בנק ישראל: "ככל שהמלחמה תימשך, יגבר הלחץ לעליות במחירי המזון"

המלחמה משפיעה על תנאי הביקוש וההיצע בענפי המשק באופן משמעותי, עפ"י מחקר של בנק ישראל שפורסם היום • חלה פגיעה בזמינות ובעלות המזון, והיא ניכרת בענף, בייחוד בהיצע הפירות והירקות • המחקר קובע כי למרות התנדבות אזרחית, ענף החקלאות סובל כעת ממשבר בעובדים מיומנים

פירות וירקות / צילום: Shutterstock
פירות וירקות / צילום: Shutterstock

"המלחמה יוצרת לחץ לעליית מחירים בענף המזון בטווח הקצר והבינוני" - כך עולה ממחקר חדש שפרסם היום (ג') בנק ישראל. 

המלחמה משפיעה על תנאי הביקוש וההיצע בענפי המשק באופן משמעותי. לפי ניתוח הבנק, ישנה "עדות לעלייה בביקוש ולעליית מחירים ממוצעת של כ-2% בסל המזון (ללא פירות וירקות) בשבועות שעברו מאז פרוץ המלחמה".

הנתונים שמגלים: אין הצדקה כלכלית לגל העלאות המחירים
מחירי הסחורות יורדים, והשקל התחזק. אז למה ספקיות המזון מעלות מחירים?
יצרניות המזון בונות על המלחמה שתשאיר את הצרכנים שקטים
אין עובדים, רפורמת היבוא בוטלה: מחירי הפירות והירקות יזנקו ב־2024

בצד הביקוש חלה השפעה בעיקר בכמות הביקוש למזון: "בתחילת המלחמה התעצם הביקוש למזון כתולדה מהצטיידות הציבור במוצרי מזון על רקע המצב הביטחוני, גורם שהשפעתו נחלשת עם הזמן", נכתב.

בנוסף, הביקוש למזון ברשתות השיווק מתחזק בעקבות נטייה גבוהה יותר של הציבור לאכול בבית כאלטרנטיבה לאכילה מחוץ לבית. גמישות הביקוש, כלומר השינוי בהיקף קניית מזון בשל עליית המחירים, נותרה יחסית ללא שינוי והשפעה מהותית.

בצד ההיצע חלו השפעות רבות בעקבות המלחמה. כך, ניתוח הבנק מדגיש כי חלה פגיעה בזמינות ובעלות המזון, והיא ניכרת בענף, כלומר יכולת ההיצע עצמה. בייחוד נפגע ענף הפירות והירקות. בנוסף, "מעבר לפגיעה בהיצע הפירות והירקות הטריים בשווקים, משתמעת גם פגיעה בקטגוריות מזון נוספות שפירות וירקות משמשים כתשומה ביצורן כגון ירקות קפואים ומזון משומר".

פגיעה בכוח העבודה

כמו כן, כוח העבודה המיומן (העובדים הזרים) הצטמצם בכל ענף המזון ובייחוד בענף החקלאות, שסובל כעת ממשבר ובמחסור חמור בעובדים. המחקר קובע כי למרות התנדבות אזרחית, רוב המתנדבים אינם בעלי כישורי עבודה מיומנים הנדרשים לעבודה חקלאית זו.

בתחילת המלחמה העריך משרד החקלאות כי קיים מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף, והמדינה ניסתה להתמודד עם מחסור זה, בין היתר, באמצעות "תוכנית מענקים המתמרצת עבודה בחקלאות". פרט לכך, הפגיעה בכוח העבודה הביאה גם לירידה בפרודוקטיביות, שכן פעולות רבות בענף דורשות מיומנות מסוימת וכישורי עבודה ספציפיים, בעיה זו לא נפתרה בשל הגעת המתנדבים.

המחקר מציין כי בטווח הקצר יכול להיות שחברות לא יעלו מחירים בשל חשש מתגובת הצרכנים, אך מחירים יכולים לעלות גם באמצעות הפחתת מבצעים או הקטנת אריזות. בטווח הרחוק יותר, בבנק צופים כי הרסן על החברות ייחלש, והן יעלו את מחירי המזון; ומדגיש כי ככל שהמלחמה תימשך, הגורמים הדוחפים להעלאת מחירים יתמידו ויגבירו את הלחץ להתייקרות המזון.