תתרחקו מכרטיסי אשראי: ביטול עסקת הראל־ישראכרט הוא מסר לענף הביטוח?

מניית קבוצת הביטוח קפצה לאחר שהראל הודיעה על נסיגתה מהעסקה לרכישת ישראכרט • גורם בשוק מעריך: "נסתם הגולל על מכירת ישראכרט או כאל לחברות ביטוח גדולות. לא רק הראל ירדה מפרק, גם מנורה, הפניקס ומגדל"

סגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות, בן המבורגר, ומנכ''ל קבוצת ישראכרט, רן עוז / צילומים: יח''צ, תמי בר שי
סגן יו''ר דירקטוריון הראל השקעות, בן המבורגר, ומנכ''ל קבוצת ישראכרט, רן עוז / צילומים: יח''צ, תמי בר שי

מה שאמורה הייתה להיות עסקת ענק בין שני גופים פיננסיים מקומיים, לא תצא לבסוף לפועל, לאחר שקבוצת הביטוח הראל הודיעה על ביטול רכישתה של ישראכרט, וזאם בתום סאגה שנמשכה קרוב לשנה. בשבוע שעבר הודיעה רשות התחרות כי היא מתנגדת לרכישת חברת כרטיסי האשראי בידי הראל, לפי שווי של 3.2 מיליארד שקל. ברשות הסבירו את התנגדותם בדומיננטיות של הראל בתחום ביטוחי הבריאות והחשש שמידע שהיא מחזיקה בנושא יעבור לידי ישראכרט, ולהפך.

מחנן מור, דרך דודו זבידה ועד הרגולטור: כולם יהיו חלק ממחדל החוב הבא
קרן העושר הנורבגית חשפה רווחים דימיוניים. במה היא השקיעה השנה?

בהראל רמזו בשבוע שעבר כי הם עשויים לפנות להליכים משפטיים כדי לערער על עמדת רשות התחרות, אך בסופו של דבר החליטה החברה "להרים ידיים", והודיעה לישראכרט כי לא תמשיך לפעול לאישור העסקה, במה שלמעשה סותם עליה את הגולל.

בהראל הסבירו את החלטתם בפרק הזמן הארוך שצפוי להימשך ההליך המשפטי, לאחר שחלפה כבר שנה ממועד החתימה על העסקה. סגן יו"ר הראל, בן המבורגר, אמר כי "לאחר התלבטות ממושכת החלטנו שלא להגיש ערר על ההחלטה. הליך משפטי שכזה צפוי להימשך שנה־שנה וחצי, שבמהלכן לא נוכל להשתמש בכספי ההשקעה שיועדו לישראכרט לביצוע השקעות אחרות.

 

"האמנו בעסקת ישראכרט ודבקנו בה גם לאחר שפרצה המלחמה", הוסיף המבורגר. "שניים משלושת הרגולטורים אישרו ובירכו עליה, ואנו מודים להם על האמון בקבוצה. לצערנו, רשות התחרות החליטה להתנגד לעסקה זמן לא רב לאחר שאישרה את מיזוג כלל־מקס, עסקה דומה במהותה. אנו מאוכזבים עמוקות מהחלטת רשות התחרות. האמנו כי המיזוג בין החברות הינו לטובת הראל ובעלי מניותיה וכמובן יעניק יתרונות לצרכנים, יחולל תחרות מול הבנקים ובכך יסייע להפחתת יוקר המחיה בישראל.

"לצערנו רשות התחרות התעלמה מהיתרונות המובהקים לציבור בעסקה, והתמקדה בסיכונים תיאורטיים בלבד, אשר הובילו אותה לקבל החלטה שגויה מהיסוד", סיכם.

בעקבות הדיווח מניית ישראכרט נסחרה ללא שינוי, כשהיא משקפת לחברה המתנהלת ללא גרעין שליטה שווי של 2.6 מיליארד שקל, הנמוך ב־25% מהשיא שבו נסחרה באפריל אשתקד. לעומתה מניית הראל זינקה בכ־4% לשווי שוק של 6.4 מיליארד שקל.

"עבור הראל זו 'צרה טובה'", אומר גורם בכיר בענף הביטוח. "אחרי נפילת עסקת ישראכרט, הראל עם נזילות גבוהה ותוכל לחפש עסקאות אחרות". הראל גם לא תשלם קנס לישראכרט בגין ביטול העסקה.

הפניקס תצא במהלך לרכישת שליטה?

שתי רוכשות פוטנציאליות לישראכרט כעת הן המתחרות של הראל בענף הביטוח - מנורה מבטחים והפניקס. השתיים כבר מעורבות עמוק בתחום האשראי, שהפך למנוע הצמיחה של חברות כרטיסי האשראי, בעיקר כשההכנסות מפעילות הליבה של אותן חברות - הסליקה והנפקות הכרטיסים, במגמת קיטון.

