המפגינים בכרם שלום סובלים מאכיפה בררנית בהשוואה להפגנות בקפלן?

הטיפול במפגינים נגד הכנסת הסיוע לעזה מעיד על "אכיפה בררנית"? דווקא לא • המשרוקית של גלובס

ח"כ אלמוג כהן, עוצמה יהודית (משדר מיוחד, קשת 12, 3.2.24) / צילום: יוסי לוגסי פלשמן, ויקיפדיה
ח"כ אלמוג כהן, עוצמה יהודית (משדר מיוחד, קשת 12, 3.2.24) / צילום: יוסי לוגסי פלשמן, ויקיפדיה

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

הטיפול בהפגנות שנערכות ליד מחסום כרם שלום, בניסיון לעצור את הסיוע שמוכנס משם לרצועת עזה, הביאו שרים בממשלה להעלות טענות על "אכיפה בררנית". לפי דיווחים בתקשורת, במהלך ישיבת הקבינט שהתקיימה ביום חמישי האחרון טענו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ושר המשפטים, יריב לוין, כי בהפגנות נגד הממשלה, שנערכו ברחוב קפלן בתל אביב, היחס למפגינים היה עדין יותר.

לפרקליט המדינה אין סמכות להידרש לפתיחת חקירה נגד ח"כ?
החובות זינקו ב-440%: 6 מפלגות קיבלו קנסות ממבקר המדינה

על רקע הציטוטים הללו נשאל על כך גם ח"כ אלמוג כהן, חבר סיעתו של בן גביר, והמשיך את אותו הקו: "ראינו שלא מעט חודשים אחינו היקרים בקפלן הפגינו ולא מעט פעמים הפרו את הסדר הציבורי… אבל שם לא ראינו את הפעלות הכוח שיש בכרם שלום, שזה מדרגים הרבה יותר גבוהים: מדרג 4, לעתים אפילו מדרג 5 - פרשים, סוסים וכו'" (הציטוט הופיע גם בחשבון הטוויטר "בודקים"). האם זה נכון?

ראשית, למה מתכוון כהן כשהוא מדבר על "מדרג 4"? לפי נוהלי המשטרה (למשל, נוהל אג"מ מספר 220.010.18), הפרות הסדר מחולקות לארבעה מדרגים - החל מהפגנות שקטות ללא הפרה של הסדר הציבורי (מדרג א') ועד הפרה אלימה הכוללת התנגדות אלימה קשה וחמורה (מדרג ד').

השימוש בפרשים שייך למדרג ג', שמוגדר כך: "הפגנות הכרוכות בהתנגדות אלימה תוך אי-ציות להוראות השוטרים הניתנות לצורך שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי", שבהן מתקיימת למשל אלימות כלפי השוטרים, אלימות כלפי הציבור, חשש ממשי מחסימת צירים ועוד. הסמכות המאשרת שימוש באמצעים של מדרג ג' היא מפקד מרחב, מפקד תחנה בדרגת ניצב משנה, או מפקד מפקדה משימתית.

על פניו, ההגדרות הללו נראות מתאימות גם למה שאירע בחלק מההפגנות שנערכו נגד "הרפורמה המשפטית" בקפלן ובאזורים סמוכים בתל אביב. ואכן, אין קושי למצוא דיווחים רבים בתקשורת, על הפגנות שונות נגד "הרפורמה" שבהן עשתה המשטרה שימוש בפרשים, שאותם הזכיר כהן בדבריו. למעשה, כפי שהראינו בעבר, באותן מחאות המשטרה עשתה שימוש באמצעים שייתכן שניתן לטעון שהם קשים יותר - גם הם נכללים ב"סל הכלים" שמציע מדרג ג' - כמו מכת"זיות ואף רימוני הלם.

יתרה מכך, אם מה שמפריע לכהן הוא השימוש בפרשים, הרי שאין צורך להרחיק עד לימי המחאה נגד "הרפורמה". רק לפני כשבוע וחצי, בהפגנה שנערכה בקפלן נגד הממשלה על רקע האירועים הנוכחיים, דווח בתקשורת על שימוש בפרשים להרחקת המפגינים.

מהמשטרה נמסר לנו לגבי ההפגנות בכרם שלום כי "מדובר בשטח צבאי סגור שחל עליו צו אלוף פיקוד", ו"עצם נוכחותם של המוחים במקום היא עבירה פלילית". עוד נמסר כי "מדרג הפרת הסדר (במקום) הוא ברמה הנמוכה ביותר", וכי "שני הפרשים שהופעלו מנעו מהמוחים להגיע לגדר עם גבול מצרים. נמשיך לאפשר את חופש המחאה כחוק, באופן שוויוני וללא קשר לזהות המפגינים".

מח"כ אלמוג כהן לא התקבלה תגובה.

