי מס על רכבים חשמליים בארה"ב, ודגמים נוספים של החברה שזמינים כעת למכירה גלובלית עשויים לעזור להגביר את קצת וכמות המכירות של החברה.

מנגד, מציינים המומחים אירועים שהשפיעו לרעה על החברה, ביניהם חברות להשכרת רכב שמוציאות את המכוניות החשמליות, כמו גם עצירת ייצור של החברה למשך שבועיים במפעל בברלין והדרישה של מאסק עצמו למניות רבות יותר.