מנורה מבטחים מחזיקה בשליטה בחברות המימון ERN ואמפא קפיטל, ואילו הפניקס מחזיקה במלוא המניות של גמא. נזכיר שמנורה מבטחים התמודדה אשתקד מול הראל על רכישת השליטה בישראכרט, תוך שהיא מציעה לרכוש 30% מהמניות לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל - אך בעלי המניות בחברת כרטיסי האשראי העדיפו את ההצעה של הראל.

נציין כי למרות עמדת רשות התחרות במקרה של הראל, חברת ביטוח נוספת, כלל ביטוח, הצליחה לקבל אשתקד את האישור הנכסף מרשות התחרות לרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס. זאת מאחר שכלל ביטוח מבוזרת יותר בתחומי פעילותה ולא מהווה גורם דומיננטי באף תחום ביטוח.

עוד לאחרונה, בשבוע שעבר רכשה הפניקס מניות ישראכרט ב־15.3 מיליון שקל, לאחר שאלו נפלו עם פרסום הודעת רשות התחרות, וכעת היא מחזיקה נתח של 5.5% מההון. האם מדובר בתחילתו של מהלך לרכישת שליטה? לא בטוח כלל. הפניקס היא החברה הגדולה בענף הביטוח המקומי במונחי שווי שוק ושווי הנכסים, והיא עלולה למצוא עצמה במסלול סיזיפי משלה בעולם ההגבלים העסקיים, אם תרצה לספח גם את ישראכרט. יחד עם זאת הפניקס, למרות גודלה, לא שולטת בצורה בלתי מעורערת בתחום ספיציפי כמו במקרה של הראל וביטוחי הבריאות שלה.

מנורה מבטחים שבשליטת משפחת גורביץ, ובניהולו של ארי קלמן, נחשבת גם היא כשחקן פוטנציאלי שיכול לרכוש את ישראכרט. מנורה מחזיקה אמנם בקרן הפנסיה הגדולה בישראל, אך נראה כי המידע הרלוונטי שיכול לעשות דרכו אליה קטן יותר מאשר בביטוחי הבריאות. בנוסף, השוק הפנסיוני תחרותי יותר מאשר שוק ביטוחי הבריאות, בעיקר אם כוללים בו גם את עולם קופות הגמל, מה שיכול להקל על קבלת הסכמה מרשות התחרות.

עם זאת גורם בענף הביטוח סבור כי "בהחלטה של רשות התחרות נסתם הגולל על מכירת ישראכרט או כאל לחברות ביטוח גדולות. לא רק הראל ירדה מעל הפרק, גם מנורה, הפניקס ומגדל יעשו כעת את השיקולים שלהן, ולדעתי לא ייכנסו לזה.

"אם רשות התחרות אומרת שהיא לא תרצה את העסקאות האלה, למה להן כאב הראש? אני חושב גם שהמוסדיים הגדולים האחרים, שמחזיקים במניות חברות הביטוח, ילחצו עליהן שלא לנסות לעשות עסקאות כאלה. מי שיכול להיות רלוונטי אלה הן קבוצות פיננסיות קטנות יותר, או חברות שאינן מתחום הפיננסים".

"פחות מועמדים רלוונטיים לרכישת כאל"

ההתפתחות בגזרת ישראכרט־הראל משליכה על עסקת המכירה של חברת כרטיסי אשראי נוספת - כאל. במקרה זה נדרשים בעלי כאל, הבנקים דיסקונט והבינלאומי, להיפרד מהחזקותיהם על פי החוק להגברת התחרות בבנקים. "נפילת עסקת ישראכרט משפיעה ישירות על מכירת כאל", מעריך גורם בכיר בשוק בשיחה עם גלובס. "אם הראל לא יכולה לקנות את ישראכרט, יגידו לעצמם השחקנים הלא רבים שיכולים לקנות את כאל, שכנראה הראל גם לא תוכל לקנות את כאל. לכן יהיו פחות שמות רלוונטיים לרכישתה".

להערכת אותו גורם ההשפעה תהיה בפגיעה בתמחור האפשרי של כאל. "אם יהיו פחות שמות רלוונטיים לרכישתה, ובמיוחד אחרי פרוץ המלחמה והמצב הקשה אליו נקלע המשק הישראלי, המכירה תהיה שם יותר מאתגרת".

נזכיר בשולי הדברים, כי שני הרגולטורים המפקחים על הראל ועל ישראכרט - כבר נתנו את אישורם לעסקה: גם רשות שוק ההון שמפקחת על תחום הביטוח (שהטילה מגבלות משמעותיות על העברת מידע ועל בעלי התפקידים בשתי החברות), וגם בנק ישראל שמפקח על חברות כרטיסי האשראי.