בשורה התחתונה: דבריו של כהן אינם נכונים. כמו בהפגנות בכרם שלום, גם בהפגנות נגד "הרפורמה המשפטית" שנערכו ברחוב קפלן בתל אביב המשטרה עשתה שימוש בפרשים בכמה וכמה מקרים. בנוסף, בחלק מההפגנות בקפלן אף הופעלו אמצעים נוספים כמו מכת"זיות ורימוני הלם.

תחקיר: יובל אינהורן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: אלמוג כהן

מפלגה: עוצמה יהודית

תוכנית: משדר מיוחד (קשת 12)

ציטוט: "[בקפלן] לא ראינו את הפעלת הכוח שיש בכרם שלום שזה מדרגים הרבה יותר גבוהים: …פרשים, סוסים"

תאריך: 3.2.24

ציון: לא נכון

לאחרונה דווח על ביקורת שהפנו שרים בממשלה על הטיפול של משטרת ישראל במחאות נגד הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה שהתקיימו באזור מעבר הגבול בכרם שלום. על פי הדיווחים בתקשורת, במהלך ישיבת הקבינט שהתקיימה ביום חמישי האחרון, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר המשפטים יריב לוין הטיחו במפכ"ל המשטרה כי המשטרה מבצעת "אכיפה בררנית" בין ההפגנות בכרם שלום לבין ההפגנות ברחוב קפלן בתל אביב. כך, למשל, דווח שהשר בן גביר אמר למפכ"ל: "אתה אדוני שאחראי על המשטרה תדאג שלא תהיה אכיפה בררנית כלפי המפגינים בכרם שלום". השר לוין הוסיף: "ראינו את המשטרה, איך בקפלן נותנים הכל ופה היא פתאום אוכפת". לאחר שהמפכ"ל הכחיש את הטענות לאכיפה בררנית, בן גביר הגיב: "אני השר שלך ואני אומר לך שיש אכיפה בררנית".

על רקע הדיווחים הללו, התראיין ח"כ אלמוג כהן - חבר סיעתו של בן גביר - והתבקש להתייחס לטענות שהושמעו כלפי המפכ"ל. "האמת שאינני יושב בקבינט", אמר כהן, "אבל מה שהשר בן גביר שאל את המפכ"ל זה לא בנוגע ללמה אוכפים, אלא למה יש אכיפה אגרסיבית". כדי להמחיש שמדובר באכיפה אגרסיבית, כהן גם הוא השווה את הטיפול המשטרתי בהפגנות בכרם שלום אל מול הטיפול המשטרתי בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית בקפלן מהשנה האחרונה: "ראינו שלא מעט חודשים אחינו היקרים בקפלן הפגינו ולא מעט פעמים הפרו את הסדר הציבורי… אבל שם לא ראינו את הפעלות הכוח שיש בכרם שלום שזה מדרגים הרבה יותר גבוהים: מדרג 4, לעתים אפילו מדרג 5 - פרשים, סוסים וכו'". בדקנו האם ההפגנות בכרם שלום אכן סווגו במדרג גבוה יותר מבקפלן - ואם בקפלן לא נעשה שימוש בפרשים.

ראשית, נסביר את עניין ה"מדרגים". אף שכהן הזכיר בדבריו מדרג חמישי, בנוהלי המשטרה (למשל, נוהל אג"מ מספר 220.010.18) הפרות הסדר מחולקות לארבעה מדרגים, החל מהפגנת שקטות ללא הפרה של הסדר הציבורי (מדרג א') ועד הפרה של הסדר הציבורי תוך התנגדות אלימה קשה וחמורה "הכוללת שימוש בחפצים ובאמצעים שונים… כלפי כוחות משטרה ו/או הציבור באופן העלול לגרום לחבלות בגוף ונזק לרכוש" (מדרג ד').

השימוש באמצעי הפרשים שייך למדרג ג', כלומר "הפגנות הכרוכות בהתנגדות אלימה תוך אי ציות להוראות השוטרים הניתנות לצורך שמירה על שלום הציבור והסדר הציבורי" שבהן מתקיים אחד מאלה: א) המפגינים מתנגדים באלימות לפעולות המשטרה לפיזור ההפגנה באופן העלול לגרום לחבלות בגוף או נזק לרכוש; ב) מתנהגים באלימות בהיקף נרחב כלפי הכוח המשטרתי הפועל לפיזור ההפגנה; ג) המפגינים מתנהגים באלימות כלפי הציבור, באופן העלול לגרום לחבלות בגוף או לנזק לרכוש; ד) המפגינים מתנגדים באלימות לפעולות השוטרים לפיזור ההפגנה, וקיים חשש ממשי לחסימת צירים חיוניים ו/או חסימת גישה למוסדות שלטון מרכזיים. הסמכות המאשרת לשימוש באמצעים של מדרג ג' היא מפקד מרחב (או סגנו בהיעדרו), מפקד תחנה בדרגת ניצב משנה או מפקד מפקדה משימתית (או סגנו בהיעדרו).

אבל האם, כדברי כהן, בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב, המשטרה לא עשתה שימוש בפרשים? התשובה לכך היא שלילית. כפי שאפשר ללמוד מדיווחים רבים (למשל כאן, כאן, כאן וכאן), המשטרה עשתה שימוש במספר הזדמנויות בפרשים בעת אכיפת הפרות סדר בהפגנות בקפלן נגד הרפורמה המשפטית. יתרה מזו, כפי שהראינו בעבר, במחנאות נגד הרפורמה, המשטרה עשתה שימוש גם באמצעים אחרים באותו מדרג של הפרות סדר (מדרג ג'), ביניהם מכת"זיות ואף רימוני הלם. למעשה, גם בהפגנות נגד הממשלה שהתרחשו לפני כשבוע וחצי בקפלן, דווח שנעשה שימוש בפרשי המשטרה.

מח"כ אלמוג כהן לא התקבלה תגובה.

ממשטרת ישראל נמסר כי "מבלי להתייחס למקרה זה או אחר נציין כי כל שימוש באמצעי כזה או אחר מתבצע בהתאם למדרג הפעלה ונוהל סדור ונעשה על פי שיקולים מבצעיים ומקצועיים. שימוש באמצעי נעשה רק לאחר שנעשו מספר ניסיונות לפזר הפרות סדר וחסימות כבישים שגרמו לשיבושי תנועה, סכנה למשתמשי הדרך והמפגינים עצמם". באשר להפרות הסדר בכרם שלום, מהמשטרה נמסר כי "מדובר בשטח צבאי סגור שחל עליו צו אלוף פיקוד. עצם נוכחותם של המוחים במקום הינה עבירה פלילית. מדרג הפרת הסדר הינה ברמה הנמוכה ביותר הכוללת גדרות אשר מונעות מהמוחים לחסום את המעבר ומפקד כוח אשר כורז ומזהיר מספר פעמים. שני הפרשים אשר הופעלו מנעו מהמוחים להגיע לגדר עם גבול מצרים. נמשיך לאפשר את חופש המחאה כחוק, באופן שוויוני וללא קשר לזהות המפגינים, אולם לא נאפשר את הפרת הסדר הציבורי וניסיונות לפגוע ולסכן שוטרים ואת משתמשי הדרך בניגוד לחוק" (ההתייחסות המלאה תובא בסוף הבדיקה המלאה).

לסיכום: בניגוד לדברי כהן, בהפגנות נגד הרפורמה המשפטית שהתקיימו בקפלן בשנה האחרונה, המשטרה כן עשתה שימוש בפרשים, כמו גם באמצעים אחרים השייכים לאותו מדרג של הפרת סדר. לכן דבריו של כהן לא נכונים.

ההתייחסות המלאה של משטרת ישראל

"מבלי להתייחס למקרה זה או אחר נציין כי כל שימוש באמצעי כזה או אחר מתבצע בהתאם למדרג הפעלה ונוהל סדור ונעשה על פי שיקולים מבצעיים ומקצועיים. שימוש באמצעי נעשה רק לאחר שנעשו מספר ניסיונות לפזר הפרות סדר וחסימות כבישים שגרמו לשיבושי תנועה, סכנה למשתמשי הדרך והמפגינים עצמם.

"אשר למחאות בתל אביב, המשטרה מפעילה את סמכותה במסגרת החוק ובהתאם להתנהלות המפגינים, ככל שהמפגינים מסלימים את פעולותיהם ולא נשמעים להוראות המשטרה כך עולה מדרג השימוש באמצעים בהתאמה ובהתאם לנוהל הפעלת אמצעים בהפס"ד. במסגרת המחאות בת"א הופעלו אמצעים שונים ביניהם פרשים ורימוני הלם לפיזור מפירי הסדר.

"אשר להפרות הסדר בכרם שלום, מדובר בשטח צבאי סגור שחל עליו צו אלוף פיקוד. עצם נוכחותם של המוחים במקום הינה עבירה פלילית. מדרג הפרת הסדר הינה ברמה הנמוכה ביותר הכוללת גדרות אשר מונעות מהמוחים לחסום את המעבר ומפקד כוח אשר כורז ומזהיר מספר פעמים. שני הפרשים אשר הופעלו מנעו מהמוחים להגיע לגדר עם גבול מצרים.

"נמשיך לאפשר את חופש המחאה כחוק, באופן שוויוני וללא קשר לזהות המפגינים, אולם לא נאפשר את הפרת הסדר הציבורי וניסיונות לפגוע ולסכן שוטרים ואת משתמשי הדרך בניגוד לחוק".